1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Toyota Verso 2.0D-4D
0

Test: Toyota Verso 2.0D-4D

Test: Toyota Verso 2.0D-4D
0
0

Hvis pladsbehovet er stort, og man samtidig ønsker ekstrem pålidelighed, så vil den faceliftede Toyota Verso være iblandt finalisterne.

Designet er både gabende kedeligt ind- og udvendigt, hvis man eksempelvis sammenligner med den svulmende Renault Grand Scenic eller pænere Ford C-Max.

Verso er baseret på samme platform som Auris, og dermed kan man betegne Verso som MPV-udgaven af Auris. Der er syv siddepladser, men det er værd at bemærke, man ikke skal forvente at placere voksne på de bagerste to sæder. Bagsædepladsen er dog udmærket, men man savner en smule støtte i sæderne. De to bagerste sæder rejses op fra bagagerummet ved at trække i en snor. Pladsen på disse sæder er næsten minimal, men hvis man rykker de almindelige bagsæder lidt frem, så kan man dog gøre pladsen tålelig for mindre børn med fleksible led. Dette er dog ikke et problem Verso står alene med, men det er et generelt problem for bilklassen.
Bagagerummet har en standardkapacitet på 484 liter, og slår man bagsæderne ned er der næsten 1.700 liter. Bruger man de to bagerste sæder må man dog nøjes med 155 liter plads, og man skal derfor ikke handle stort ind.

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

Toyota har valgt ikke at tilbyde Verso som hybrid, hvilket egentlig er ærgerligt, da netop hybridudgaverne af Auris er de mest interessante. Testmodellen havde en 124 hestes dieselmotor med 310 nm, og dette var ikke ligefrem nogen spændende oplevelse. Den føles utrolig sløv trods accelerationstiden fra 0-100 km/t er acceptable 11,3 sekunder. Motoren virker dog ganske raffineret, og er med til at gøre bilen utrolig behagelig og letkørt. Gearkassen er en ganske udmærket sekstrins manuel, og kan kun få automatgear til sin diesel Toyota Verso, hvis man vælger den større 150 hestes 2.2 diesel. Fords 2.0 liters TDCi med 140 hk er lidt mindre økonomisk, men også i særdeleshed mere spændende.

Køredynamikken er heller ikke interessant, men der er strammet op ift. modellen som blev introduceret tilbage i 2009. I alt er intet mindre end 470 dele udskiftet, hvilket bl.a. er gjort for at reducere støj og vibrationer. Køreegenskaberne er opstrammet med en mere præcis elektriske servostyring samt forbedret affjedring.

Læs også:  Škoda Enyaq kåret til årets brugtbil 2024

Udstyrsniveauet T2 Toyota Touch er det næstlaveste, men tilkøber man Go Plus navigationen til Toyota Touch systemet for 7.500 kr. ekstra er man godt kørende. Herudover er der både 16” stålfælge, 2-zonet automatisk klimaanlæg, bakkamera, elektrisk foldbare elsidespejle med varme, fartpilot, sædevarme for, bluetooth, et lidt bedre anlæg samt diverse stylingsdetaljer.
Kabinen er dog ikke ligefrem lækker, og man har valgt et robust materialevalg frem for et mere nydeligt.

Vi synes:

Verso er prissat stærkt, og med Toyota-brandet bag ser det ikke dårligt ud. Kigger man på kabineindretning, køredynamik og motor findes der dog mere interessante muligheder.

Toyota Verso 2.0D-4D DPF T2 Toyota Touch
2.0 liters firecylindret diesel
Ydelse: 124 hk, 310 Nm v. 1.600-2.400 omdr/min
Præstationer: Topfart: 185 km/t – 0-100 km/t: 11,3 sekunder
Forbrug: 20,4 km/l
Køreklar vægt: 1.650 kg
Mål i cm: Længde: 446, Bredde: 179, Højde: 162
Bagagerumsvolumen: 155-1.696 liter.
Pris: 334.997 kr.

tags: