1. Home
  2. Baggrund
  3. Kongehusets køretøjer
0

Kongehusets køretøjer

Kongehusets køretøjer
0
0

Vi har i Danmark verdens ældste monarki, og et kongehus som har tradition for fart i blodet og stor interesse for biler. Men hvad kører de egentlig i, når de transporteres rundt i Kongeriget?

Krone 1, 2 og 5:
Kongehuset råder over tre næsten identiske Daimler limousiner ”eight seaters”, som er bygget i London. Krone 1 er den ældste af de tre Daimler-limousiner, og den blev anskaffet af Frederik 9. i 1970, hvor Dronning Ingrid fik den som sit officielle køretøj. I dag bruges den ved større officielle lejligheder.

Krone 2 er den nyeste af Daimler-trioen, og den blev anskaffet i forbindelse med vores folkekære Prinsgemals 60-års fødselsdag i 1994. Officielt stoppede produktionen af Daimleren i 1992, men hos Daimler-importøren i Sverige købte Kongehuset en demonstrationsmodel fra 1989 med 1500 kilometer på tælleren.

Den sidste af Daimler-flokken bruges mest til kørsel af udenlandske overhoveder, når de besøger landet, og Krone 5, som den tredje Daimler er indregistreret som, er første gang i Kongehusets varetægt i 1986.

Læs også:  Bilsalget vokser betrageteligt og bliver grønnere i EU

Krone 3:
Hver sommer sejler Kongeskibet Dannebrog landet rundt på sommertogter, og Prins Henrik har en helt særlig bil, som følger efter Kongeskibet på togterne. Prinsgemalen har nemlig en Buick Centurion Cabriolet, der er indregistreret som Krone 3. Buick’en er fra 1972 og er gennemrenoveret fra inderst til yderst.
Krone 3 er Kongehusets eneste topløse bil med V8-motor, så Prinsgemalen har rigeligt med kræfter til rådighed, når Dannebrog lægger til kaj i de danske byer.

Italienerne i flokken:
Kronprins Frederik og prins Joachim har ved tidligere lejligheder vist tunge speederfødder, og i 2007 foretog de begge en investering i to styks Maserati Quattroporte med teknik fra Ferrari, 400 hk og en 4.2-liters motor.

Da Kongehuset ikke betaler almindelig registreringsafgift på deres biler, kunne prinserne i 2007 slippe med 700.000 kroner for hver af de to italienere. Til sammenligning kostede en Maserati Quattroporte med fuld afgift cirka 2.3 millioner i 2007.

Læs også:  Mangler du underholdning til bilferien? Her er fem gode ideer

Maseratien er i øvrigt Kronprinsens tredje italiener. Tidligere har han haft en Maserati Spyder fra 1961, og en Maserati Coupé som han købte lige inden forlovelsen med Mary.

Dronningens Bentley:
Dronning Margrethe har en stor forkærlighed for britiske Bentley, og i 2012 havde hun den store tegnebog fremme for at få de royale fingre i en spritny Bentley Mulsanne.
V8-motor, 512 hk, bi-turbo og en topfart på 296 km/t er cocktailen, der fragter Dronningen rundt i landet, og skulle vi andre dødelige investere i en tilsvarende bil, vil det koste 6.4 millioner danske kroner. Men fordi Dronningen også er fritaget for den almindelige registreringsafgift, kunne hun nøjes med at hive 1.85 millioner ud af tegnebogen til den britiske topmodel.

Kronen på værket:
Store Krone, som er navnet på Kongehusets flagskib, og den, som bliver brugt ved de helt store ceremonielle lejligheder, er en Rolls Royce Silver Wraith fra 1958. Den blev anskaffet af Frederik 9., og selvom Rolls Roycen nærmer sig pensionsalderen, er den stadig i god stand. Og det til trods for, at den har gået over 140.000 km.

Læs også:  Juli bød på vækst i bilsalget

Motoren i Store Krone er en 6-cylindret rækkemotor på 4.9 liter. Der findes ingen officielle tal på, hvor mange hestekræfter motoren producerer, men ifølge det velansete engelske bilmagasin Autocar er det omkring 180 hk.

Heller ikke på præstationssiden er der officielle tal tilgængelige fra Rolls Royce, men Autocar målte 0-100 km/t-tiden til 12.9 sekunder med en tophastighed på 190 km/t, hvilket må siges at være imponerende for en bil fra 1958.