Home Biltest First drive: Renault Twizy
0

First drive: Renault Twizy

First drive: Renault Twizy
0
0

UDO er betegnelsen for Unidentified Driving Object, og i dette tilfælde ganske passende for Twizy, som vil gøre mange i tvivl om, vi bliver invaderet af aliens i små rumskibe.

Renault har efterhånden investeret mange penge i udviklingen af elbiler, og delte meninger om deres projekt har der været mange af. Man kommer dog ikke uden om, at elbilen bliver en vigtig del af fremtiden, og selvom Twizy ikke passer perfekt ind til det danske klima, så er det et utrolig interessant og anderledes eventyr Renault har begivet sig ud i. – Et af de mere seriøse projekter set med danske øjne er dog Renault Zoe, som har en rækkevidde på 210 km og vil koste lidt over 160.000 kr.. Twizy så vi for første gang ved Frankfurt Motor Show tilbage i 2009, hvor konceptet blev vist under navnet Avant-Garde.

Vi fik dog muligheden for at teste Twizy, og tog derfor til Ibiza for at prøve den “lidt” anderledes bil. Kort sagt er Renault Twizy en lille elbil med en topfart på 80 km/t og en rækkevidde på maks 100 kilometer. Renault udtalte dog selv, at man nærmere skal regne med 80 km grundet den er svær ikke at lege med, mens man skal regne med 55 km på en fuld opladning, hvis man rigtig giver den “strøm”. 100 kilometer er dog opnået af en af Renault testkører, men det nåede vi aldrig i nærheden af grundet mange bjerge og lysten til at have det ekstra sjovt i Twizy.

Læs også:  TEST: Moden Micra med ny motor

Vejret vil dog ikke have den store indflydelse på det 6,1 kWh lithium-ion batteries rækkevidde, da der ikke er aircondition i Twizy, men kun varme i forruden. – Man spilder derfor ikke noget energi på opvarmning, men man tager derfor heller ikke sin Renault Twizy en kold vintermorgen…

Perfekt til byen

Renault Twizy er kun 2,34m i længden, 1,23m i bredden og 1,45m i højden, hvorfor den er let at køre rundt i byen, og det er let at snige sig ind på de fleste parkeringspladser.
Det specielle design kommer man ikke uden om, og man må derfor finde sig i flere måbende blikke, folk som dytter, tager billeder og stiller spørgsmål. – Men hvorfor ikke skille sig ud, når man er det gode eksempel med elbil?

Baghjulstræk, ingen servostyring eller ESP

Det der gør Renault Twizy rigtig sjov er, at man er herrer over egen bil, da den har baghjulstræk samt ingen ESP eller servostyring. Twizy vejer tilmed 450 kg, hvoraf 100 af dem er placeret under chaufføren i form af batterier, hvorfor man får en utrolig god stabilitet når man kører ind i et sving, og de 17 hk føles af nok med et maksimalt drejningsmoment på 57Nm.

Utrolig nok er det derfor lykkes for Renault, at gøre den utrolig skæg at køre, selvom den kun virker kvik de første 50 meter. Under præsentationen blev der og forklaret, at de første 50 meter er klaret på 6,6 sekunder, hvilket føles tilpas kvikt, men herefter vil Twizy have svært ved at følge med de fleste normale biler. Da man aldrig når op på 100 km/t har Renault også angivet 0-45 km/t-tiden som lyder på 6,1 sekunder.

Læs også:  Leaf: Nu med lang rækkevidde og flere kræfter

Bag rattet er Twizy utrolig letkørt, men der bliver konstant lagt op til at køre hurtigt og skarpt ind i et sving, hvilket man bl.a. kan takke Renault Sport Technologies for, som har været med inde over udviklingen.

Renault Twizy er dog en bybil, og derfor er det relevant, at den bl.a. kan vende på en tallerken, og det må man sige den kan. En vending kræver kun 3,4 meter, mens den større Renault Twingo til sammenligning skal bruge 4,9 meter!

Sikkerheden er der stadig tænkt på

Selvom man er ekstra udsat i en Twizy ved uheld i forhold til en normal bil, så bør man sammenligne sikkerheden med en scooter, også er Twizy pludselig god med sin ene airbag og firepunktssele til chaufføren.

Tre udstyrsniveauer med priser startende fra 60-65.000 kr.

Urban, Colour og Technic hedder de tre udstyrsniveauer man kan vælge til sin Twizy, og det vides endnu ikke om alle tre vil blive lanceret i Danmark. De tre udstyrsniveauer udskiller sig kun fra hinanden på designet med bl.a. alufælge, specielle interiør- og eksteriør-farver samt andre sjove detaljer. – Hvis man vil gøre Twizy unik kan man tilkøbe klistermærker, som man let igen kan afmontere og erstatte med nye.

Prisen på Renault Twizy er endnu ikke helt fastlagt, men den bliver mellem 60-65.000 kr. uden døre, mens man skal betale cirka 5.000 kr. ekstra for de karakteristiske saksedøre. Herudover kommer leje af batteri hos Renault-forhandleren som vil koste fra lige under 300 kroner om måneden med 7.500 kilometers kørsel om året.

Læs også:  Genève 2019: Bilsektionens overblik

Konklusion:

Renault Twizy er en af de sjoveste biler vi indtilvidere har prøvet i år, og vi skal her huske vejret hjalp godt på vej. Kører man Renault Twizy under danske vejrforhold med småregn og plus 5-10 grader, så vil man næppe være lige så glad.

Man kommer dog ikke uden om, at Renault Twizy er en fantastisk bil til en fantastisk pris, men desværre vil det danske vejr sætte en stopper for mange danskere, når de er ude at kigge på Twizy. Vi kan dog fortælle, at man kan tilkøbe nogle plastikvinduer, så regnen ikke kommer ind i bilen.

Ejer du et lille sted i sydens sol og varme, så vil Renault Twizy bestemt ikke være et køb du fortryder!

Renault Twizy

Ydelse: 17 hk  / 57 Nm fra 0-2.100 omdr./min

Præstationer: Topfart er 80 km/t. 0-45 km/t på 6,1 sek

Forbrug: Ca. 80-100 km på én opladning

Køreklar vægt: Ca. 450 kg

Mål i cm: Længden: 234 cm, Bredde: 123 cm, Højde: 145 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 60-65.000 kr.