1. Home
  2. Biltest
  3. Test: SEAT Leon Cupra R
0

Test: SEAT Leon Cupra R

Test: SEAT Leon Cupra R
0
0

SEAT Leon Cupra R er ikke nogen ny spiller på markedet, men hvorfor så anmelde den? – Grunden er simpel, Leon Cupra R kan erhverves til en yderst fornuftig pris, også kan den kæmpe mod GTI’erne i den dyre ende af skalaen.

Prisen for denne super-GTI er knap 400.000 kr., og selvom det lyder af meget, så skal tænke på, at selve bilen er en Golf GTI mens at motoren i Cupra R yder hele 265 hk! – Det er 55 hk mere end i Golf GTI.

Faktisk er Leon Cupra R den hurtigste SEAT på markedet!

Leon Cupra R er stadig en fornuftig familiebil

SEAT Leon er i sig selv en fornuftig lille familiebil, og i Cupra-modellerne er der mere benplads til bagpassagerer pga. sportssæderne er smallere end standard-sæderne. ’’Supersportssæderne’’ som SEAT også selv kalder dem giver en utrolig god støtte, og man føler på intet tidspunkt, at man glider rundt i dem. – Hvis man ofte bruger sædevarme i vinterperioden, så må man desværre undvære det – Men de 265 hk giver med garanti hurtigt varmen igen…

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Bemærk! – Er man en familie med dårlig ryg, så er dette IKKE bilen!

Specifikationerne taler for sig selv

Med de 265 hk og et moment på 350 som den 2.0 liters TSI motor yder, så føler man på intet tidspunkt, at der er behov for ekstra kræfter. Accelerationstiden er på kun 6,2 sekunder, hvilket vel og mærke er med en manuel gearkasse! DSG-gearkassen kunne uden tvivl have forbedret denne tid, men har man først prøvet den manuelle gearkasse, så vil man ikke skifte den ud!

Leon Cupra R er selvfølgelig med manuelt gear

Gearkassen fungerer upåklageligt og den er lavet til, at man sagtens kan geare lidt ned for derefter at blive skudt af sted med fuld kraft.

Det er specielt i tredje og fjerde gear man virkelig mærker alle kræfterne, og der er ingen tvivl om, at den sagtens kan nå topfarten på 250 km/t.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Spærredifferentialet er det samme elektroniske XDS som vi finder i Golf GTI, og det sørger for, at de 265 hestekræfter bliver sendt af sted til forhjulene, så man får mest sjov og vejgreb.

Undervognen er fast og med de 19’’ store fælge samt lavprofildæk, føler man Leon Cupra R kører på skinner ved motorvejskørsel. Kombinationen betyder også man får et utrolig godt vejgreb, som gør det yderst underholdende at give lidt ekstra gas igennem sving.

Konklusion:

SEAT Leon Cupra R kører lige så godt som sine konkurrenterne i hyper-GTI-klassen, også er den udstyret med klart den bedste pris!

SEAT Leon Cupra R

Ydelse: 265 hk ved 6.000 omdr./min / 350 Nm fra 2.500-5.000 omdr./min

Præstationer: Topfart er 250 km/t. 0-100 km/t på 6,2 sek

Oplyst forbrug: 12,3 km/l – 190 g/km

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Mål i cm: Længden: 431 cm, Bredde: 177 cm, Højde: 144 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 399.900 kr.