1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Dacia Lodgy
0

Test: Dacia Lodgy

Test: Dacia Lodgy
0
0

Lodgy er indtil videre den største rumæner i programmet og vi besluttede os for at give den en sand ilddåb; klokken 05.30 nytårsdag satte jeg mig noget uimponeret ind bag gummirattet af vores lånte diesel-Lodgy og rettede kursen mod den svenske hovedstad. Små 1400 kilometer senere, tilbage i København var det tid til at bearbejde indtrykkene fra køreturen.

Allerede på den danske side af sundet bemærkede jeg at retningsstabiliteten ikke rigtigt lå i tråd med hvad man forventer af en bil af Lodgys størrelse. Lodgy er vindfølsom, ringe affjedret og udstyret med et styretøj, der mest af alt synes forbundet til hjulene ved hjælp af en elastik. Det støjer godt i kabinen og det er nu ikke fordi jeg er hørehæmmet, men jeg var nødsaget til at have anlægget på fuldt blus for at kunne holde tråd i taleradio med 130 km/t. Motorstøjen er til gengæld relativt afdæmpet, til trods for de kun fem gear og i det hele taget fremstår motoren som bilens absolutte højdepunkt.

Læs også:  Porsche hylder ikon med ny eksklusiv version

Vi havde næppe skudt Lodgy til at være en optimal langtursbil, men alligevel vendte jeg tilbage til København positivt overrasket. Brændstoføkonomien havde været hæderlig, men fordi tankkapaciteten er på størrelse med den i en Fiat Punto, ender man med en del ufrivillige pauser på ved tankstanderen.

Pladsforholdende, som givetvis er bilens primære hovedattraktion, er som sådan i orden. Tredje sæderække er tung og foldes op på lidt småbesværlig vis, men det er ligesom meget andet med Lodgy kun et tilvænningsspørgsmål. De fleste købere vil ankomme til forhandleren i en tussegammel madkasse der ikke længere har plads til familien og for dem, vil Lodgy opleves som det rene luksus.

For prisen på en dyr Fiat Panda med turbobenziner og lidt udstyr kan du køre af sted i et stort akvarium der har plads til alle ungerne og deres venner: med dieselmotor 154.990 for fem sæder og 164.990 kroner for syv sæder. Det koster lidt ekstra for aircondition og justerbar rat, og mon ikke man skulle overveje de seks års garanti til 5.995 kroner. D

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

Vi mener:

Lodgy er god nok på bunden. Drop bare benzinmotoren og hvis du har din nattesøvn og dine børns helbred kær, så styr bredt udenom Euro NCAPs crashtest af bilen og solide genstande i øvrigt.

Dacia Lodgy 1.5 dCi Ambiance 7 sæder
Ydelse: 90 hk v. 4.000 omdr/min – 200 nm v. 1.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 169 km/t – 0-100 km/t 12,4 sekunder
Oplyst forbrug: 23,8 km/l
Køreklar vægt: 1.313 kg
Mål i cm: Længde: 49 cm, Bredde: 175 cm, Højde: 167 cm
Bagagerumsvolumen: 207 – 2.617 liter
Vejledende pris uden ekstraudstyr: 164.990 kr.

tags: