1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Jaguar XF Sportbrake 2.2 diesel
0

Test: Jaguar XF Sportbrake 2.2 diesel

Test: Jaguar XF Sportbrake 2.2 diesel
0
0

Jaguar er ikke kendt for at ville sælge praktiske biler, men tiderne har ændret sig, og derfor kan du nu få en mere praktisk Jaguar XF-stationcar, som samtidig kører langt på literen!

Stationcarmodellen af XF hedder Sportbrake, og er baseret på samme platform som XF sedan. Trods længden kun er øget med 5mm, har man formået at give 48mm ekstra loftshøjde til bagsædepassagerne. Ændringerne har dog kostet en vægtforøgelse, hvilket betyder Sportbrake-modellen vejer 70 kilo mere end den almindelige sedan.
Bagagerummet byder på 550 liter med bagsæderne oppe, men hele 1.675 hvis de lægges ned. Audi A6 Avant huser til sammenligning 1.670 liter med bagsæderne nede, mens BMW 5-serie Touring er en smule mere rummelig og Mercedes E-klasse klasseledende. Ved introduktionen gjorde Jaguar opmærksom på, at bagagerummets bredde på 1,06m er nok til selv at lægge en golftaske på tværs…

Man kommer ikke uden om den specielle oplevelse ved Jaguar. Designet er først og fremmest altid uhyre elegant, men anses også af mange som gammelmandsagtigt. Kabinen udskiller sig ekstraordinært fra de andre i klassen, hvis man kigger på standardkabinen, men dette er selvfølgelig også noget man betaler for. Når man trykker startknappen i Jaguar XF skyder den runde gearvælgeren op fra midterkonsollen, og luftdysserne åbner sig. På mange måder et par ligegyldige ubrugelige ting, men man kan ikke komme uden om, at det er en del mere blæret end naboens Audi A6, BMW 5-serie eller for den sags skyld Mercedes E-klasse.

Læs også:  BMW M5: Nu med M Hybrid-drivlinje og 727 hestekræfter

Testmodellen var med standardudstyrsniveauet, Luxury, og herudover var der afkrydset diverse ting på ekstraudstyrslisten, hvilket giver en endelig pris på omkring én million kroner.
Dermed er der selvfølgelig store forventninger til kabinen, som dog også viser sig fra en fin side, men man kommer ikke uden om, at der er nogle tarvelige materialevalg og afrundinger flere steder. Sædernes læderkvalitet kunne også være markant bedre. Der er dog en løsning på dette problem, hvis pengepungen er dyb nok, da der er hele to udstyrniveauer over det testede – herudover er ekstraudstyrslisten næsten uendelig.

Motorudvalget til Sportbrake-modellen består af en firecylindret 2.2 liters eller sekscylindret 3.0 liters dieselmotor med mellem 163 til 275 hestekræfter. Testmodellen var den 200 hestes 2.2 liters dieselenhed udviklet af Ford, som blev introduceret til XF’eren tilbage i 2011 med 190 hestekræfter. Ydelsen blev forøget til 200 hk, da en mindre potent udgave af motoren med 163 heste blev offentliggjort i 2012. Spørgsmålet alle stillede i 2012 var, ”kan en Jaguar virkelig nøjes med en firecylindret 190 hestes dieselmotor?” Siden har Jaguar reduceret ydelsen endnu en gang, men man kommer dog ikke uden om, at selv den lille motor som kører næsten 18,5 km/l gør jobbet fint.

Læs også:  Range Rover Electric: Skabt til at køre forrest

Den køreklar vægt for Sportbrake modellen er 1.824 kilo, og derfor værdsætter man de ekstra 37 heste, men vigtigst af alt et drejningsmoment som er 50 Nm højere. Man bør ikke fravælge den mere potente 2.2 liters dieselmotor pga. brændstoføkonomien, da testvarianten med 200 heste og hele 450 Nm kører minimalt kortere for hver liter dieselolie.

Tophastigheden er angivet til 225 km/t, og af gode grunde kunne vi selvfølgelig ikke teste dette i Danmark. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på tilfredsstillende 8,5 sekunder, hvilket dermed er på niveau med en 184 hestes BMW 520d Touring. Støjniveauet ved motorvejshastigheder er bemærkelsesværdigt lavt, hvilket blandt andet skyldes en specialfremstillet støjabsorberende frontrude. Det skal dog også nævnes, at den ottetrins ZF-udviklede automatgearkasse holder omdrejningerne nede, og det hjælper dermed på et lavt støjniveau i kabinen.

Læs også:  Oplev Lamborghini Revuelto i hjertet af København

Hvad angår køreegenskaberne må det dog konkluderes, at Jaguar XF Sportbrake hverken er på samme dynamiske niveau som BMW 5-serie, Mercedes E-klasse eller Audi A6. Kigger man på komforten er XF’eren heller ikke klasseledende, men bestemt ikke den dårligste.

Vi synes:

XF Sportbrake giver på mange måder mening, men skal en rigtig Jaguar ikke være lidt mere hidsig? Der er ikke meget Jaguar over den ellers fine motor, som også er at finde i en Ford Mondeo…

Jaguar XF Sportbrake Luxury
2.2 liters diesel
Ydelse: 200 hk v. 3.500 omdr/min, 450 Nm v. 2.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 225 km/t – 0-100 km/t: 8,5 sekunder
Forbrug: 18,4 km/l
Køreklar vægt: 1.824 kg
Mål i cm: 496, 187, 148
Bagagerumsvolumen: 540/ 1.670 liter
Pris: 906.800 kr.