Home Bilnyheder Test: Peugeot 508 GT
0

Test: Peugeot 508 GT

Test: Peugeot 508 GT
0
0

Det kan umiddelbart synes som det rene blasfemi, at behæfte en gængs firmabil med tilnavnet ’GT’, men 508 har både elegancen og kvaliteterne til at bære det prestigefyldte emblem.

Hvis jeg nævner navne som Mi16 og TS6, så tænker du umiddelbart at det er kodenavne for lidet kendte agenter fra James Bond universitet.

Realiteten er, at det er kult klassikere fra Peugeot, med fornavnet 405 og 406. Tilbage i 90’erne og 00’erne var de enhver mellemleders drøm, og bød med solid kvalitet, stærke motorer og klassedefinerende køredynamik på et åndehul mellem GLX-modeller og 1.8-liters tyskere.

Metamorfose

Jeg har sagt det før, men Peugeot har undergået, og er fortsat et brand i voldsom forvandling. Med biler som 307 og 1007 fik franskmændene aflivet den sidste del af den sportslige og semi-prestigefyldte ånd der herskede omkring en fabrikant, der op igennem 80’erne og 90’erne leverede pletskud som Lee Harvey Oswald.

Og lad os blot springe forgængeren over, for 508 er den bil som 407 skulle have været, men aldrig blev.

Så lad os dissekere betegnelsen ’GT’, eller ’Gran Turismo’. Hvilke parametre skal en sådan bil bedømmes på?

Spørger du mig skal en GT have rækkevidden til turen ned gennem kontinentet, komfort til samme formål, elegance til ankomsten ved rivieraen (eller firmaets p-plads), kraftoverskud til de lange motorvejsstræk og køredynamik til omvejen. Så tager 508 GT sig ud, når den holdes op mod de strenge kriterier?

Køredynamik

Med 508, og 508 GT er Peugeot tilbage i den dynamiske førertrøje.

Hemmeligheden bag i 508 GT’s tilfælde, er hydraulisk servostyring og et forhjulsophæng der er særligt for modellen, med multi-leds affjedring foran. Det skal ikke være nogen hemmelighed at 508 er en velvoksen, og lidt småtung sag.

Læs også:  Her er seks kommende storsællerter i 2019

Men trods det, er styretøjet knivskarpt, hurtigt, og med en rimelig føling og forenden bider, delvist takket være de brede ruller foran, bedre end man umiddelbart skulle tro. Samtidig er det også greb nok fra fordækkene til at undgå pinligt hjulspind, såfremt man skulle have behov for at komme lidt hurtigere ud af starthullerne.

Ikke dårligt klaret, uden et differentiale som mange forhjulstrækkere med power efterhånden må udstyres med.

Det bliver aldrig nogen sportsvogn, da vægten sætter sine begrænsninger. Men den bærer opgaven overraskende godt, uden at kaste komforten over bord.

Kraftoverskud

Motoren er efterhånden en god kending, der findes både i Jaguar og Land-Rover.

Det er en blåstempling om noget, og skulle det være nok har Peugeot også trukket lidt ekstra ydelse ud af enheden.

Den erstatter den gamle 2.7-liters V6 der måtte lade livet i klimaets navn. Det kan tilgives, for ydelsen er højere og forbrug samt udslip er reduceret med 40 %.

450Nm taler sit eget sprog, og det behøver næppe nævnes at der er en solid portion kraftoverskud ved stort set alle tænkelige hastigheder.

Vælger man at træde pedalen i bund, bliver man dog i første omgang en lille smule skuffet over den manglende trækkraft.

Det viser blot at være automatgearkassen, der er af en på sin vis klædelig, søvnig karakter. Bliver man grebet af en stemning må man se sig nødsaget til at benytte skiftepedalerne eller sætte gearkassen i det noget anstrengende ’Sport’ mode, da den oftest først har et gear klar når du er ude af kurven.

