1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Ford Focus 1.5 EcoBoost Titanium
4

Test: Ford Focus 1.5 EcoBoost Titanium

Test: Ford Focus 1.5 EcoBoost Titanium 6.7
0
4

Ford Focus 1.5 EcoBoost Titanium

6.7

Ford Focus er skarpere end nogensinde før og har bestemt sine kvaliteter. Vi ville dog vælge en mere fornuftig trecylindret 1-liters EcoBoost motor fremfor testmodellens 1.5 liters.

Motor & gearkasse7.0
Køreegenskaber8.0
Komfort6.0
Plads6.0
Udstyr6.0
Pris7.0

Ford Focus eller Volkswagen Golf? Det er langtfra første gang du sikkert hører det spørgsmål, men man kan ikke nævne Focus uden også at nævne Golf – og omvendt. De seneste år er konkurrencen dog blevet skærpet ret markant, da bl.a. Peugeot 308 blev kåret som årets bil i Europa, og dét stiller skarpe krav til specielt Ford Focus!

Den tredje generation af Ford Focus er tilbage fra januar 2010, hvor den blev præsenteret ved Detroit Motor Show, mens vi først så den i Europa i 2011. I 2014 præsenterede Ford en faceliftet udgave, hvilket betyder den kære Focus efterhånden har nogle år på bagen.

Ældes med ynde

Designmæssigt er det dog svært at se alderen, da den har en elegant Aston Martin-lignende front. Sikkerheds-, køreegenskabs- og motormæssigt er Ford dog helt fint med, så måske Focus ældes med ynde?

Indvendig holder kabinen også stadig. I hvert fald hvis man vælger en Titanium-model, der er topudstyrsvarianten. Dog er der ikke helt samme eksklusivitetsfølelse som i en Golf Highline.
Titanium-udstyrsvarianten har fint med udstyr, og Focus kan snildt blive et lille udstyrsmonster. Fords parkeringspakke er ikke blot parkeringssensorer, men en funktion hvor bilen faktisk kan parkere sig selv, og det fungerer rigtig godt. Når det er sagt, så er der ingen i segmentet som når Mazda3 til sokkeholderne hvad angår standardudstyr.

Fords 8” infotainmentsystemet var desuden også at finde i tesmtodellen, og det fungerer ganske udmærket, men personligt er jeg ikke just fan af det. Det virker ikke altid intuitivt, og der er ret lang vej op til den trykfølsomme skærm, når man sidder i sædet.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Hvad angår bagsædepladsen, så er der fornuftigt med benplads, men det er ikke et sted, man som næsten to meter høj finder sig behageligt til rette.

Downsizet EcoBoost-motor

Motoren i testmodellen er den 1.5 liters EcoBoost med 182 hestekræfter, og det er rigeligt til at gøre Focus legesyg. Førhen var det en 1.6 liters EcoBoost-motor, men den er nu blevet downsizet, ydelsen opretholdt og forbruget forbedret. Motoren er rolig og blid ved stille kørsel, men når man nærmer sig 3.500 omdrejninger begynder der med at ske ting og sager. Accelerationstiden fra 0-100 km/t er 8,6 sekunder og topfarten 222 km/t. Den 182 hestes motor er angivet til 18,2 km/l med manuelt gear, hvilket er en smule skuffende ift. den 150 hestes Volkswagen TSI-motor med cylinderfrakoblingsteknologi, som både er hurtigere og mere økonomisk i Golfen.
Langt de fleste vil dog kunne nøjes med den 1-liters EcoBoost, der yder enten 100 eller 125 hestekræfter. Vi ville personligt vælge den trecylindrede 125 hestes EcoBoost-motor, som koster fra 237.000 kr. som Trendline og 263.500 kr. som Titanium.

Focus er kendt for sine sjove køreegenskaber, og det bliver ikke mindre sjovt med 180 heste under hjelmen. Årsagen til Ford Focus er sjovere end så mange andre biler i klassen er, at der er mere respons at føle gennem bilen, og derudover er styretøjet ganske skarpt ift. mange andre i klassen – men racerskarpt er det nu selvfølgelig ikke. Komfortmæssigt er Focus dog også med iblandt de bedste, da støjniveauet er holdt nede, og en længere tur på motorvejen ikke er noget problem. Dog er Focus ikke den mest komfortable i klassen, men det ville såmænd også være svært at slå på både komfort og sport i en klasse med så mange konkurrenter.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Holder prisen?

Prismæssigt vil Ford presse Volkswagen Golf, hvilket betyder testmodellen er markant billigere end en matchende Golf. Testmodellens prisen på 304.000 kr. er cirka 45.000 kr. billigere end den 150 hestes Golf i Highline, og det er højst sandsynligt noget, som vil få folk til at vælge Ford.

Andre biler som er placeret i samme prisleje:

Mindre motor vil give bedre mening

Ford Focus er skarpere end nogensinde før. Den tilbyder både sjove køreegenskaber, nye motorer samt skarpe priser. Konkurrencen i segmentet er dog skarpere end nogensinde før, og med 182 benzinheste fremstår den derfor ikke som det oplagte valg. Vi ville vælge den 1-liters EcoBoost-motor.

tags: