Home Bilnyheder Test: Mercedes C350

Test: Mercedes C350

Test: Mercedes C350
0
0

Mercedes C-klassen har senest fået et facelift, hvor designet er strammet op, teknikken opdateret og kabineindretningen fået en højere finish.

Motorudvalget består af seks diesel- og fem benzinmotorer med ydelse mellem 120 heste i C180 CDI BlueEFFICIENCY til 457 hk i C63 AMG-modellen.

Testmodellen var 350’eren med den 3.5 liters V6 motor, som har 306 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 370Nm. Motoren er hverken udstyret med turbo eller en kompressor, men det laver ikke om på en imponerende accelerationstid fra 0-100 km/t på kun 6 sekunder!

Elegant faceliftet design

Udefra må nøgleordet for Mercedes C-klassen være ”elegant”. Faceliftet har bl.a. hjulpet på elegancen og kan udvendigt genkendes på den fornyede front- og hækdesign. Her er det specielt de nye for- og baglygter med indbygget LED-teknik som skaber opmærksomhed.

Platformen som C-klassen bygges på er fortsat uændret, hvorfor grundmålene stadig er 459 cm i længden, 177 cm i bredden, 140 cm i højden samt har en akselafstand på 276 cm. Til sammenligning med den nye BMW 3-serie er C-klassen dermed mindre på alle leder og kanter.

Pladsen er dog heller ikke C-klassens stærke side, og det gælder for både chauffør og medpassagerer. En af de smarte detaljer er dog integreret børnesæder, hvilket betyder den hurtigt kan tilpasses til familien, men også fungerer som eksklusiv flyder i forretningsmæssig øje. Bagagerummet måler 450 liter, hvilket er ganske acceptabelt selvom BMW 3-serien har 30 liter yderligere.

Inde i kabinen er niveau forhøjet, så det nu lettere kan sammenlignes med eksempelvis E-klassen og S-klassen. Det virker som om de fleste af elementerne er i en høj kvalitet, men man kan stadig finde et par outsidere. Kedelig, er der mange som kalder kabinen, men sammenligner man de ydre konservative tyske linjer med kabinen, så er det samme elegance som går igen indeni.

Læs også:  Er det bare dumt? – hvorfor egentligt kåre Årets Bil?

V6-motor med 306 heste

Mercedes er kendt for at lave fantastiske motorer, og derfor var forventningerne til en 3.5 liters V6 motor også høj! – Og skuffet blev vi bestemt ikke.
Når motoren tændes bliver man straks mindet om, at det er en V6’er som er placeret foran i det store motorrum, som alligevel er pakket tæt for at få plads til det store kraftværk.

Holder man ved et lyskryds behøves man næsten ikke trykke på speederen før, at man er accelereret fra alle de andre. Derudover kan man samtidig nyde godt af den fine V6-lyd, som næsten giver kuldegysninger.
Trykker man speederen helt i bunden skal vejen være tør, da det ellers hurtigt bare vil blive til massere af hjulspind. Men er vejrguderne med en, så bliver man næsten som skudt ud af en kanon, men stadig med komforten i top, så det gælder om at holde øje med speedometeret.

Mercedes C350 er dog ikke lavet som en racerbil, og efter et par hurtige accelerationer nøjes man derfor i stedet med at nyde det enorme kraftoverskud og den dejlige lyd.

Brændstoføkonomien er blevet 15 % bedre end før, og det kan man blandt andet takke Start/Stop-teknologi, forbedret aerodynamik, dæk med mindre rullemodstand samt et nyt luft- og udstødningssystem for
C350 er angivet til 14,7 km/l og under en testtur på 250 kilometer uden at tænke på økonomien opnåede vi hele 12 km/l, hvilket er mere end acceptabelt.

Vælger man 350’eren er det dog ikke miljøet man bekymrer sig synderligt for, men det skal alligevel nævnes Mercedes har gjort det.

Læs også:  Nu går Mercedes for alvor el-amok

Fantastisk afstemt undervogn og høj komfort

Testugen bragte os vidt omkring på djævleøen, og derfor kan vi prale af, at have kørt på de fleste typer veje som Sjælland byder på. Alt lige fra den nyasfalterede motorvej, knap så vedligeholdte landevej til villavejene med enorme bump samt mange flere.

Mercedes C-klassen er dog ligeglad, da den sluger alle forhindringer som var det intet problem. Selvfølgelig kan man mærke man kører over et hul, men undervognen er utrolig afbalanceret, og hvis den blev alt for blød ville det være ubehageligt med de enorme kræfter motoren byder på. AGILITY Control-undervognen med selektivt dæmpningssystem er standard i C-klassen, og den vælger selv, hvor hård eller blød indstillingen skal være af dæmperne efter køresituationen. – Den kan endda gøre det på hvert enkelt hjul!

Gearkassen er som standard i C350 den 7-trins G-TRONIC PLUS, og den gør jobbet fint så længe den selv arbejder. Vil man lege lidt med gearkassen via ratgearet, så virker den dog en smule sløv, hvilket er ærgerligt, da man ellers på denne måde vil kunne have fået en ekstra sportsfølelse.
Testmodellen havde dog køredynamikpakken tilføjet, hvor man med et enkelt tryk på ”Sport” ændrer dæmpernes hårdhed, speederresponsen og gearingen. Det fungerer helt efter hensigten, når man bruger det i kortere tid af gangen.

På motorvejen hjælper den dog til en støjsvag, da den sikrer man ved 110 km/t kører med omkring 1.800-1.900 omdrejninger, mens 130 km/t også kun kræver 2.100-2.200 omdr/min.

Massere af assistentsystemer

Mercedes har ligesom de mange andre bilproducenter en række assistentsystemer, som gør det lettere for chaufføren at køre bilen. Som standard er C-klassen udstyret med ATTENTION ASSIST(Opmærksomhedsassistent), som via sensorer analyserer køreadfæren mellem 80 og 180 km/t, hvorefter den kan fortælle chaufføren det er tid til en pause.

Læs også:  Er farven lige så giftig som køreegenskaberne?

Der er dog også mange andre spændende systemer som man kan tilkøbe, hvilket bl.a. gælder PARKTRONIC som hjælper chaufføren med at finde en parkeringsplads og hjælper med at bakke ind på den.

Konklusion:

Mercedes C350 er kort sagt en fantastisk bil, men det ved Mercedes selvfølgelig også godt, hvorfor den koster fra 860.500 kr.. Mange mener valget er enten C350 eller BMW 335i, men det mener vi ikke her på bilsektionen.dk, da de udstråler to vidt forskellige ting. Mercedes C350 er en flyder i ordets bedste forstand, mens 335i er en mere hardcore sportsbil i ordets bedste forstand.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan have det sjovt i C350, for med 306 hk og baghjulstræk er det intet problem, men det er bare på en helt anden måde. Mercedes C350 henvender sig derfor til en person som er mere kræsen, elegant, vægter komfort lidt højere end sport samt muligvis er en smule ældre end BMW-køberen.

Mercedes C350 Avantgarde

Ydelse: 306 hk ved 6.500 omdr./min / 370Nm ved 3.500-5.250 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 250 km/t. 0-100 km/t på 6,0 sek

Oplyst forbrug: 14,7 km/l – 164g/km

Køreklar vægt: 1.615 kg

Mål i cm: Længde: 459 cm, Bredde: 177 cm, Højde: 140,6 cm

Bagagerumsvolumen: 475 liter

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 860.500 kr. + Avantgarde til 42.647 kr.