Lexus planlægger at lancere en højtydende udgave af GS-F, som rival til BMW M5 og Mercedes-Benz E63 AMG. Produktdirektør Karl Schlicht afslørede at han ville elske at se en GS-F i produktion, selvom han erkendte at en sådan bil endnu ikke er godkendt af Toyotas direktionsgang.
En GS-F har igennem længere til været rygtet som en del af Lexus’ strategi om at fralægge sig det grå image det tidligere har kæmpet med. En GS-F kunne være sidste del af en fempunktsstrategi om at styrke Lexus’ image og sportlige appeal.
Toyotas luksusafdeling har allerede lanceret den V10-drevne LFA superbil, den mindre V8-drevne IS-F og en ny F Sport udstyrsudgave til standardbilerne. De er også i færd med at fornye deres modelprogram med et større fokus på design og køredynamik.
“With a GS-F, we would have a solid pyramid structure of performance models,” sagde Karl Schlicht.
V10-power fra LFA
Han understregede også, at det var essentielt at Lexus beholdte deres verdenskendte raffinament. Såfremt GS-F får godkendelsen, vil bilen fungere lige dele som komfortabel grand tourer samt fokuseret køremaskine.
Der er endnu ingen detaljer om drivlinjen i GS-F, men kilder i den japanske fabrikant har hentydet til at motoren kunne være en modificeret udgave af 4.8-liters enheden som findesi LFA. Den ville blive reduceret til 4.6 liter og omkring 450 hk, med fokus på moment ved lave omdrejninger.
Den nye GS vil også være skelsættende for udseendet og køreegenskaber for den nye IS, afslørede Schlicht, som tilføjede at det var kraftigt behov for en ny IS.