1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Skoda Octavia Ambition 1.2 TSI
0

Test: Skoda Octavia Ambition 1.2 TSI

Test: Skoda Octavia Ambition 1.2 TSI
0
0

Skoda er ikke ligefrem det mest ophidsende brand, og decideret ophidset bliver man just heller ikke af Octavia, men den virker alligevel som det rigtige valg!

Octavia er bygget på samme MQB-platform som VW Golf, Audi A3 og SEAT Leon, men henvender sig til en helt anden målgruppe – dermed slipper tjekkerne for at konkurrere mod de tre andre.

Den fornuftige

For Skoda er det også vigtigt den er fornuftig, hvilket testmodellen med sin lille nøjsomme 105 hestes TSI-motor bestemt er. Ydelsen er ikke noget prangende, men den leverer kræfterne på fornem vis, og det er bestemt en rigtig god lille turbomotor. På papiret virker det ellers gak, gak, at udstyre en 1.230 kilo tung bil på 4,65 meter med denne motor, men vi oplevede overhovedet ingen problemer i testperioden.
Gearkassen er godt afstemt, og i sjette gear ved 110 km/t er den dejlig stille, mens den samtidig passerer ujævnheder i vejen uden de store problemer.

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

Kvalitetsfornemmelsen er bestemt også yderst fornuftig, da intet virker specielt billigt, selvom Skoda er rangeret lidt under VW og meget under Audi. En trykfølsom skærm var endda placeret i testmodellen, hvor man kunne styre alt fra navigation, radio samt se informationer om bilen.

Pladsmæssigt består Octavia også uden problemer, da man let finder sig til rette på forsædet med udmærket sæder. På bagsæderne er pladsen også prangende, og den er klart bedre end det man finder hos Octavias søskende. Det er i hvert fald en rigtig fin langtursbil for både dem på for- og bagsæderne!
Bagagerummet måler 590 liter, og nedfælles bagsæderne får man 1.580 liter, hvilket gør den væsentlig mere praktisk end eksempelvis en almindelige Golf som tilbyder 380 til 1.270 liter. Grunden til Octavia vinder på både bagagerumsplads og kabineplads er selvfølgelig, den er markant større og har flere smarte indretningsløsninger.

Læs også:  Optimeret sikkerhed på vintervejene: Kia præsenterer innovativ snekæde-integreret dækteknologi

Vi synes

Selvom designet er gabende kedeligt er Octavia én af Golf-klassens mest fornuftige. Desuden bør Octavia også være til at overkomme for interesserede Rapid-købere, da den er ca. 30.000 kr. dyrere, og de ekstra penge er rigtig godt givet ud! Kvadratisk, praktisk, god!

[table “” not found /]