1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Chevrolet Aveo 1.3 VCDI ECO LT
0

Test: Chevrolet Aveo 1.3 VCDI ECO LT

Test: Chevrolet Aveo 1.3 VCDI ECO LT
0
0

Er Aveo genvejen til en billig Opel Corsa?

På papiret ser Chevrolet svag ud i forhold til de andre koreanske konkurrenter, der efterhånden tilbyder 5 eller 7 års garanti. Prisen kan de til dels være med på, men essentielt er det, at bilerne hovedsageligt er baseret på europæisk teknik.

Det er i udpræget grad tilfælde med Aveo, der låner alt fra betjeningsgreb til undervogn og motorer fra storsællerten Opel Corsa. Alt sammen til en pris, der naturligvis underbyder donorbilen.

Så hvordan kører sådan en koreansk-amerikansk-tysk bastard så?

Middelmådighedens højborg

Med et enkelt ord: gennemsnitligt.

Efter de første par hundrede meter bag rattet af Aveo, er du ikke i tvivl om at dette er en bil der ikke gør sig bemærket på nogen områder. Især motoren, der ifølge Chevrolet selv disker om med 95 heste holder særligt lav profil, men kan dog vækkes fra sin slumren af turbotøven såfremt man virkelig gider anstrenge sig.

Og det gider man ikke, for nok mangler motoren ikke kræfter når det gælder, men den synes sløv og uharmonisk hvilket man utvivlsomt kan takke ’eco’ funktionen for, der fra standard er slået til. Funktionen giver også mulighed for at bruge start-stop systemet, der er et af de bedre af slagsen.

Det er unægteligt en bil der har det bedst med at vejen går ligeud, for styretøjet er svampet, uden føling og har et dødpunkt på størrelse med Nik & Jays ego. Så på motorvejen får den rimeligt komfortabel undervogn ro, og støjniveauet er acceptabelt.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Her erfarer man at retningsstabiliteten kunne være bedre, men det er ikke grænsende til det uforsvarlige.

Lidt for smart

Videre til kabinen, som er en bizar blanding af fornuftige og solide materialer, og det sædvanlige tarvelige koreanske plast.

Stort set alle ingredienser i midterkonsollen er løftet fra den tyske donorbil hvilket vil sige at greb, knapper og hele systemet i radioen fungerer fint og synes solidt. Resten af materialerne er tvivlsomme, og bilen byder da også på en uventet overraskelse i form af et handy askebæger, diskret camoufleret som en kaffekop.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst fandt et askebæger og en cigarettænder i en testbil, men Chevrolet mener åbenbart ikke at løbet er kørt for det bil-rygende segment.

Man forestiller sig at de har forsøgt at give bilen et sportsligt twist, med den Jaguar-inspirerede skrigende blå belysning og det funky digitale speedometer. Erkendt, det ser sjovt ud ved første øjekast, men viser sig at være en gene når det rent faktisk kommer til stykket.

For belysningen er alt for skarp i nattemørke, og det lykkedes mig umiddelbart ikke at finde en kontakt til dæmpning af den. Det samme gør sig gældende for speedometeret, der vidst nok er hentet fra den livsafkræftende Spark. Det er svært at aflæse, og man savner de analoge visere.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Det er ikke decideret ødelæggende for køreoplevelsen, men jeg ville ønske at de havde holdt et mere konservativt snit i kabinen, og i stedet fokuseret på at få bilens dynamiske egenskaber til at leve op til det nærmest Audi-aggressive ydre.

Æren genvindes

Hvor Aveo for alvor kan markere sig, er på det praktiske område.

Pladsen på bagsædet er større end gennemsnittet i klassen, og bagagerummet er også af en fornuftig størrelse, hjulpet på vej af en relativt lav og bred læssekant.

De flittige ingeniører har overstrøet kabinen med opbevaringsplads, og selvom det måske ikke er det forbrugerne har skreget på i årtier, må det siges at være en god ting.

Fartpilot og håndfri telefoni er to ting, der også gør Aveo attraktiv til prisen. Da det er hentet fra den tyske gren af General Motors, fungerer det også fortræffeligt. Alt i alt, er udstyrsniveauet højt nok til at du ikke føler du mangler noget, for du kan sagtens leve uden elektriske sidespejle og det undertrykker følelsen af at sidde i en billig bil.

Hvad der også burde gøre bilen interessant, er driftsomkostningerne, for den testede model har den grønne afgift i bund og brændstofforbruget i top.

Et kort stint til Fyn og retur, afslørede dog at man må holde sig et godt stykke under hastighedsgrænsen på motorvejen for at komme i nærheden af de opgivne tal. Over 300 KM motorvejskørsel holdt forbruget sig konstant omkring 20 km/l, og forvent også at se 30 % lavere tal end de officielle, medmindre din daglige pendlertur består af 79 km/t på landevejen.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Konklusion:

Chevrolet Aveo er bilen til dig, der primært lader pengepungen diktere bilkøbet, for den er relativt billig i indkøb, drift og endda også forsikring.

Og til en pris der underbyder en tilsvarende Opel Corsa med små fyrre tusind, ser Aveo rigtigt interessant ud. Desværre for Aveos vedkommende, er konkurrencen i klassen blevet skærpet gevaldigt igennem de seneste år.

Derfor kan KIA give dig en mindst lige så god bil, til en billigere pris og kaster 7 års garanti med oven i hatten. Det giver bedre mening, for nok er teknikken i Aveo delvist europæisk, men det er emblemet på fronten ikke.

Så når tiden er kommet til at skifte bilen ud, kan du nok forvente at de fyrre tusind ryger ud af regnskabet igen.

Chevrolet Aveo 1.3 VCDI ECO LT

Ydelse: 95 hk ved 4.000 omdr./min / 190 Nm ved 1.750 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 174 km/t. 0-100 km/t på 11,7 sek

Oplyst forbrug: 27,8 km/l – 95g/km

Køreklar vægt: 1.226 kg

Mål i cm: Længde: 403 cm, Bredde: 173 cm, Højde: 151 cm

Bagagerumsvolumen: 290/ 653 liter

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 181.995 kr.