1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Volkswagen Polo Cross
0

Test: Volkswagen Polo Cross

Test: Volkswagen Polo Cross
0
0

Ved første øjekast er tanken: Hvad skal jeg dog bruge VW Polo Cross til? Svaret er dog opmærksomhed, samt bevise man har overskud til at vælge det knap så oplagte valg.

Kigger man på ændringerne er det bl.a. 15 millimeters frihøjde, plastikskørter og en lidt ældre motor samt gearkasse som gør den unik fra resten af modelprogrammet. Det er en underlig sammensætning, og man kunne frygte, om det på nogen måde er en god oplevelse, når man samtidig skal huske på prisen som lyder på 231.994 med den 1.4 liters benzinmotor.

Overraskende velkørende

Svaret er dog at Volkswagen Polo Cross er overraskende velkørende. Undervognen klarer også den ekstra højde godt, og man føler næsten den lægger bedre på vejen!

Selvom kabinen er indrettet med bl.a. sportssæder, så er det ikke fordi den er hurtig med sine 12,6 sekunder fra 0-100 km/t..

Motoren gør det også rigtig godt, og skal bestemt have ros! Det føles nemlig konstant som om man har mere end 85 hk under køleren, selvom man stadig skal tilrettelægge sin overhaling på motorvejen, da den ikke ligefrem accelerer hurtigt der.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Efter alle de positive ord, så skal det også siges, at motoren er den anden dårligste, hvad angår brændstoføkonomi. Den kører kun 0,5 km/l længere end Polo GTI samtidig med, at den udleder 4 gram CO2 per kilometer mere.

Det betyder Volkswagen Polo Cross 1.4 har den højeste ejerafgift i Polo-programmet på 1.010 kr. om året.

Den 1.4 liters motor er dog også en gammel model, som vi for første gang så tilbage i 2002.

Man kan dog også vælge en 1.6 TDI motor til Cross, som yder 90 hk og klarer 23,3 km/l(energiklasse A), mens CO2-udledning er nede på 113 g/km. Den føles væsentlig hurtigere i bytrafikken, da det maksimale drejningsmoment er på 230 Nm fra 1.500 til 2.500 omdr/min. Den er 1,1 sek hurtigere fra 0-100 km/t.

Er ikke perfekt på alle områder

Selvom man gerne vil udstråle den lidt flippede livsstil, som Volkswagen efterhånden gør meget for at tilbyde med bl.a. den nye The Beetle, så må man samtidig tage den lidt for dårlige brændstoføkonomi med, når man sammenligner med de andre motormodeller i Polo-programmet.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Hvad får man af ekstraudstyr?

VW Polo Cross er i realiteten en ganske almindelig Polo, som har fået en ekstra frihøjde på halvanden centimeter, nogle plastikbeskyttere, 17’’ fælge, tægræling i krom, sportssæder, læderrat, pedaler i alu-look, lys- og synpakke samt climatronic.

Derudover er indretning som man kender det fra andre Polo-modeller, hvilket betyder en smule kedeligt med dejligt nemt at sætte sig ind i.a

Pladsen er ikke ændret

Overvejer man Cross skal man huske, at den er bygget på en almindelig VW Polo, hvorfor pladsen ikke ligefrem er noget at klappe i hænderne over. Det gælder specielt ved bagsæderne, hvor voksne ikke vil finde det behageligt ved længere ture.

Bagagerummet er tilmed heller ikke lavet til bilferie for fire.

Konklusion:

Vil man skille sig ud med en bil i Polo-klassen, og har man tid i dagligdagen til at forklare på bilen på tankstationer/parkeringspladser, så kan man ikke komme uden om VW Cross Polo. Vi vil dog anbefale man vælger den 1.6 TDI, som koster 246.996 kr., da motoren i den er mere økonomisk og kvikkere.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Prisen er dog efter vores mening en smule for høj, og derfor ville valget noget i stedet blive VW Polo 1.2 TSI Highline med 105 hk, hvis vi skulle have en Polo for maks 235.000 kr.

Der er dog ingen tvivl om, at vælger man Cross-modellen får man samtidig fjernet den lidt kedelige og gammeldags fornemmelse, som der florerer om modellen.

Volkswagen Polo Cross 1.4:

Ydelse: 85 hk ved 5.000 omdr./min / 132 Nm ved 3.800 omdr./min

Præstationer: Topfart er 173 km/t. 0-100 km/t på 12,6 sek

Oplyst forbrug: 16,4 km/l – 143 g/km

Mål i cm: Længden: 399 cm, Bredde: 170 cm, Højde: 149 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 231.994 kr.