1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kviktest: BMW 114d
0

Kviktest: BMW 114d

Kviktest: BMW 114d
0
0

Tilbage i 2012 annoncerede BMW de ville tilbyde en ny indgangsmodel til den populære 1-serie. Mød 114d med 95 hestekræfter og 235 Nm.

Udefra kan BMW 114d se særdeles sportslig ud, med den frække røde farve, men herefter forsvinder det frække…

Selvom dette er den mindste dieselversion af 1-serien, er det ikke den mest brændstoføkonomiske model, da den tidligere testet 116d EfficientDynamics Edition stadig sidder på tronen med et blandet brændstofforbrug på hele 26,3 km/l! Motoren er ellers den samme som i 116d, blot med anden software, hvor man mister 21 hestekræfter og 25 Nm.Den mindre 114d er dog stadig brændstoføkonomisk med et blandet forbrug på cirka 23 km/l. I testperioden kørte vi omkring 20 km/l, hvilket er godkendt grundet bilens kilometerstand på kun 1.500 km ved afhentning.

For mange betyder det eftertragtede BMW-mærke på fronten mange hestekræfter, men med 114d’erens accelerationstid fra 0-100 km/t på over 12 sekunder, overhaler naboen dig indenom i hans Hyundai i30 stationcar. Når man først har fået fart i tyskeren savner man ikke flere kræfter, da den leverer momentet på 235 Nm fornemt mellem 1.500 til 2.750 omdr/min..

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

Nu går alt dog ikke op i accelerationstid og brændstoføkonomi, for så ville der have været bedre modeller i selv BMW 1-serie udvalget end 114d.

Behagelige køreegenskaber

En af BMW 1-seriens store forcer er affjedringskomforten som hverken er for svampet eller hård. Ujævnheder klares fortræffeligt, og dette ville med garanti kunne gøres endnu bedre, hvis man erstattede de anvendte ”run flat dæk”, med nogle ordentlig komfortdæk. Det er dog specielt på motorvejen, hvor 1-serien gør det godt med både lav vind- samt motorstøj.

1-serien er også kendt for dynamiske og sjove køreegenskaber med baghjulstræk og næsten 50:50 vægtfordeling. Med de 95 heste skal der dog arbejdes for at have sjov, men de gode køreegenskaber er konstant til at mærke. Gearkassen er en sekstrins manuel, og i mange øko-modeller møder man svampede kedelige ”rodekasser”, men det er ikke tilfældet hos BMW. Skiftet er præcist og den er en fornøjelse at betjene.
Kørestillingen er fantastisk og sæderne ganske behagelig når det går af sted på de længere ture.
Ergonomien er dog også den bayerske bilproducents hjemmeside, for de formår altid at designe kabinen enkel og lige til.

Læs også:  Mangler du underholdning til bilferien? Her er fem gode ideer

Ikke nr.1 på plads

Bagagerummet i 1-serien byder på 360 liter og op til 1.200 liter, hvis man slår bagsæderne ned. Til sammenligning tilbyder den nye VW Golf Mk7 hhv. 380 eller 1.270 liters bagagerum. BMW er dermed ikke klasseledende, men det har en fornuftig størrelse.

Bagsædepladsen er også fornuftig, men igen må BMW se sig slået af eksempelvis Ford Focus og VW Golf. Derimod sidder man langt nede og udsynet fra bagrækken og ud af forruden er godt.

Er prisen fair?

Prisen for 114d starter ved 276.150 kr. med tre døre, mens den femdørs variant koster 16.450 kr. yderligere. Det bringer prisen op på 292.600 kr. for testmodellen, hvilket er 37.700 kroner billigere end den billigste Mercedes A-klasse. Det bør dog nævnes BMWs direkte konkurrent til A180 CDI er 116d som med fem døre koster 319.550 kr. – prisforskel på cirka 10.000 kr..

Læs også:  Mangler du opbevaringsplads i den lille garage? Skab mere via smart møblering

Man kommer dog ikke uden om, at man hurtigt får brugt 30.000 kr. eller mere på ekstraudstyr, hvilket dog også gælder for A-klassen.

Konklusion:

BMW har med 114d gjort 1-serien mere attraktiv for mange købere, da den har en væsentlig lavere intropris end A-klassen – specielt med tre døre.

En anden konkurrent er den 105 hestes Audi A3, som dog er 8.000 kr. dyrere end BMW’en.

Personligt ville jeg betale 27.000 kr. ekstra for den mere kraftfulde og økonomiske 116d EfficientDynamics Edition, selvom man her også kunne vælge iblandt Audi A3’eren eller Mercedes A 180 CDI.

For mange som vælger BMW, Mercedes eller Audi betyder mærkeværdien meget, men kigger man på 114d-modellen, er den nye VW Golf også værd at kigge på. Den bygger trods alt på samme platform som Audi A3…

[table “” not found /]

tags: