1. Home
  2. Bilmærker
  3. Alfa Romeo
  4. Giulietta skaber fremgang for Alfa Romeo
0

Giulietta skaber fremgang for Alfa Romeo

Giulietta skaber fremgang for Alfa Romeo
0
0

Det italienske mærke, der har en særlig plads i mange entusiasters hjerte, takket være deres joker i Golf-klassen, Giulietta.I 2011 opnåede Alfa Romeo hidtil uset succes I C-segmentet, hvor man finder konkurrenter som VW Golf m.fl.

Alfa Romeo besidder nu en markedsandel på 1 % i Europa, takket være Giulietta. I Europa sidder Giulietta på 2.8 % af salget i segmentet, og hele 14.5 % i Italien.

I 2011 solgte Alfa Romeo 80,000 biler i Europa, 45 % af disse i Italien. Giulietta klarede sig bedst på det franske marked, hvor der blev solgt mere end 9,200 modeller, det engelske marked, hvor der blev solgt mere end 7,000 biler og i tyskland, hvor der blev solgt mere end 63,00 biler.

Siden lanceringen af Giulietta er mere end 140,000 biler solgt på verdensplan. Omkring 90% af salget, blev konstitueret af de øverste udstyrslinjer, Distinctive og Exclusive. På motorfronten udgjorde 1.4-liters MultiAir motoren med 170 hk omkring 15 % af salget, hvilket er 7 gange mere end gennemsnittet, hvad angår hestekræfter i segmentet. Den mest populære motor forbliver 1.6-liters dieseludgaven med MultiJet-teknologi, der udgjorde 35 % af salget. Den mest populære farve var hvid, nærmere bestemt Ghiaccio White som først blev kendt fra TV-reklamerne for bilen. Hele 35% af kunderne valgte at købe en Giulietta i overstående farve, mens kun 6 % valgte at anskaffe sig en rød Bella, der ellers typisk er den stærkeste farve for Alfa Romeo. Dette illustrerer også, at Alfa Romeo har nået et mere gængs segment, end de sædvanlige Alfisti der foretrækker deres italienske bil på traditionel vis.

Læs også:  Elektriske E-Transit når nye højder med Ford Pro

Bryder tendensen

Gennemsnitsalderen for en Giulietta-køber er 40 år, med en mellemlang videregående uddannelse, 20 % af disse er kvinder hvilket bestemt ikke har været den traditionelle målgruppe for Alfa Romeo. Mon Uma Thurman som kommerciel frontfigur har været en afgørende faktor i dette?

Omkring 50 % af køberne havde familie, hvilket også er mønsterbrydende, kontra Alfa Romeos sædvanlige målgruppe. Alfa Romeo hævder selv, at dette skyldes bilens praktiske samt elegante karakter.

I Danmark solgte bilen i 663 eksemplarer, med en markedsandel i landet på 0,39 %. Relativt set, havde Giulietta en salgs fremgang på 104 % i 2011, da den året før kun solgte i 325 eksemplarer, med en markedsandel på 0,21 %.