1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Her er den nye Golf GTI
0

Her er den nye Golf GTI

Her er den nye Golf GTI
0
0

 

Alle detaljer på syvende generation af Golf GTI før debuten på Geneve Motor Show.

Ikke overraskende er VW Golf GTI ’konceptbilen’, der blev afsløret på Paris Motor Show sidste september stort set identisk med den produktionsklare udgave af Golf GTI Mk7. Den vil blive afsløret næste uge på Geneve.

Offentliggørelsen af den nye GTI følger i kølvandet på premieren på GTD, sidste uge. Med mere albuerum mellem den ægte benzin GTI og dens diesel modpart end nogensinde. De får de samme ternede sæder men der stopper lighederne også.

Der er åbenlyse fordele ved den nye MQB platform og der er flere hestekræfter tilgængelig med 220 hk og 335Nm samt et valg mellem en sekstrins manuel gearkasse og den populære DSG-automatgearkasse.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

0-100 km/t på 6.4 sekunder

I brud med traditionen vil VW også tilbyde en mere kraftfuld variant fra lanceringen, med navnet Golf GTI Performance. Der er ikke grund til at vente på særudgaverne denne gang på trods af at Performance-udgaven har den samme mængde moment, dog over et større antal omdrejninger. Til gengæld er der 10 ekstra hestekræfter at lege med, hvilket banker en tiendedel af den regulære models 0-100 km/t tid på 6.5 sekunder. Den er også god for 250 km/t, hvorimod den regulære GTI kun klarer 243 km/t.

Den væsentligste opdatering er det nye, aktive differentiale der sikrer ekstra greb til forhjulene i stil med Megane RS. Megane anvender et traditionelt mekanisk differentiale og er et halvt sekund hurtigere til 100 km/t, hvorimod GTI’ens VAQ-system er reaktivt, nøjagtigt som det ESP-baserede XDS differentiale som vi kender fra forrige generation af Golf GTI. Det er heldigvis mere sofistikeret end at blot bremse det svigtende hjul og har fuld variabel  momentstyring via en række koblinger.

Læs også:  Ny generation af Mercedes-AMG GT Coupé: kraft og elegance forenes

Hvorvidt det giver GTI samme lynhurtige reflekser som Megane er endnu uvist men et fuldt aktivt, computer-kontrolleret spærredifferentiale er sofistikeret teknologi for en GTI.

Som med Megane giver dette potentielle GTI-købere valget mellem en mere komfort-orienteret standardform eller et mere fokuseret set-up, tilsvarende Megane RS i Cup-form.

De danske priser er endnu ukendte.