Der er gang i salget af hybridbiler i Danmark, og det er noget Toyota kan mærke, da de sidder tungt på markedsandelen.
På det første halvår har Toyota rundet 1.000 solgte hybridbiler, og det er dermed en salgsforøgelse på 50 % sammenlignet med samme periode året før. I alt har Toyota solgt 1.039 hybridbiler på de første seks måneder.
Tilbage i 2013 tog det Toyota 11 måneder at sælge 1.000 hybridbiler, og året efter blev målet om 1.000 biler indfriet et par måneder tidligere i oktober. På verdensplan nærmer Toyota sig 8 mio. solgte hybridbiler siden introduktionen af den første masseproducerede hybridbil Prius tilbage i 1997.
Pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S ser danskernes stigende interesse for hybridbiler som selvforstærkende.
”Flere og flere har fået kendskab til hybridbilens mange fordele og fortæller det videre til omgangskredsen. Vi oplever også, at rigtig mange danskere er solgt, når først de har prøvet en hybridbil og oplevet den støjfrie, glidende og stressfrie kørsel. Og så gør det jo ikke noget, at man samtidig er med til at gøre noget godt for klimaet og miljøet,” bemærker Anders Tystrup.
”For seks-syv år siden kostede den billigste hybridbil knap en halv million kroner. I dag kan man vælge mellem flere til den halve pris eller lavere,” siger Anders Tystrup og henviser bl.a. til markedets billigste hybridbil – Yaris Hybrid – der kan fås fra 179.990 kr., mens den noget større Auris Hybrid kan fås fra 259.990 kr.”