Home Bilnyheder Test: Nissan Navara vs. VW Amarok

Test: Nissan Navara vs. VW Amarok

Test: Nissan Navara vs. VW Amarok
0
0

De siger bakkies i Sydafrika, utes Australien og cameniotas i Latinamerika. Den klassiske ladvogn sælger bedre end Coca-Cola syd for Ækvator, men vi blege Nordeuropæere har aldrig rigtig forstået eller taget pick-uppen til os. Burde vi?

 

Det er vidst også noget med at amerikanerne er rimeligt pjattede med deres trucks. Men ikke lige dem her. Hverken Volkswagen eller Nissan markedsfører disse mere end fem meter lange mastodonter over there. Det virker ved første øjekast bizart i et land, hvis salgsstatistikker i flere årtier har været toppet af Fords evigt populære F150. Svaret skal findes i førnævnte bil. Nøjagtig som amerikanerne selv, er Fords topsællert godt og vel 15-20 % mere fyldig på alle leder og kanter og måler næsten 6 meter i længden. Nå ja, og så er den ikke dieseldreven. Amerikanerne kan tolerere meget, men tung olie er fortsat forbeholdt industrimaskiner i guds eget land. Ford sælger dig med glæde en V6 eller en V8 og det er sgu det. Ingen firecylindret, ingen turbo og under ingen omstændigheder nogen diesel. Den største af dem har et godt stykke over dobbelt så mange hestekræfter, som de til sammenligning ynkelige plæneklippermotorer som Amarok og Navara er begunstiget med. Tingene skal være store og voluminøse i Amerika og pokker tag om det har nogen funktionalitet, for man kan med sund skepsis undre sig over, om størrelsen egentlig har nogen gavnlig effekt for terrænegenskaberne. Vi tvivler.

Heavy fuel

Men tilbage til de her to: Amarok er stadig et relativt nyt ansigt i klassen: introduceret i 2010 som den første pick-up fra tyskerne nogensinde og en god pærevælling af alt godt fra reservedelshylderne i Wolsburg: der er rat fra Polo, klimabetjening fra Golf og noget undervogn og motor fra Crafter. I ægte moderne VW-stil fås Amarok kun med turboladede firecylindrede motorer – i enkelte lande kan du få den med den 2.0 TSI der engang drev forhjulene i en Golf V GTI, mens der i Danmark kun er dieseludgaver tilgængelige. Navara er lidt ældre, men ikke meget. Den blev introduceret i 1997, men udgaven vi har her stammer tilbage fra 2004, hviket er imponerende nok i sig selv. Nøjagtig som med Amarok er den kun tilgængelig i dieselform, men hvis man har appetit på flere kræfter, tilbyder Nissan en V6 udgave med 231 hestekræfter, men selv i mindste motorudgave har den mere punch end tyskeren.

Læs også:  Flere kræfter i firma-Opel

På vagt

Det, kombineret med Navaras mere kompakte dimensioner og lavere tyngdepunkt, samt mulighed for frakobling af firehjulstrækket når det ikke er nødvendigt (hvad det i Danmark sjældent er) får Navara til at opleveles mere letkørt, manøvrerbar og øh, sjovere at køre, hvis det altså har nogen relevans for en pick-up. At vi har med at gøre med en 10 år gammel konstruktion afslører sig hurtigt i kabinen, hvor man må fumle længe efter ESP-knappen. Rigtigt længe. Nogen slipseklædte typer i EU besluttede tilbage i 2011 at ESP skulle være lovpligtigt standardudstyr for alle person- og lette erhvervsbiler – en kategori som Navara med sine to tons åbenbart ikke falder under. Som en følge af det, skal du være lidt på vagt i vådt vejr, hvor spærredifferentialet ind i mellem tillader vaskeægte cowboyudskridninger med bagenden, som var man Steve McQeen på flugt San Franciscos knoklede terræn. Det er sjovt så længe det varer og ganske sigende for, at Navara er den mest personbilslignende af de to kæmper. Med det sagt synes styretøjet løftet fra en Maersk tanker af en art – det er håbløst langsomt og mere upræcist end Brian Sandbergs jobbeskrivelse, men den store japaner kravler hurtigt ind under huden på en og inden længe har man fanget den nødvendige rytme, der er pålrøvet for at holde kul i ovnen på dieselkraftværket under hjelmen. Det støjer, vibrerer og rasler som var det 1994 men 2.5-liters motoren er stærk som en trækokse og sørger for at Navara kan komme frem over alt. Affjedringskomforten er overraskende god for noget på bladfjedre, der til gengæld bukker sig og lader den japanske pick-up gynge som en gammel Esbjerg-kutter gennem kurverne. Omvendt er ingen bakke for stor en mundfuld til Navaras glubske appetit for terræn. Med firehjulstrækket i ’LOW’ kravler de to tons på nærmest skræmmende Spiderman-lignende facon op af skrænter, man troede var umulige. Navara trækker det korteste strå i dysten om frihøjde, men jeg er tilbøjelig til at tro at dens kombination af manuelt gear og justerbart firehjulstræk gør den til en vinder i terræn.

Læs også:  Nu er Tesla 3 klar til bestilling

Heavy duty

Ikke at Amarok er langt bagefter. Kantstene, heller, vejbump, træstubbe og mindre klitter er fuldstændige ligegyldige i Volkswagens pick-up, der her i et mere ekstremt Canyon-trim synes mere vulgær og voldsom end nogensinde. I modsætning til den manuelt drevne Nissan har Amarok intet low-range gear – de tyske ingeniører hævder at første gear i ZFs 8-trins automatgearkasse er lavt nok til, at det permanente firehjulstræk kombineret med spærredifferentiale kan løfte Amarok ud af de mest klæbrige situationer. Jep, det er samme ’kasse der sætter kræfter i asfalten i noget så nobelt som Bentley Continental GT, Audi RS6 og venner. Canyon-udgaven er med sin skrigende orange lak kun blevet fremstillet i 350 eksemplarer og er vist noget mere pyntet, end de Startline-udgaver med ulakerede kofangere som det offentlige har fået for vane at købe herhjemme. Med lædersæder og orange detaljer synes Amarok pludselig mere et livsstilsobjekt end det kommercielle redskab, som den egentlig var tiltænkt og en eller anden intellektuelt underfrankeret type har fået den lysende idé at montere lyst læder i en pick-up truck. Testbilens kilometertæller sagde lidt over 8.000 og sæderne var allerede grå som en februarhimmel. Med i Canyon-pakken følger der heavy-duty fjedre, der gør en i forvejen ukomfortabel bil nærmest uudholdelig på asfalterede veje. Amarok er større end Navara, men føles enorm bag rattet, til dels grundet den knaldhårde undervogn, der får Amarok til at opleves som en mindre bus på titaniumsstylter. Kommer man fra Navara vil smilet hurtigt stivne og forbavsende nok trænger både vind og dækstøj også bedre ind i den ellers væsentlig mere luksuriøse kabine. Måske er problemet udglattet i de mere jordnære udgaver med manuelt gear, men i denne topudstyrede specialudgave er daglig kørsel en byrde, der blot skal overstås hurtigt muligt.

Læs også:  Dobbelttest: Kia Niro vs. Kia Optima – firma- vs. miljøforkæmperen

Det er en lidt kedelig skavank, som man egentlig ikke havde skudt VW i skoene og det medfører, at prisdifferencen over japaneren bliver endnu sværere at retfærdiggøre. Man er sjældent i tvivl om, at Navara er en 10 år gammel konstruktion, men den ultra-simple tilgang fungerer og den er objektivt bedre kørende end modstykket fra VW. Den er vores valg af de to. Ikke at vi nogensinde ville vælge en pick-up til seriøst brug i Danmark. I et land hvor uasfalterede veje er sjældnere end solformørkelser og de åbne lad hurtigt vil blive spoleret gennem år, der primært består af regnvejrsdage er det svært at finde på argumenter for en biltype, der er skabt til forhold der ikke kunne adskille sig mere fra de danske. Det ændrer ikke på, at det er hylende skægt og herligt politisk ukorrekt at lade sig transportere i en.

Vi mener:

Ud fra en betragtning om at pick-ups i Danmark mest er til sjov, ligner den billigere Navara det bedre bud. Den mere stilfulde Amarok føles i højere grad som et kvalitetsprodukt, men taber stort på dynamik, komfort og raffinement.

Nissan Navara 2.5 dCi XE (4/6 stjerner)

2,5 liters firecylindret dieselmotor

Ydelse: 190 hk v. 4.000 omdr/min, 450 Nm v. 2.000 omdr/min

Præstationer: Topfart: 180 km/t – 0-100 km/t: 10,8 sekunder

Forbrug: 11,9 km/l

Køreklar vægt: 1.985 kg

Mål i cm: 539, 185, 178

Nyttelast: 740 kg

Pris: 265.800 kr.

Volkswagen Amarok 2.0 TDI Highline

2,0 liters firecylindret dieselmotor

Ydelse: 180 hk v. 4.000 omdr/min, 420 Nm v. 1.750 omdr/min

Præstationer: Topfart: 179 km/t – 0-100 km/t: 10,9 sekunder

Forbrug: 13,0 km/l

Køreklar vægt: 1.996 kg

Mål i cm: 525, 195, 183

Nyttelast (Heavy Duty bladfjedre): 1.064 kg

Pris: 334.188 kr.