Home Biltest Skoda SuperB 2.0 TDI DSG Style – Uovertruffen plads
0

Skoda SuperB 2.0 TDI DSG Style – Uovertruffen plads 8.3

Skoda SuperB 2.0 TDI DSG Style – Uovertruffen plads 8.3
0
0

Skoda SuperB 2.0 TDI DSG Style

8.3

Skoda SuperB er uden tvivl en af de bedste biler i sin klasse, og man får næppe nogen bedre langtursbil for sine penge.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber7.0
Komfort9.0
Plads10.0
Udstyr8.0
Pris8.0

Skodas topmodel er nu at finde i sin tredje generation, og vanen tro sætter den nye standarder til pladsen i klassen. Skoda SuperB står dog for andet end strakte ben på bagsæderne, da den nye SuperB byder på alt det nyeste fra VW-koncernen.

MQB-platformen er lånt fra biler såsom Audi A3, TT, VW Golf, Touran, Passat og Skoda Octavia. Det betyder der er dannet grundlag for høj komfort og det nyeste sikkerhedsudstyr, hvilket vi allerede kan afsløre er forventninger som bliver indfriet.

Trods Skoda SuperB altid har brilleret hvad angår pladsforholdene, så betyder det ikke, at tjekkerne har holdt sig tilbage med at gøre den nye model ekstra rummelig. Trods SuperB blot er vokset tre cm i længden og fem cm i bredden, så er akselafstanden øget med enorme otte centimeter! Dette betyder ekstra benplads og mere bagagerum. I mere eksakte tal kan det nævnes, at bagagerummet nu i Limousine-udgaven byder på 625 liter, hvilket er en forøgelse med 30 liter! Faktisk er det mere plads end en Skoda Octavia Combi!

Læs også:  TEST: Octavia: Still going strong

Minister-bagsædeplads

Bagsædepladsen er ENORM! Umiddelbart får man associationer til en S-klasse Lang, og det er ret vildt. Om end der er masser af plads og loftshøjden er udmærket, så savner man mere lårstøtte.
På forreste række er der også sket lidt af hvert, således man bl.a. finder de nyeste infotainmentsystemer med Apple Carplay eksempelvis. I alt er der tre udstyrsniveauer kaldet Active, Ambition og Style. Style-udstyrsniveauet erstatter dermed Elegance.

Style inkluderer: 17” alu, LED baglygter, splitbagsæde, handskerum med køling, masser af LED-belysning, fartpilot, sædevarme, parkeringssensor for og bag, tre-zoners klimaanlæg, regnsensor, aut. Nedblændende bakspejl, Bluetooth, multifunktionslæderrat, DAB radiosignal, SmartLink,el-justerbare forsæder med memory, Bi-Xenon forlygter, LED kørelys, fjernlysassistent og Canton anlæg.

Interiørets øjebæ i testmodellen var uden tvivl speedometeret – dermed kan du nok forstå, der ikke var meget at sætte en finger på. Vi savnede dog muligheden for et digital speedometer, ligesom man kan få det i en VW Passat og Audi A4. Derudover er der også en lille tands forskel i kvaliteten op til VW Passat, men det undskylder prisen godt og grundigt for, ligesom SuperB på andre punkter overgår den dyrere brormand.

Komfort über alles

Kigger man på køreegenskaberne er SuperB ikke klassens bedste, og trods den får mange af de dyrere konkurrenter til at gøre i bukserne, så er det ikke køreegenskabernes skyld. Ift. den gamle model har SuperB dog tabt sig op mod 75 kilo, og det er godt for både køreegenskaberne og økonomien. Dermed ikke sagt SuperB kører dårligt, men den er ikke skarpere end eksempelvis en Ford Mondeo.

Læs også:  Test: Jeep Renegade – jowww, deeeet…

Komfortabelt set er sagen dog en helt anden. Man møder næppe en bil uden luftaffjedring, der er på niveau med SuperB. SuperB er desuden den første Skoda, der kan leveres med DCC, der giver adaptive fjedre, som kan indstilles til Comfort, Normal eller Sport.
Der er dog ingen tvivl om, at Skoda SuperB vil finde sig bedst til rette på motorvejen, hvor det er lidt af en langtursflyder.

Bredt motorprogram

Motorprogrammet spænder fra 125 til 280 hestekræfter, mens der ud over de tre udstyrsniveauer også er mulighed for valg af DSG-dobbeltkoblingsgearkassen og firehjulstræk. I testmodellen, den 190 hestes diesel, er det en sekstrins DSG-gearkasse, der gør jobbet fint med næsten ubemærkede gearskift. Dog er gearkassen noget nervøs de første 3-4 min, når motoren er godt vinterkold.

Læs også:  Ny Skoda i Golf-klassen får masser af plads

De 190 hestekræfter og 400 newtonmeter er dog rigeligt til SuperB, og det er såmænd også topmodellen, hvis man vil have en dieselvariant. 0-100 km/t tager 7,7 sekunder og topfarten er 235 km/t, mens det blandede brændstofforbrug er angivet til 22,2 km/l.

Vi ville dog vælge den mindre potente udgave af den 2-liters motor med 150 hestekræfter. Derudover ville vi vælge den mere praktiske og æstetisk flottere Combi-model, der samlet set ville spare os for 23.000 kr. Derudover har vi også en fornemmelse af, at der er større efterspørgsel efter stationcarudgaven.
Prisen for en Skoda SuperB Combi 2.0 TDI 150 hk med DSG er 485.000 kr.

Skoda SuperB 2.0 TDI DSG 
2.0-liters firecylindret diesel
Ydelse: 190 hk v. 3.500 o/min, 400 Nm v. 1.750 o/min
Topfart: 235 km/t – 0-100 km/t: 7,7 sekunder
Forbrug: 22,2 km/l
Køreklar vægt: 1.455 kg
Mål i cm: 486,1, 186,4, 146,8
Bagagerumsvolumen: 625-1.760 liter
Pris: 508.000 kr.