
”Med de nye regler får forbrugerne nemmere ved at gennemskue, hvad de samlet skal betale for bilen. Det giver dem et bedre udgangspunkt til at sammenligne tilbud og vurdere, hvad bilkøbet betyder for deres økonomi,” siger Susanne Aamann, souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Også på andre områder får forbrugerne bedre vilkår, når de handler. Blandt andet skal brugtvognsforhandlere fra den 1. januar i år oplyse bilens produktionsår, hvis de kender eller burde kende det. Formålet er at gøre oplysningen tilgængelig for forbrugerne, da det er en oplysning, der kan være afgørende for deres købsbeslutning.
De nye regler for prismærkning er en konsekvens af den nye markedsføringslov, som trådte i kraft 1. juli 2017. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har efterfølgende gennemgået alle 24 bekendtgørelser med hjemmel i markedsføringsloven. Det har resulteret i en slankning af regelsættet og enkelte nye regler om prismærkning.
Blandt andet er reglerne for skiltning og annoncering med priser blevet samlet i én prismærkningsbekendtgørelse. Tidligere har reglerne været spredt i flere varespecifikke bekendtgørelser, fx for motorkøretøjer og motorbrændstof.