Home Bilnyheder Test: Mercedes C63 AMG Kicherer

Test: Mercedes C63 AMG Kicherer

Test: Mercedes C63 AMG Kicherer
0
0

Vil du have en lille familiesedan med masser af kræfter, så kunne valget falde på Mercedes C63 AMG. Vi tog en tur i den mest potente udgave vi kunne finde på dansk jord.

C63 AMG Black Series har 517 heste, men Kicheres tunede White Edition yder 520 hk og omkring 620 newtonmeter. Der er kun produceret 10 eksemplarer, men det betyder ikke den er fantastisk. Derfor tog vi et kritisk kig på den smarte tysker.

Modsat den almindelig C63 og Black Series-udgave som har en 6.2 liters, finder man under motorhjelmen i den tunede Kicherer en fuldfed 6.3 liters V8’er. Herudover er ECU’en også opgraderet, og det betyder man bestemt ikke mangler hestekræfter.

Navnet White Edition kommer selvfølgelig af bilens farve, hvor der er en række hvide og sorte detaljer. Blandt andet en bagdiffusor i carbonfiber, en frontgrill udført i carbon piano finish, samt mange andre specielle eksteriørdetaljer såsom de 20” letvægts RS 1 fælge. Dækkene for måler 245 og bag 275, hvilket giver mere greb, og det er nødvendigt med 520 heste på baghjulene.
Indvendigt finder man nogle opsigtsvækkende nappalædersæder i en kombination af sort og hvid, hvilket er farver som går igen ved midterkonsollen. Kicherer kalder selv designopdateringen for ”diskret”, hvilket vi desværre ikke kan give dem ret i.

Læs også:  Sportslig Fiesta til hverdagen

Designændringerne er så specielt, at der er mange måbende blikke i et land som Danmark, hvor janteloven lever i bedste velgående, og den brutale tysker er derfor alt andet end diskret.

Motorens brummen er dog fantastisk, og musikken som leveres fra de store udstødningsrør er en sand symfoni. Motoren styres med 7G Tronic gearkassen, og det er ikke ligefrem positivt. Siden modellen blev offentliggjort har Mercedes forbedret gearkassen, og det kan godt mærkes, da gearkassen i Kicherer-udgaven føles langsom. Det er både ved skift ned og op, man kan sidde og vente i hvad der føles som flere sekunder. Lader man gearkassen leve sit eget liv i Sport eller Normal fungerer det dog fint, men i en sportsvogn vil man gerne have lidt indflydelse på gearskiftene.

Læs også:  Volvo viser lækker elbil til familiebrug

Man kan ikke ligefrem sige undervognen er komfortabel, hvilket skyldes kombinationen af stålfjedre, en hårdt opsat sportsundervogn samt de 20” fælge. Man kan mærke hvert et bump på vejen, og man bliver derfor hurtigt træt i hovedet, hvis man vil køre en længere tur. Men når speederen trædes i bund, motoren brøler og bagenden bliver livlig værdsætter man den ekstra feedback – og det skal siges bagenden kan blive MEGET livlig.
For at kunne bremse ordentlig ned igen er et opdateret Brembo High Performance bremsesystem tilføjet, hvor man har 380mm skiver, og det er noget som virker!
Vælger man en almindelig Mercedes C63 AMG er spærredifferentiale ekstraudstyr, men til Kicherer super-limousinen er det standard.

Kicherer har hverken angivet accelerationstid eller topfart, men vi gætter på en accelerationstid fra 0-100 km/t på 4,2 sekunder, hvilket er det samme som Black Series udgaven. Iflg. vores oplysninger er begrænseren fjernet, og dermed er topfarten omkring 330 km/t! Vi havde af gode grunde ikke mulighed for at teste dette på de danske veje, men den bør kunne tilfredsstille selv de største fartjunkier.

Læs også:  Volvo V60 er en sand fornøjelse

Vi synes:

Mercedes C63 AMG Kicherer er til den inkarnerede bilentusiast med lidt speciel designsmag, hvor nok ikke er nok.