Renault gør motorprogrammet mindre. Det betyder, at der nu kun er 90 hk dieselmotor på programmet, hvor der førhen var to .
32,3 kilometer på en liter diesel. 120 kroner i halvårlig grøn ejer afgift. Det er de kolde facts som gør sig for Renault Clio DCI Optimized. Vi har med en bil at gøre, som har været på programmet hele tiden, men Renault har forsøgt sig med at gøre den mere attraktiv. Det gør Renault, fordi den traditionelle 90 hk diesel er pillet af programmet fra årsskiftet.
Prisfald på 11.000 kr.
Med lidt mere plads i programmet, har man sænket prisen på Optimized. Det betyder at Navi Style versionen, hvor navigation og aircondition er standard, er prisen faldet med 11.000 kroner, så den nu koster 173.900 kroner. Ønsker man Clio’en i en Dynamic version, har den nøglefri betjening samt klimaanlæg, her lyder prisen på 198.900 kroner.
Optimized versionen kan også erhverves som Clio Sport Tourer. Prisen på Navi Style er 183.900 kroner, mens Dynamic versionen koster 209.900 kroner.
Optimized versionen har grundlæggende samme motor som den traditionelle 90 hk, som bygger på Renaults velkendte 1.5 liters dieselmotor. Motoren har et drejningsmoment på 220 Nm og udleder blot 82 gram CO2 pr. kørt kilometer. Den væsentligste ændring på motoren, er den lavere gearudveksling som er med til at sikre det lave forbrug.
Hvorfor Renault nu kun vælger at markedsføre den mest økonomiske af de to 90 hk dieselmotorer, siger pressechef Søren Hyltoft:
“Renault producere ikke alene nogle af de bedste dieselmotorer, men også nogle af de mest økonomiske, og det vil vi gerne synliggøre endnu mere. Derfor sælger vi nu kun den mest økonomiske variant af den 90 hk diesel. Samtidig har gjort den lige så billig, som den version, der gik lidt kortere på literen, så alt i alt kører forbrugere længere på literen uden at det koster ekstra.”
Det er stadig muligt at få fingere i Renault Clio med 75 hk dieselmotor. Her er forbruget bare 27.8 km/l. Priserne starter ved 156.900 kroner for Navi Style modellen, i hatchback-versionen.