1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Ny motor til Citroën C4 og DS5
0

Ny motor til Citroën C4 og DS5

Ny motor til Citroën C4 og DS5
0
0

Citroën introducerer nu to nye motorer til hhv. C4’eren og den mere livsstils-prægede DS5’er.

Til C4’eren er det en ny trecylindret benzinmotor med turbo der hedder e-THP130. Motoren er en PSA-enhed, således vi også finder den hos Peugeot i 308’eren.
I første omgang blev den lanceret uden turbo, hvor volumen var hhv. 1 liter med 68 hk og 1.2 liter med 82 hk.

Gearkassen dertil er en sekstrins manuel, og samlet set lever kombinationen op til Euro 6 emissionskravene. De 130 heste leveres ved 5.500 omdr/min og det maksimale drejningsmoment på 230 Nm er tilstede ved 1.750 omdr/min. Faktisk er 95 % af momentet til rådighed mellem 1.500-3.500 omdr/min, hvilket får motoren til at virke mere smidig.

Den blandede brændstoføkonomi er angivet til 20,8 km/l og en CO2-udledning på 110 g/km. Til sammenligning var motoren den afløser angivet til 16,1 km/l og 143 g/km CO2. Priserne starter ved 239.990 kr., og den halvårlige ejerafgift er blot 290 kroner.

Læs også:  EU-bilsalg i fremgang for 5. måned i træk

Du kan læse anmeldelsen af den nye motor i juni-udgaven af Bilsektionen Magasinet på din iPad eller iPhone.

180 heste og næsten 23 km/l

I DS5 er det en ny firecylindret 2-liters motor med 180 hestekræfter, der skal afløse den mindre økonomiske HDi 160. Den nye motor hedder BlueHDi 180.

BlueHDi 180 lever op til Euro 6 emissionskravene, og har alle kræfterne ved 3.750 omdr/min og et moment på 400 Nm ved 2.000 omdr/min. Den gamle motor havde 163 hk og 340 Nm ved samme omdrejningstal.

Motoren er bl.a. forbedret med en ny turbo, der arbejder med højere tryk.

Gearkassen er en sekstrins automatisk, men gearkassen er opdateret, således udvekslingen er ændret, så motoren kan arbejde ved lavere omdrejninger. Økonomien er angivet til 22,7 km/l med en CO2-udledning på 116 km/l. DS5 HDi 160 kørte knap 17 kilometer pr. liter dieselolie og udledte 154 gram CO2 pr. kørte kilometer. Dermed er der også her tale om en væsentlig forbedring.
Motoren har også tabt sig syv kilo ved monteringen af Stop&Start-systemet.

Læs også:  BMW 7-serien for syvende gang - og nu også helt elektrisk

Snart kommer også en ny 1.6 liters motor til DS5 kaldet BlueHDi 120, der også lever op til Euro 6 kravene. Denne motor afløser e-HDi115-motoren, der kunne køre 23,3 km/l, mod den nyeste angivne brændstoføkonomi på 25 km/l.

Priserne for BlueHDi 180 aut. starter ved 505.490 kr., mens den mindre BlueHDi 120 koster fra 423.490 kroner.