Home Bilnyheder Test: Volvo V60 D3 Momentum
0

Test: Volvo V60 D3 Momentum

Test: Volvo V60 D3 Momentum
0
0

Volvo har på én gang opdateret seks modeller for forsat at kunne konkurrer mod de tyske konkurrenter. Der er dog blot tale om facelifts, da Volvo først næste år introducerer den første komplet nye model efter Volvo og Ford gik fra hinanden.

Resultatet af investeringen på 75 milliarder svenske kroner er derfor endnu ikke at se, da Volvo stadig arbejder på deres nye Scalable Product Architecture platform, og stadig har Fords 1,6 liters EcoBoost-motor i motorprogrammet.

Vi tog den opdaterede V60’er til test, hvor man finder en række designændring så designet lever op til det nye visuelle udtryk. Dette er sket med nye forlygter, en bredere grill og en LED-lysguide på baglygterne. Indvendigt er der nye indtræksfarver, loftsbeklædning, silkemetal-rammer om både lyskontakter og luftindtag.
Men ingen ny Volvo uden forbedrede sikkerhedssystemer, og selvom V60 ikke har fået integreret fodgængerairbags kendt fra V40 er der opdateret til nyeste generation af sikkerhedssystemet City Safety – dette system bremser selv bilen ned fra hastigheder op til 50 km/t!

Adaptive Cruise Control som Volvo V60 også kan udstyres med, hvis man vælger sikkerhedspakken viser hvor langt fremme Volvo er med denne teknologi. I mange andre bilproducenters biler er systemet langsomt til at opfatte forankørende, hvilket resulterer i konstant hårdt bremsende og accelererende kørsel. Volvos version af systemet føles finpudset, og man bliver konstant fascineret af hvor tilpas følsomt systemet bremser ned, hvorfor man næsten ikke mærker det – sådan skal det gøres!

Læs også:  Minitest: Prius plug-in er et fint pendler-valg

Udover de nævnte interiørforbedringer har Volvo også arbejder med deres sæder, og testmodellens sportssæder i læder var fantastiske! De er ikke standard, da der må betales 36.000 kr. i Momentum-udstyrsniveauet, hvilket placerer dem uden for rækkevidde for mange købere, men har man råd er de bestemt alle pengene værd! Trods Volvo ikke er kendt for at lave de bedste gade-GTI’er har vi flere gange erfaret, at de muligvis designer nogle af de bedste sæder. Kunsten består i at lave et sæde som både støtter godt, og samtidig ikke giver siddesår af en køretur sydpå.

Inspireret af V40’eren

Det smarte digitale instrumenthus vi kender fra V40 er ligeledes integreret, og her har man også mulighed for at vælge iblandt tre forskellige informationsvisninger afhængig om man kører Sport, Eco eller blot se informationerne i Elegance-designet.
En anden sjov deltage er Connected touch systemet i testmodellen som er eftermonteret til 15.500 kr.. Det trykfølsomme system tilbyder også navigation, og allerede det gør allerede systemet alle pengene værd, men det kan meget mere end det! Det mest specielle er, at systemet tilbyder internetadgang, hvorfor man kan downloade apps til bilen såsom Spotify, hvorfra man direkte kan styre musikken som spilles i bilen. Systemet kan også fungere som wifi-hotspot, hvor alle passagerer kan tilkoble iPad, mobiltelefon eller PC.

Læs også:  BMW 7-serie gør klar til ministerrokade

Volvo er ikke kendt for sine sportslige køreegenskaber, og intet har ændret sig her med den faceliftede V60. Med testmodellens køreklar vægt på 1.695 kilo er den væsentlig tungere end en BMW 318D Touring, og trods den tilkøbte hastighedsafhængige servostyring i testmodellen køber man ikke V60 pga. køredynamikken. Derimod er svenskerne skrappe til komfort, og dette er noget som kan mærkes ved kørsel på specielt motorvej, hvor man let passerer ujævnheder og støjniveauet er holdt lavt. Kort sagt er det en fantastisk flyder.

Kigges der på Volvo V60 med praktiske øjne må den se sig slået, da 3-serie Touring eksempelvis har 50 liters ekstra bagagerum, og man undres en smule over, hvad Volvo har gjort ved den ekstra plads, for V60’eren vinder ej heller på bagsædepladsen. Det skal dog siges siddepositionen på bagsæderne er usædvanlig god med fin lårstøtte og et godt udsyn.

Snart farvel til fem cylindre

D3-motoren er en gammel kending som for nylig blev downsizet, hvilket betyder den nu yder 136 heste og 350 Nm. Selvom dette lyder tamt til en næsten 1.700 kilo bil fungerer det overraskende godt, og trods accelerationstiden til 100 km/t er over 10 sekunder føles den overraskende nok kvik. Dette underbygges af et solidt drejningsmoment på 350 Nm fra 1.500 omdr/min den femcylindret turbodiesel yder, mens der kvitteres med en dejlig femcylindret snerren, som jeg personligt kommer til at savne når de firecylindret motorer tager over.

Læs også:  Eldrevet businessclass til storfamilien

Umiddelbart bør det ikke være økonomi som vipper D3’eren af pinden, for med en angivet blandet brændstoføkonomi på 22,5 km/l er det acceptabelt, men når de nyudviklede benzin- og dieselmotorer bliver introduceret vil det gøre underværker. Udover forbedring af brændstofforbruget vil de være lettere, muligvis være godt for køreegenskaberne samt have et endnu lavere støjniveau – for mig er den femcylindret snerren op gennem gearene dog musik. De opdaterede motorer vil blive introduceret med en ny manuel gearkasse og ottetrins automatgearkasse. Den opdaterede gearkasse er bestemt også godt nyt, da den er en anelse for svampet og kedelig i V60, men man vender sig hurtigt til den.

Vi synes:

V60 vinder ikke på praktikalitet, men er muligvis klassens mest komfortable, og prisen er faktisk god når man har i mente udstyret som medfølger.

Volvo V60 D3 Momentum
20V turbo, 1.984 ccm
Ydelse: 136 hk v. 3.500 o/min
Moment: 350 Nm v. 1.500 o/min
Topfart: 205 km/t
0-100 km/t: 10,4 sek
Oplyst forbrug: 22,5 – 119 g/km
Køreklar vægt: 1.671 kg
Mål i cm: L: 462,8, B: 186,5, H: 148,4

tags: