1. Home
  2. Bilnyheder
  3. First drive: Peugeot 208 GTi
0

First drive: Peugeot 208 GTi

First drive: Peugeot 208 GTi
0
0

Tilbage i 1984 blev Peugeot 205 GTi introduceret, og den anses i dag af mange som en kultmodel. Derfor stræber Peugeot efter at lave en moderne afløser; Mød den næsten 30 år yngre 208 GTi.

Peugeot er markedsleder i b-segmentet i Europa med deres 208’er, og kan bryste sig af 25.600 solgte eksemplarer i februar måned! Selve GTi-bilerne i segmentet stod dog kun for 0,8 % af salget tilbage 2012, men det skræmmer ikke Peugeot.

Peugeot fortæller gerne, at 205 GTi har været inspirationskilden for 208 GTi, men gør samtidig opmærksom på, at man ikke kan sammenligne to biler fra vidt forskellige ”tidsaldre”.

208 GTi er næsten 30 år yngre end den gamle 205 GTi, som både kunne leveres med en 105 hestes 1,6’er eller 130 hestes 1,9’er. Siden midten 80’erne er kravene til bilproducenterne blevet højere på alle områder, hvilket bl.a. har betydet en højere køreklar vægt. Ét af de mest markante parametre som har øget vægten er sikkerheden, mens man som grøn bilproducent også må tænke på CO2-emissionen, hvis man skal holde sig indenfor de angivne kvoter EU udsteder.

Den elegante og moderne GTi

Ift. den almindelige 208 finder man på GTi-modellen en stor hækspoiler, diffuser, forkromet dobbelt udstødning, en krom omkring tågelygter, sidespejle og kølergrill samt en kromliste med et GTi-emblem på hver side af bilen, som sender en hyldest til 205 GTi’eren.
Selve frontgrillen er også unik for GTi-modellen, og den kan yderligere kendes på de røde detaljer, hvilket også ses på bremsekalibrene, bunden af kølergitteret, Peugeot-navnet på bagklappen samt kølergrillen.

Indeni prydes kabinen med et sort loft, aluminiumsdetaljer, røde syninger på læderrattet, gearstangen, mens instrumentbrættet fremstår i gråt læder. Kabinen virker ikke rå, men der i mod elegant, smart og moderne, da der ikke er mange ændringer ift. den almindelige Peugeot 208, hvor man foretager de fleste indstillinger i bilen via et infotainment-system.
Sportssæderne som er udført i nappa-læder og mønstret tekstil med dobbelte syninger holder en godt fast i svingene på bjergvejene, men fungerer også som behagelige rejsesæder. Selve sidestillingen føles en smule høj, da man kun sidder 1 cm lavere end i den almindelige 208

Læs også:  Fords nye trafiklys sikrer grøn bølge til ambulancer

Læderrattet er lille som i den almindelige 208’er, hvorfor de første minutters kørsel er en speciel oplevelse. Rattets størrelse er dog ikke noget irriterende element, da man hurtigt vender sig til den mere direkte styring, som gør det sjovere i sving.
Der er dog nogen som grundet rattets størrelse vil opleve et begrænset udsyn til speedometeret, da det hurtigt kan blive blokeret, men jeg havde personligt ingen problemer.

Mht. det praktiske aspekt er 208 GTi bygget på den tredørs 208, og man har derfor ikke ligefrem god adgang til bagsæderne. Pladsen på bagsæderne er dog selvfølgelig også begrænset af b-segmentets størrelse, hvorfor de fleste voksne vil anse pladsen som lidt trængt.

All-rounder GTi med punch

For at gøre køreoplevelsen bedre har man gjort sporvidden bredere med 10mm foran og 20mm bagpå. Man har også opstrammet undervognen ved hjælp af den såkaldte MacPherson-undervogn og isat et mere præcist styretøj. Peugeot 208 GTi er ikke udstyret med et spærredifferentiale, men Peugeot forklarer et maksimalt vejgreb opnås ved hjælp af bilens forbremser i kombination med ABS- og ASR-systemet. Det kan hertil nævnes de ventilerede skiver foran er 302mm og 249mm bagtil.