Heldigvis betyder de lidt slappe skift, at du i de fleste tilfælde bliver i de lavere gear og dermed kan fjolle rundt med motorens elasticitet. Det er en trækkraft, der giver dig kræfter langt op i de trecifrede hastigheder, uden at gøre meget væsen af sig.

Læs også:  VIDEO: Elbilen EQC fra Mercedes fanget på motorvejen

Det er tilmed også en raffineret en af slagsen, såfremt man kan holde den væk fra det røde felt, hvor den begynder at lyde en kende pint.

Elegance

Smag kan ikke diskuteres, også alligevel.

For overalt hvor jeg dukkede op i bilen, mødte den nysgerrige blikke og interesse. GT modellen er blevet pyntet med lidt ekstra krom og lir, men 508 er en tiltrængt smuk bil fra Peugeot, der næsten giver en anledning til at tro, at linjerne var strøget af et særligt italiensk designhus.

Størrelsen kan ikke skjules, men alligevel bærer den formerne elegant, som en diva i gallatøj.

Komfort

Massagesæde, adaptiv bi-xenon med LED-kørelys, automatisk nedblændelige forlygter, 4-zonet klimaanlæg, elsæder, håndfri telefoni, head-up display, nøglefri adgang og navigation.

Udstyr, som du for ti år siden måtte betale dig dyrt fra at få med i din S-klasse finder du i dag i noget så regulært som en Peugeot.

Og det fungerer, for pokker hvor det fungerer. For ikke nok med at der er en overvældende mængde udstyr i kabinen, er den også udført i delikate materialer og med en samlekvalitet der bør gøre resten af klassen blege af misundelse.

Alt føles, og ser særdeles indbydende ud, og ser man bort fra virvaret af knapper der pryder midterkonsollen er det et særdeles behageligt sted at opholde sig.

Her kan man også nyde godt af et anlæg, der efter lidt husmands-audiofil justering lyder bedre end gennemsnittet.

På med massagen, op med lyden og 508 GT glider med ynde ud af motorvejen. Selvom der er store mængder af aluminium ude i hjulkasserne, er det lykkedes at skabe en utrolig harmonisk undervogn, der må være en af allerbedste i klassen, og den næste.

Læs også:  Test: C300 Coupé er tæt på perfekt, hvis du ikke har børn

Det går desværre ikke helt så godt i byen, hvor de store hjul lidt for ofte minder en om den sørgelige kvalitet af den gennemsnitlige danske vej, men så snart man når over skoledistrikt-hastigheder hjælper det dog gevaldigt på det.

Ærgerligt er det også, at bagsædepladsen er en kende begrænset, sammenlignet med biler som Skoda SuperB.

Rækkevidde

Essentielt, for Peugeots absolutte topmodel er nu gået hen og blevet en diesel.

Med 70 liter burde den sag være afgjort, og forbrugstallene ser lovende ud.

Peugeot siger ét, men jeg siger 13-14 km/l såfremt du bruger motoren som den er tiltænkt.

Godkendt, men med en effektiv rækkevidde på omkring 1000 km, kommer du desværre ikke uden om tankstoppet i Tyskland.

Konklusion:

508 GT er en bil der uden problemer tåler sammenligning med de nordeuropæiske konkurrenter, også i den lille prestige-klasse der domineres af konservative tyskere.

Den besidder kvaliteter, der på mange måder minder mig om en stor, dejlig Volvo; gode sæder, fortræffeligt anlæg og stærk motor.

Tilsæt dertil lidt fransk elegance og dynamik, med en næsten tysk materiale- og samlekvalitet, alt sammen til en pris der underbyder hele banden.

Peugeot 508 GT

Ydelse: 204 hk ved 3.500 omdr./min / 450Nm ved 2.000 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 234 km/t. 0-100 km/t på 8,2 sek

Oplyst forbrug: 16,9 km/l – 154g/km

Køreklar vægt: 1.736 kg

Mål i cm: Længde: 479 cm, Bredde: 185 cm, Højde: 145 cm

Bagagerumsvolumen: 515 / 1581 liter

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 570.990 kr.

tags: