C-klassens nye topmodel er C63 AMG S, der har en 4-liters V8 biturbo enhed under hjelmen. Ydelsen er op mod 510 hestekræfter!
Den nye Mercedes C63 AMG kan både leveres i en almindelig og S-udgave. S-udgaven yder enorme 510 hestekræfter, men den mindre potente almindelige udgave bør også være rigelig til de fleste med 476 hestekræfter. Brændstoføkonomien er også ganske imponerende, da den er angivet til 12,2 km/l ved blandet kørsel i den ”lille” udgave.
C63’eren vil i første omgang både blive produceret som sedan og stationcar, mens der senere også kommer en coupémodel af C-klassen, og mon ikke også den vil kunne købes som AMG…
Accelerationstiden fra 0-100 km/t i C63 AMG S er blot 4 sekunder i sedanmodellen og 4,1 sekunder i stationcarudgaven, mens den almindelige 476 hestes variant er 0,1 sekunder langsommere. Topfarten er i begge udgaver elektronisk begrænset til 250 km/t.
Den håndbyggede motor har kodenavnet M177, og er det nyeste medlem af BlueDIRECT motorfamilien, som har relationer til M178-enheden, der bliver placeret i den nye Mercedes-AMG GT. M177-udgaven er dog en neddroslet udgave, og ift. den gamle motor uden trykladning er den nye enhed iflg. AMG 30 % mere effektiv.
Gearkassen er den syvtrins AMG Speed-shift MCT, men Mercedes har opdateret den, således den nu byder på hurtigere skift. Vægten er hhv. 1.715 kilo for sedanmodellen og 70 kilo mere, hvis man vælger stationcarudgaven.
C63’eren har også fået bredere sporvidde end den almindelige C-klasse, hvilket er med til at give et bedre vejgreb, mens aktive motorophæng reducerer vibrationer ved stille kørsel, og kan stramme bilen op ude på banen. AMG ride control gør også bilen mere alsidig, da man kan vælge iblandt indstillingerne Comfort, Sport og Track, hvor sidstnævnte aktiverer et elektronisk differentiale bagtil i C 63 AMG, mens det er et mekanisk i C 63 AMG S.
Desuden kan man programmere sit eget køreprogram, så det passer til ens kørsel, og dette inkludere indstilling af styrerespons, affjedring og gearskift.
Udvendig har C63’eren bl.a. fået større luftindtag for at give ekstra luft til turboerne, og ellers kan den kendes på et mere muskuløst udseende med AMG-grill og nydesignet kølerhjelm, for ikke at glemme de fire afgangsrør og utallige V8 Biturbo-logoer.
Inde i kabinen finder man forførende sportssæder og et AMG-rat med flad bund, og kigger man på ekstraudstyrslisten er der næsten uendelige optioner.
Mercedes C63 AMG får premiere sammen med Mercedes-AMG GT ved Paris Motor Show, og vi forventer C63’eren vil være i Danmark omkring nytår.
4-liters V8 med biturbo
C63 AMG S
510 hk v. 5.500-6.250 omdr/min
700 Nm v. 1.750-4.500 omdr/min
0-100 km/t: 4,0-4,1 sekunder
Topfart: 250 km/t
C63 AMG
476 hk v. 5.500-6.250 omdr/min
650 Nm v. 1.750-4.500 omdr/min
0-100 km/t: 4,1-4,2 sekunder
Topfart: 250 km/t