Suzuki S-Cross er nu landet i Danmark, og det betyder Nissan Qashqai har fået en reel konkurrent – så længe det varer! Suzuki har nemlig ikke eksperimentet, men blot forbedret det velkendte.
Nissan er allerede på vej med en opdateret Qashqai, og så ser det pludselig sort ud for Suzuki, da S-Cross i forvejen ikke opleves markant mere spændende en Qashqai. Dermed ikke sagt det er en dårlig bil, for S-Cross leverer fine køreegenskaber og en god dieselmotor. Der er kun én dieselmotor, og dennes ydelse er på 120 hk og 320 Nm med et blandet brændstofforbrug på op til 23,8 km/l. Faktisk yder benzinmotoren også 120 heste, og er ligeledes en 1.6 liters, men med et moment på sølle 156 Nm føles den sløv ved alle hastigheder.
Den Fiat-udviklede dieselmotor kommer i kombination med en sekstrins manuel gearkasse, og dette er en ganske fin løsning. Motorens gang er fin, og det er bestemt en glimrende dieselmotor til prisen! Med 320 newtonmeter føles den til dels også lidt kvik, men økonomien er selvfølgelig vægtet højest, hvilket kan ses på forbrugstallene.
Testmodellen var også udstyret med firehjulstræk-systemet, hvor man har nogle forskelle optioner for kørsel. Sports-funktionen er den mest nyttige i hverdagen, hvis man vil have speederresponsen skal være mere aggressiv. Desuden fordeler sportsfunktionen flere kræfter til baghjulene, hvilket gør de dynamiske køreegenskaberne bedre. Snow-funktionen er til underlag med lav friktion, og Lock fordeler trækkraften ligeligt mellem for- og bagaksel. Auto er standardfunktionen, hvor god økonomi prioriteres højest, og firehjulstræk kun aktiveres efter behov.
Kabinen fremstår kedelig, og der er intet nyskabende. Dette er ærgerligt for Suzuki, da de let kunne gøre bilen mere interessant med et infotainmentsystem, som vi har set det ved 2008 og Captur i klassen under. I det hele taget er man ikke tvivl om, at det er en Suzuki man sidder bag rattet i. Læderrattet er rigtig rart, og kabinen får man nemt et overblik over – til dels fordi der ikke er mange funktioner.
Udstyrsniveauerne hedder GL, GL+, GLS og GLX. Fra standard har man blandt andet aircondition, fartpilot, højdejusterbare forsæder, varme i forsæderne og andre småting, men førtst i GL+ bliver det interessant – her starter priserne ved 240.000 kr. Testmodellen var med topudstyr, og det inkluderer bl.a. Xenon forlygter, LED kørelys, 17” alufælge, bluetooth, parkeringssensor for og bag, automatisk nedblændeligt baksepjl samt to-zoners klimaanlæg. Uanset udstyrsniveau får man dog ikke avanceret sikkerhedsudstyr såsom automatisk nødbremse. Dette er ellers eksempelvis standard i en VW up! til under 100.000 kroner.
S-Cross har både en 10 cm større akselafstand og er 16,5 cm længere end SX4 CombiBack. Dermed er den en klasse over Opel Mokka, Renault Captur og Peugeot 2008, hvoraf de to sidstnævnte er ganske populære. Suzuki har først planer om at udfase SX4 Combiback-modellen om et års tid, men vi vil klart anbefale at kigge direkte på S-Cross i stedet for SX4 CombiBack trods prisforskellen, da førstnævnte er markant bedre! S-Cross er endda 55 kilo lettere end SX4 CombiBack, trods S-Cross er en væsentlig større bil.
Prisen starter ved 220.000 kroner, hvilket er præcis samme introduktionspris som Nissans Qashqai, hvorfor de er meget jævnbyrdige konkurrenter. Qashqai blev dog introduceret helt tilbage i 2007, og har siden da blot fået et facelift i 2010, hvorfor den på det seneste har fremstået noget gammeldags. Den nye model vil dog lave om på dette, og så bliver S-Cross måske pludselig sat til vægs, da Nissan både fortæller kvaliteten er væsentlig forbedret, motorudvalget større og mere økonomisk samt en række nye sikkerhedssystemer tilføjet. Men den nye Qashqai forventes først til salg fra januar 2014, og indtil da vil Suzuki S-Cross fremstå mere veludført og tidssvarende, hvis man altså ikke propper en Qashqai med de mange sikkerhedsteknologier som tilbydes.
Vi synes:
Nissan har god grund til at frygte S-Cross indtil deres nye Qashqai kommer i starten af 2014.
1.6 turbodiesel GLX AllGrip(4WD)
120 hk
320 Nm v. 1.750 omdr./min.
0-100 km/t: 12 sek.
Topfart: 180 km/t.
Brændstoføkonomi: 22,7 km/l.
Anhænger: 1.500 kg.
Pris: 352.990 kr.