1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Test: Audi A5 ultra Sportback
0

Test: Audi A5 ultra Sportback

Test: Audi A5 ultra Sportback
0
0

Audis facelift af A5’eren har medført en neddroslet version af den 2-liters dieselmotor. 136 hestekræfter yder den, og er navngivet Ultra, for Ultra økonomisk!

Den eneste måde hvorpå man kan genkende Ultra-modellen, er på det diskrete logo på bagsmækken. Ultra-modellerne er blevet en almindelig del af Audis modelprogram, da man både kan finde en A1, A3, A4, A5, A6, A7, Q3 og TT ultra model.
Fælles for alle ultra-modellerne er, at de kommer med en sekstrins manuel gearkasse med forbedret gearkasseudveksling, genvinding af bremseenergi, start/stop-system, Audi letvægtskonstruktionsteknologi samt Common rail-injektorer med et indsprøjtningstryk på 2.000 bar, der giver en bedre forbrænding. Forbruget ligger mellem 20,4 til 31,3 km/l afhængig af model.

Drop den 150 hestes

Med introduktionen af den 136 hestes Ultra-model, er der ikke længere nogen god grund til at vælge den cirka 30.000 kroner dyrere 150 hestes 2.0 TDI. Den 136 hestes variant har en lidt mere nervøs og hård motorgang, men tager man det bedre brug i mente sammen med besparelsen, så virker det som et fornuftigt valg. Kigger man videre på specifikationerne, så er Ultra-modellen blot 0,1 sekunder langsommere fra 0-100 km/t mens både moment og topfart er det samme.

Læs også:  Audi's Mesterværk: R8 Coupé V10 GT RWD2

Audis mindst potente A5’er er selvfølgelig ingen raket, men med 0-100 km/t klaret på 9,5 sekunder foregår det hele i et fint tempo – det er trods alt en krabat på cirka 1.655 kilo. Speederresponsen er dog noget sløv, men når omdrejningstælleren passerer 3.500 omdr/min sker der pludselig noget, og motoren bliver mere hysterisk de sidste 1.000 omdrejninger den kan trække, før den taber luften. Kort sagt ligger A5 Ultra op til morfar-kørsel, så man kan nå de 23,8 km/l, som den er angivet til. I testperioden nåede vi dog knap 19,5 km/l på en testtur, hvilket er ganske acceptabelt.

Gearkassen er en sekstrins manuel gearkasse optimeret til at køre langt på literen, og der er noget langt mellem gearerne, hvilket derfor passer godt til motorens profil, som er til morfartempo. Det sjette gear har en høj udveksling, hvilket betyder man kører langt på literen og har et lavt støjniveau, selvom man kører på motorvejen med fin fart.

Læs også:  Audi Q6 e-tron: Fremtidens elektriske SUV definerer ny æra af "Vorsprung durch Technik"

Affjedringen var fast, men uden at være ukomfortabel. I byen kunne den til tider godt virke for fast, men på både landeveje og motorveje finder den sig bedre til rette.

Skift midterkonsollen ud Audi

Inde i kabinen sidder man dog tilbage med en øv-følelse, da det efterhånden ser noget gammelt ud – sådan cirka en generation for gammelt ud. Infotainmentsystemet er langsomt og opløsningen ikke på niveau med den man finder hos konkurrenterne. Under infotainmentsystemet er den sorte plastikkonsol, hvor man styrer klimaanlægget osv.. Det er ikke ligefrem nogen elegant løsning til en bil som A5’eren, der ellers oser af stil på mange andre områder. Sammenligner man med den nye TT’er, så er det tydeligt at se hvad Audi kan, hvorfor det er ærgerligt, de har valgt den standardløsning til en A5’er, der ellers også er i den højere end af prisskalaen.

Læs også:  Audi udvider sit udvalg af elektriske SUV'er

Fartpilot er desuden ikke standardudstyr til A5’eren. Det er utroligt, at fartpilot er standard i en VW Polo, men i den væsentlig større premium klasse må man betale ekstra – 7.300 kr. i A5’erens tilfælde. Et lidt større ankepunkt, er dog sæderne i A5’eren. På testturen til Odense og tilbage igen blev smertetærsklen sat på prøve, da sæderne var stenhårde og på ingen måde luksuriøse, som man kunne have forventet.

Vi synes:

Audi A5 ultra er i særdeleshed en økonomisk, gudesmuk og komfortabel mini-limousine. Den har dog sine svagheder.

Audi A5 ultra Sportback
2.0 liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 136 hk v. 3000 omdr/min, 320 Nm v. 1.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 212 km/t – 0-100 km/t: 9,5 sekunder
Forbrug: 23,8 km/l
Køreklar vægt: 1.655 kg
Mål i cm: 471,2, 185,4, 139,1
Bagagerumsvolumen: 480 liter.
Pris: 537.753 kr.

tags: