Citroën C3 Blue-HDI 100
Citroën C3 er en rigtig danskerbil. Fremragende brændstoføkonomi, højt udstyrsniveau og komfortable køreegenskaber kombineret med et ikke alt for iøjenfaldende design og en imponerende lav nypris har forståeligt nok gjort den til en populær model på det danske marked.
Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber5.0
Komfort7.0
Plads9.0
Udstyr8.0
Pris1.0
Citroën C3 har siden lanceringen af 2. generation i 2009 været en af Citroëns mest populære modeller. Pålidelig teknik, ambitiøst brændstofforbrug og en usædvanligt konkurrencedygtig pris har sikret succesen.
Det er en model, der efterhånden har nogle år på bagen. Bilen kom på markedet i 2002, hvor den tog over efter den populære 5-dørs Citroën Saxo. Men den nuværende version er mere eller mindre den, der blev lanceret i 2009 som 2. generation med efterfølgende små ansigtsløft. Det er en fin lille bil, som i testudgaven har en 100 hestes Blue-HDi-motor, hvilket umiddelbart er rigeligt. Motoren kører både behageligt og økonomisk. Faktisk er det – også i praksis – muligt at nærme sig de 30 km pr. liter.
Men det betyder ikke, at den er kedelig. For går man lidt på kompromis med forbruget, kan den accelerere ganske tjept, og motorens lyd fejler heller ikke noget. Det er en ganske raffineret dieselmotor – omend bilen runger en anelse ved lave omdrejninger. Bilen er nogenlunde højt gearet, så den kan holde omdrejningerne nede, hvilket er med til at sikre det gode forbrug.
Diskret design og gamle instrumenter
Udenpå kan man godt se, det ikke er en ny bil. Den vender ikke mange hoveder på gaden. Men når det er sagt, så ser den trods alt tidsvarende ud og frisk model, selvom den sammenlignet med storebroderen C4 Cactus selvfølgelig godt kan se en anelse kedelig ud. Men hvilken bil gør ikke det…
Det er en pæn bil med moderne linjer, men det er en helt anden historie, når man sætter sig ind i bilen. Instrumenteringen og overfladerne ligner noget fra en 10-15 år gammel Citroën. Den koksgrå plasticoverflade, FM-radioen, kørecomputeren og de analoge knapper på midterkonsollen ligner noget, der kunne have siddet i en gammel Citroën C5. Det er nærmest retro.
Men det betyder så også samtidig, at det fungerer – der er ingen børnesygdomme tilbage. Det er simpelt og overskueligt, og det er let at betjene. Og så står det i skarp kontrast til en C4 Cactus, hvor alle knapper i kabinen er fjernet og i stedet integreret i en touch-skærm.
Rummelig og praktisk minibil
Man kan godt glemme det, når man har pakket bagagerummet, spændt børnenefast på bagsædet og sat sig til rette bag rattet, men C3 er altså en bil, der hører hjemme i miniklassen.
Man kan glemme det, fordi der er rigtig god loftshøjde, og benpladsen er ligeledes hæderlig på både for- og bagsæder. Generelt er C3 en høj bil, og det er derfor en bil, man sætter sig ind i og ikke ned i. For ældre mennesker er der ingen tvivl om, at det vil være et fint alternativ til nogle af de andre klassiske “seniorbiler” som Berlingo og Caddy. Det er altså – på trods af sin kategorisering som mini – en regulær familiebil, som også har fin plads i bagagerummet. Du får i hvert fald mere plads her, end du gør i en VW Polo eller en Ford Fiesta.
Både til gården og gaden
Citroën C3 er mildest talt ikke nogen dynamisk køreoplevelse. Det høje tyngdepunkt får bilen til at krænge, når svingene tages friskt, og den økonomiske dieselmotor bringer trods alt heller ikke en fartdjævel frem i én. Når det er sagt, er 0-100 på 11 sekunder vel egentlig godkendt, og der er samtidig andre discipliner, som C3 i højere grad mestrer.
Man kan eksempelvis sagtens tage på kør-selv-ferie, for både moment og topfart er fin og støjniveauet er acceptabelt – også ved motorvejskørsel.
Citroën C3 har en meget lille venderadius, som gør den let at parkere og manøvrere med i byen. Og så ligger den ganske stabilt på vejen. Styrtøjet er ikke noget at skrive hjem om, men ved almindelig kørsel er den en god kombination af stabilitet på de store veje og adræthed i bykørsel.
Prischok
Jeg var målløs, da jeg så prislisten på Citroën C3, som jeg først nærstuderede efter en lille uges tid bag rattet. Jeg havde troet, den var langt dyrere. Bilen koster fra 116.000, og her får man altså både aircondition, sædevarme, radio med AUX-indgang, centrallås med fjernbetjening, eljusterbare sidespejle og forruder, fartpilot, multijusterbart rat og splitbagsæde med som standard. Det er helt uhørt. Man får virkelig meget bil for pengene – en ny bil, som er nærmest er halvanden klasse større end en Danmarks meste solgte model i disse år; VW Up. Og så kører den i diesel-versionen vel at mærke længere på literen og har masser af udstyr. Og alligevel koster den kun marginalt mere. Med den pris er det mærkeligt, at den ikke øjeblikkeligt er blevet den mest solgte bil i Danmark. Men samtidig er den imponerende pakke selvfølgelig forklaringen på, at der siden 2009 trods alt er solgt næsten 3000 eksemplarer af C3 om året i Danmark.
Citroën C4 Cactus, 1.6 Blue-HDi Seduction
1.6 liters firecylindret diesel
Ydelse: 100 hk v. 3.750 o/min
Moment: 254 Nm v. 1.750 o/min
Topfart: 189 km/t
0-100 km/t: 10,8 sek
Forbrug: 33,3 km/l
Køreklar vægt: 1280 kg
Bagagerumsvolumen: 300/1.000 liter
Mål i cm: L: 394 B: 173 H: 152
Pris: 149.990 kr.