Den almindelige Peugeot 208 kører som udgangspunkt ganske godt, men i GTi-modellen er det hele som forventet strammet op og gjort skarpere. Styringen er direkte og præcis, men styretøjet måtte gerne føles mindre elektrisk, selvom man efter kort tid vender dig til det. Undervognen er ikke stenhård og kun opsat til sport, hvilket Peugeot ikke er bange for at indrømme, da målet med 208 GTi’eren har været, at den både skal kunne bruges som sjov GTi’er og lille familiebil.

Læs også:  Kender du de nye parkeringsregler ?

Den køreklar vægt på 1.160 kilo er 280 kg mere end den 130 hestes 205 GTi, men eksempelvis er den 165 kg lettere end 207 GTi og 90 kg lettere end 207 RC.

Motoren er efterhånden en gammel god kending, i form af den 1,6 liters turbomotor som yder 200 hestekræfter og 275 Nm v. 1.700 o/min. Denne motor bliver blandt andet både brugt i 308 GTi, den store RCZ, Citroën DS3 Racing og flere MINI-modeller. Dette er i sig selv et kvalitetsstempel, men man har yderligere optimeret den ved at placere intercooleren tættere på turboen, hvilket giver bedre udnyttelse af drejningsmomentet. Herudover har intercooleren også fået en kølevinge, som skal nedkøle ladeluften i varmt vejr.

Lyden fra motoren er ikke kombineret med en mekanisk lydboks ligesom vi kender det fra RCZ, men man har der i mod arbejdet med at få den bedst mulige ægte lyd fra den dobbelte udstødning. Resultatet er blevet ganske vellykket, da man under accelerationer kan nyde en dejlig brummen langt op ad omdrejningstælleren.

Selvom køreegenskaberne er strammet op, ligesom den yderst fine 1,6 liters turboenhed er placeret under motorhjelmen, så ville det ikke hjælpe meget, hvis gearkassen ej var optimeret ligeledes på samme niveau. Heldigvis finder man en fin, stram og præcis sekstrins manuel gearkasse frem for den normalt noget svampede manuelle gearkasse i 208’eren. Eneste lille kritikpunkt er der godt måtte være endnu kortere vandring mellem gearskiftene.

Læs også:  Kia Sportage Plug-in Hybrid – den fuldendte elektrificerede SUV

Prisgæt og konkurrenter

Peugeot 208 GTi bliver introduceret i Danmark fra omkring juni, og der er endnu ingen offentliggjort pris. Vi ved dog startprisen bliver højere end Ford Fiesta ST som koster fra 280.000 kr. i laveste udstyrsvariant. Et fornuftigt prisgæt givet af den danske pressechef er nærmere Polo GTi-pris, hvilket dermed betyder priser startende fra omkring 320-330.000 kr..

208 GTi bliver dog ikke lanceret på noget let tidspunkt, da Ford og Renault samtidig lancerer deres alternativer. Fiesta ST med 182 hk har ligeledes har høstet god omtale, men af mange beskrives den som en mini-GTi til det lidt mere hardcore publikum Herudover er der Clio R.S. med 200 heste, som leveres med fem døre, men desværre kun kan købes med en dobbeltkoblingsgearkasse der splitter vandende, og iflg. min mening dræber lidt af GTi-ånden.

Konklusion:

Det lille nye franske lyn er GTi til dem, som vil have en all-rounder GTi og ikke kun en hardcore køremaskine. Peugeot 208 GTi formår nemlig at kombinere et udmærket komfortniveau sammenlignet med andre i klassen, mens man uden problemer kan have det sjov.

Vi glæder os i hvert fald til at prøve 208 GTi igen på de danske veje!

[table “” not found /]