Home Bilnyheder Test: Fiat Panda 0.9 Natural Power
0

Test: Fiat Panda 0.9 Natural Power

Test: Fiat Panda 0.9 Natural Power
0
0

Italienerne har bragt gasbilen tilbage til Danmark. Er den besværet værd?

Det er egentlig en typisk dansk fortælling. Der blæser biler rundt i Sverige og Tyskland på naturgas, produceret i Danmark, hvorimod vi herhjemme har i alt fem tankstationer der tilbyder bilister gas, til trods for de åbenlyse mijøskånende fordele. Natur- og biogas er en af de reneste brændstoffer vi kan få nallerne i, men den danske stat tilgodeser ikke miljøbesparelsen og som en følge af det koster det forbrugeren at tænke på miljøet i sit bilvalg. Vores naturgasnet er et af klodens mest avancerede, så det er grundliggende kun et spørgsmål om at slutte det til lidt flere tankstationer.

Fiat Panda og 500L er udviklet til gas fra bunden af. ’Natural Power’, som modellen er døbt, har rødder i en Panda 4×4, og den hævede frihøjde har tilladt ingeniørerne at montere gasbeholderen i bunden af bilen, uden at kompromittere hverken bagagerumsplads eller benzintank. Jep, Pandaen her er primært en gasbil, men når du på et tidspunkt og nok uundgåeligt løber tør for gas, slår Pandaen autonomt over på den regulære 35-liters benzintank. Alternativt kan det manuelt gøres ved hjælp af en knap på instrumentbrættet.

Læs også:  Ny top-oktan til biler er som energidrik til en teenager

Som tidligere nævnt er miljøfordelene ved gas ikke til at tage fejl af – med gas i beholderen udleder du 23 % mindre CO2/km end med benzin og mængden af partikler er ligeledes mindre, den grå røg til trods. På ren biogas, som desværre ikke er tilgængelig i Danmark endnu, korresponderer CO2-udledningen til den for en elbil. Imponerende. Prisen for alt denne miljøherlighed? Det koster omtrent 8,5 krone at tanke hvad der energimæssigt svarer til en liter benzin og på gas yder bilen omtrent 5 % mindre end på benzin. Det er ikke mærkbart ved daglig kørsel og i det hele taget adskiller Panda på gas sig ikke videre fra en tilsvarende TwinAir på benzin.

I øvrigt en motor som vi holder af på redaktionen og som er blevet hædret med adskillige priser. Det koster små 15.000 kroner at få gasseren fremfor den regulære benzin og der skal køres en del kilometer på prutter for tjene pengene hjem igen, så i sidste ende skal det være for din samvittigheds – og ikke for miljøets skyld, at du beslutter dig for at din fremtidige transport skal være metandreven.

Læs også:  Mercedes klar med Panamera-konkurrent

Vi mener:

En velfungerende miljøløsning der tilmed er til at betale for den almindelige dansker. En skam at staten ikke giver en hånd med.

Model: Fiat Panda Natural Power
Ydelse(gas): 80 hk v. 5.500 o/min140 Nm v. 2.500 o/min
Præstationer(gas): Topfart: 168 km/t0-100 km/t: 12,8 sek
Oplyst forbrug(gas): 3,1 kg pr/100 km – 86 g/km
Køreklar vægt: 1.280 kg
Mål i cm: L: 367 B: 167 H: 161
Bagagerumsvolumen 225-870 liter
Vejledende pris uden ekstraudstyr 151.890 kr.
tags: