1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Mazda MX-5 Roadster Havana Edition
0

Test: Mazda MX-5 Roadster Havana Edition

Test: Mazda MX-5 Roadster Havana Edition
0
0

Tilbage i februar 2011 rundede Mazda MX-5 900.000 producerede eksemplarer, hvilket understregede dens dominans på markedet for roadstere.

I forhold til VW Golf som er produceret i mere end 29 millioner eksemplarer er ovenstående tal småt, men man skal her huske MX-5’eren er en livsstilsbil, som en almindelig familie med børn eksempelvis vil have svært ved at bruge praktisk i hverdagen med det 150 liters bagagerum.
Der i mod kan man sammenligne antal producerede eksemplarer med Porsche 911’eren, som er mere potent, eksklusiv og dermed dyrere og produceret i omkring 700.000 eksemplarer tilbage i februar 2011.

Kort historie

Vi så første generation af Mazda MX-5 tilbage i 1989, hvorefter den allerede én måned senere var til salg i Hiroshima! Modellen blev kaldt ”NA”, og var bl.a. inspireret af Honda S800, Triumph Spitfire og Lotus Elan.
Bilens samlede vægt var 980 kg, mens motoren var en firecylindret langsliggende 1.6 liters med 116 hestekræfter og 136 Nm koblet til en femtrins manuel gearkasse.
Pressen elskede den og i årene 1990-1991 kunne man prale af at have solgt mere end 147.000 eksemplarer på verdensplan!

Den anden generation fik navnet ”NB” og blev offentliggjort i 1998. Her var vægten forøget til 1.000 kg, mens man beholdte den 1.8 BP-4W motor med 131 hk, som blev tilføjet til den første generation i 1994.

Den tredje og nuværende generation kaldet ”NC” kom i 2006, og beholdte samme design som de forrige modeller, mens den ikke delte komponenter med den tidligere model. Derudover var sikkerheden forhøjet med tilføjelsen af systemerne traction control og ESC.

Siden tredje generations introduktion i 2005 har den modtaget et facelift i 2008, mens modelåret 2013 også byder på opdateringer.

20 eksemplarer af Havana Edition

Mazda MX-5 koster fra 364.189 kr. med den mindste 1.8 liters motor i Roadster-udgave, mens Coupé-modellen koster 26.000 kr. yderligere.

Læs også:   Tesla Roadsters med 0 kilometer på tælleren fundet i Kina: Var beregnet til ''reverse engineering''

Testmodellen var den billigste model krydret med det eksotiske tilnavn Havana Edition, som forøger prisen med 51.000 kr.. Havana Edition en special model som den danske importør har importeret 20 eksemplarer af. Denne såkaldte ”special edition” indeholder bl.a. flg. ekstraudstyr: sæder med brunt læderindtræk, automatisk aircondition, fartpilot, alu-pedaler, 17” alufælge og det første integrerede navigationssystem i en MX-5’er.

Jinba Ittai, japansk for begyndere

Før du kan køre en MX-5 må du forstå begrebet ”Jinba Ittai”. Ordsproget stammer tilbage fra samurai tiden og betyder ”hest og rytter forenes”, hvilket Mazda bruger til at beskrive køreoplevelsen i MX-5.

Før man har kørt en Mazda MX-5 lyder ordsproget og sammenligningen en smule for filosofisk, men efter få kilometer på kurvede veje er man ikke i tvivl om betydningen!
Styretøjet er ekstremt præcist, sportsundervognen fast og kontant, 50:50 vægtfordeling, lavt tyngdepunkt, sportsligt opsat gearkasse og baghjulstræk er de primære årsager til, at man kan have det sjovt i MX-5 uden en stor motor.

Motoren i testmodellen er nemlig ikke yderligere interessant med sine 126 heste og 167 Nm v. 4.500 omdr/min, hvilket betyder 0-100 km/t er klaret på lige under 10 sekunder.
Dermed er Mazda MX-5 1.8 Roadster hurtigere end den gennemsnitlige danske personbil, men betydeligt langsommere end de fleste andre små sportsbiler.
Under kvik acceleration og ved omdrejninger over 3.000 omdrejninger i minuttet er lyden dog god, hvilket primært skyldes den dobbelt udstødning.

