Land Rover har præsenteret et facelift af sin bedst sælgende model, nemlig Range Rover Evoque. Opdateringen byder på nye designelementer og ny teknologi, der igen skal gøre den smarte crossover til et spændende valg.
Udvendig kan den kendes på en ny kofanger foran, to nye typer kølergitter, full-LED forlygter og tre nye hjuldesign. Dermed bliver Evoque også den første model fra Jaguar Land Rover, der leveres med adaptive full-LED forlygter. Full-LED forlygterne giver også en helt speciel lygtesignatur, som det kan ses på billederne foroven. Indvendig er der nye sæder og dørindtræk, mens et mere tidssvarende 8-tommers infotainmentsystem med touchskærm også har fundet vej. Ønsker man massagesæder kan dette også erhverves, og så gør det vel ikke noget, at sæderne er elektrisk justerbare i 14 punkter.
Evoque modellen 2016 leveres med samme indtræksserier som Range Rover Sport, og dermed kan kunderne vælge mellem fem flotte varianter – Pure, SE, HSE, HSE Dynamic og Autobiography – og yderligere 15 spændende udstyrspakker.
Super økonomisk Evoque
Land Rovers nye avancerede dieselmotor, Ingenium, gør den faceliftede Evoque til den bedst ydende Land Rover til dato, da den nye Ingenium dieselmotor får det blandede brændstofforbrug op på 23,8 km/l, mens CO2-udledningen er på blot 109 g/km!
Ingenium TD4-motoren er udført i aluminium, og er omkring 20-30 kilo lettere end forgængeren. Motoren kan fås med enten 150 hk eller 180 hk, hvor det blandede brændstofforbrug er på hhv. 23,8 km/l og 20,8 km/l. Derfor introducerer betegnelsen E-Capability, der kan genkendes på det blå ”Evoque” mærkat. Det er modellerne eD4 109 g/km (coupé) og 113 g/km (fem-dørs) forhjulstræk og 125 g/km firehjulstræk varianterne, der vil bære mærkatet.
Driftsomkostningerne er også blevet reduceret ved den faceliftede Evoque, da serviceintervallerne er øget fra 25.700 km til cirka 33.500 km. Dette skyldes selvfølgelig de nye letvægtsmotorer, der har lavere serviceomkostninger.
Evoque kan også leveres med Land Rovers 240 hestes Si4 benzinmotor, som accelerer fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder og har en topfart på 217 km/l. Brændstoføkonomien er dog væsentlig dårligere end dieselmodellen, da man må nøjes med 12,8 km/l.
Teknologi fra Range Rover
Range Rover Evoque 2016 modellerne får også Land Rovers innovative All-Terrain Progress Control (ATPC), der også er at finde i Range Rover og Range Rover Sport.
Systemet reducerer belastningen og holder en fordefineret hastighed indstillet med fartpiloten i fremadgående og bagudgående gear mellem 1,8 km/t og 30 km/t. Dette hjælper chaufføren med at koncentrere sig om at køre i det vanskelige terræn.
Nye sikkerhedssystemer
Kigger man på sikkerhedssystemerne får Evoque Lane-Keeping Assist, der ved hjælp af to digitale kameraer forhindrer utilsigtet vognbaneskift. Autonomous Emergency Braking (AEB) afværger eller afbløder sammenstød, hvis føreren glemmer at bremse. Dette system bruger to digitale kameraer, som registrerer farer forude. Systemet virker ved hastigheder op til 50 km/t, og reducerer effekten ved hastigheder op til 80 km/t.
Slutteligt er der Attention Assist Estimation, der overvåger chaufførens kørsel, og giver en advarsel med både lyd og tegn i displayet om, at man bør holde en pause.
De danske priser og datoen for den danske lancering er endnu ikke klar. Den danske importør fortæller, at Range Rover Evoque 2016 modellen forventes at koste nogenlunde det samme som den nuværende model.