Home Bilnyheder Ny 718 Boxster: første 4-cylindrede Porsche i over 20 år
0

Ny 718 Boxster: første 4-cylindrede Porsche i over 20 år

Ny 718 Boxster: første 4-cylindrede Porsche i over 20 år
0
0

Det er mere end 20 år siden, at vi stiftede bekendtskab med Porsche Boxster for første gang. Det var en lille kompakt sportsroadster med motor lige bag forsæderne.

Modellerne skifter nu i forbindelse med et facelift navn, og den nye Porsche 718 Boxster og Boxster S er nu mere kraftfulde end nogensinde før – ligeledes er brændstofforbruget formindsket.

Navnet ”718” kan spores helt tilbage til 1950’erne, hvor den famøse Porsche 718 blandt andet debuterede på det årlige Le Mans-løb. Modellen blev bygget fra 1957 til 1962, og af de mange kørere der kunne findes bag rattet var blandt andet Stirling Moss.

Porsche-718_Boxster_2017_1280x960_wallpaper_05

Motorerne i de nye 718 Boxster-modeller er nyudviklede og på fire cylindre med en enkelt turbolader. Porsche 718 Boxster udvikler 300 hestekræfter fra den ”lille” motor på blot 2.0 liter, og man skal helt op i 718 Boxster S-modellen for at få den større 2.5-liters 350 hestes motor. Samtidig forbruger de nye 718 Boxster-modeller op mod 13 procent mindre brændstof end de tidligere modeller.

Læs også:  Fem grunde til at vælge den nye Scala frem for en VW Golf

Turboladerne giver en markant forøgelse af drejningsmomentet, for i den mindste 2.0-liters motor leverer den 380 newtonmeter ved 1.950-4.500 o/min. som er en forøgelse på 100 newtonmeter ift. tidligere modeller. I den større 2.5-liters motor leveres 420 newtonmeter ved 1.900-4.500 o/min, og det er en forøgelse på 60 newtonmeter.

Udstyret med en PDK-dobbeltkoblingsgearkasse og Sport Chrono-pakken accelererer 718 Boxster fra 0-100 km/t på blot 4,7 sekunder (0,8 sekunder hurtigere end forgængeren). 718 Boxster S klarer sprinten på blot 4,2 sekunder (0,6 sekunder hurtigere end forgængeren) og bliver ved med at accelerere, indtil den rammer tophastigheden på 285 km/t (275 km/t for 718 Boxster). Brændstofforbruget hedder 14,5 km/l i 718 Boxster og 13,7 km/l i Boxster S.

718-familien kan genkendes ved første blik i form af den nu mere markante og stærkere udformning med en front, der virker både bredere og mere maskulin. Kølerindtagene i fronten viser ligeledes det nye turbomotorkoncept på en tydelig måde. Bi-xenonforlygter med integreret LED-dagskørelys finder vi ligeledes på fronten, og man kan også vælge LED-forlygter med 4-punkts-dagskørelys som ekstraudstyr.

Læs også:  BMW M8 er baseret på Le Mans-racer

Fra siden af lægger man hurtigt mærke til de selvstændigt nyudformede skærme og paneler, og større luftindtagsafdækninger med to lameller understreger den dynamiske fremtoning. Nye 19”-fælge er standard på Boxster S’eren, og man kan som ekstraudstyr opgradere til 20” fælge. En nyudformet bagende virker markant bredere, og det skyldes især det integrerede Porschelogo mellem baglygterne samt de nyudviklede baglygter med LED-teknikken med det tredimensionelle præg og 4-punkts-stoplyset.

Og så er karrossen sænket med 10mm, hvis man tilkøber Porsche Active Suspension Management (PASM). En PASM-sportsundervogn kan også vælges til Boxster S, og den inkluderer en sænkning på 20mm.

Interiørmæssigt minder den om alle andre Porsche-modeller, som dog er blevet opdateret en smule i form af nye elementer der inkluderer det standardmonterede Porsche Communication Management (PCM) inklusive mobiltelefonforberedelse, audio-interfaces og en 110W kraftig Sound Package Plus-pakke.

Læs også:  McLaren: Nu som behagelig langtursbil

718 Boxster kan bestilles fra Danmarks to autoriserede Porsche-centre hhv. Porsche Center Sjælland og Jylland. 718 Boxster kommer til at koste fra kr. 994.372 inkl. moms og 718 Boxster S fra kr. 1.240.265 inkl. moms og afgifter.