Ønsker du flere kræfter kan den 2.0 liters model vælges, hvor priserne starter ved 444.186 kr.. Du kan selvfølgelig også bare købe en ”Monster Miata” med en 5.0 liters V8 Ford Mustang motor, hvis du kun tænker på hestekræfter.
Mazda MX-5 handler nemlig ikke om accelerationstider eller topfart, selvom ovenstående eksempel uden tvivl ville give ekstra liv til den 1.150 kg lette bil.

Læs også:  Ny generation af Mercedes-AMG GT Coupé: kraft og elegance forenes

Ikke højt til taget, også alligevel

Når man måler næsten 2 meter er der ikke meget plads bag rattet i en MX-5, men på en sommerdag med kalechen af finder man sig godt til rette. Personligt ville jeg dog værdsætte muligheden for at sætte rattet højere op, samt justere det i længden ind/ud.
Når vejret bliver dårligt skal kalechen på, hvorefter man hurtigt finder ud af, at der ikke er højt til taget.

Selve kabinen har mange plastelementer og læderindtrækket er bestemt ikke i højeste kvalitet. Det integrerede GPS-system fremstår også en smule uoverskueligt, og man mistænker her Mazda for at glemt deres velbrugte begreb ”Jinba Ittai”. Informationsskærmen har utallige informationer, knapperne i siden er for små og kun to af dem lyser op i mørket.

Kalechen bliver ikke kørt elektrisk ned, men man skal manuelt hive i et par håndtag, hvorefter man kan lægge kalechen ned i rummet bag cockpittet.

Kort sagt: MX-5 handler ikke om interiørets kvalitet og funktionalitet, men hvordan den kører.

Bedst til sjov

Mazda MX-5 er skabt til at give folk en ekstraordinær køreoplevelse i forhold til, hvad man ellers kan finde af biler til budgettet. Derfor har man også måtte opgive komfort og lavt støjniveau.
Søger man en bil til længere motorvejsture vil man hurtigt blive træt af MX-5 Roadster, da den er ekstremt kontant i affjedringen, har et højt støjniveau på lande- og motorvej samt en mindre god brændstoføkonomi. De officielle tal er angivet til 14,1 km/l, men hvis man skal have det sjovt kommer man hurtigt ned på lidt under 10 km/l.

Læs også:  Mercedes-AMG GLC SUV: Kraftfuld Hybridteknologi og Uovertrufne Kræfter

Fremtiden for MX-5?

En ny Mazda MX-5 Miata er under udvikling, og vi ved den vil gøre brug af de nye SKYACTIV teknologier. Mazda og Alfa Romeo annoncerede til alles overraskelse tilbage maj, at de ville udvikle en ny roadster i fællesskab. Iflg. udtalelserne vil den være baseret på næste generation af MX-5 platformen, hvor baghjulstræk er en selvfølge.

Gøg og Gokke eller Toyota GT-86 og Subaru BRZ. Så tætte bliver resultatet af samarbejdet ikke, da vi allerede nu ved, at Alfa Romeo bl.a. vil bruge et mere ”italiensk design” samt Fiat-gearkasse. Vi glæder os dog til at kunne fortælle flere informationer om udbyttet af de to bilproducenters samarbejde.

Konklusion:

Man opnår ikke status som verdens mest solgte roadster, hvis man ikke har specielt at tilbyde. Det har MX-5 understreget, og det er et yderst positivt indtryk den efterhånden ældre roadster efterlader sig.

Mazda MX-5 1.8 Roadster Havana Edition koster 417.000 kr., hvorfor et sjovere og endnu mere sportsligt køb vil være den 28.000 kroner dyrere 2.0 liters model med 160 hk, hvor man tilmed får et spærredifferentiale, recarosæder med læder og alcantara, fartpilot og automatisk klimaanlæg fra standard.

[table “” not found /]

tags: