Home Bilnyheder Test: Volvo XC60 D4 AWD
0

Test: Volvo XC60 D4 AWD

Test: Volvo XC60 D4 AWD
0
0

XC60’eren har modtaget et facelift, men faceliftet ændrer ikke på motorudvalget, da de først bliver opgraderet i starten af 2014.

Dermed er det næsten kun en visuel opdatering, og nogle interiøropgraderinger man får glæde af, hvis man ikke venter på de nye motorer. Fronten er nydesignet, hvilket inkluderer både nye forlygter samt kølergrillen med en bredere kromindramning. Inde i kabinen er loftsbeklædningen ny, der er silkemetalrammer om luftdysserne og diverse andre småting. Desuden er det digitale speedometer fra V40’eren også integreret, og her finder man hurtigt og let flere forskellige informationer om bilen.
For at få fuld nytteværdi af den 7” skærm, bør man tilkøbe Connected Touch-systemet, hvilket koster 12.000 kr. Systemet indeholder flere apps, hvoraf Spotify og den almindelige webbrowser er de mest nyttige, medmindre man investerer 3.500 kr. ekstra og få navigation med som app! Dermed koster navigation og et system med flere andre nyttige apps blot 15.500 kr.! Desuden kan det nævnes Volvo giver det første års internet gratis til systemet, hvorefter du skal budgettere med en månedlig omkostning på omtrent 99 kr.

Selve indtrykket af kabinen er højt, og ergonomisk må man give Volvo, at de er suveræne til at designe kabiner! Rattet er lækkert, og det generelle kvalitetsindtryk af de brugte kabineelementerne utrolig højt!
Mellemudstyrsniveauet Momentum er rigeligt, da der bl.a. indgår flg.: aktive xenon forlygter, et godt anlæg, 7” skærm, Bluetooth, regnsensor, læderrat, 17” letmetalfælge, fartpilot, varme i forsæderne, klimaanlæg og meget andet.

Da XC60’eren er en SUV sidder man højt, og udsynet i trafikken er ganske godt. Køreegenskaberne er udmærket men ikke noget prangende, og med testmodellens køreklar vægt på cirka 1.910 kilo er det en tung krabat! Når de nye motorer kommer, vil der dog blive skåret nogle vigtige kilo af…

Testmodellen havde dog ikke kun den ekstra frihøjde som plus i terræn, da den også var udstyret med firehjulstræk. Det er vel og mærke ingen Land Rover Defender, men XC60’erens firehjulstræk kan med garanti klare mere end de fleste vil udsætte den for. Tilkøbet af firehjulstræk kan gøres til D4 for 25.000 kr., men er standard til D5 og T6.

Motoren er den gamle 2.0 liters femcylindrede turbodiesel. Tidligere hed den D3, men som følge af nogle ændringer i motorprogrammet er navnet ændret til D4. Trods motoren har sin charme, er det på tide den bliver udskiftet til noget mere tidssvarende. Den femcylindrede dieselbrummen er rar, men med en angivet brændstoføkonomi på 15,6 km/l, som i realiteten er 3-4 km/l lavere, ser vi frem til den nye ultra-økonomiske D4-motor. Automatgearkassen er også den velkendte Tiptronic med seks skift, og det er en halvkedelig oplevelse. Gearkassen er ikke direkte ringe, men heller ikke noget man skriver begejstret hjem om.

Udover at kunne køre ind i en elg, er Volvo kendt for at have komfortable køreegenskaber og her skuffede testmodellen en smule. Trods XC60’eren bør kunne bære 18” alufælge skal disse til dels have skylden for den lidt hårde affjedring, da de standard 17” ville have gjort den mere komfortabel. Desuden var der overraskende meget støj i kabinen, og det er ikke acceptabelt i en bil til næsten 800.000 kr.!

Vi synes:

Vent til de nye motorer introduceres, da disse gør XC60’eren til et langt mere interessant valg! Priserne vil dog stige med omtrent 10.000 kr., men efter sigende bliver de det hele værd.

Volvo XC60 D4 Aut. AWD Momentum
2.0 liters femcylindret diesel
Ydelse: 163 hk v. 4.000 omdr/min, 420 Nm v. 1.500-2.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 225 km/t – 0-100 km/t: 7,8 sekunder
Forbrug: 15,6 km/l
Køreklar vægt: 1.911 kg
Mål i cm: 463, 189, 171
Bagagerumsvolumen: 495/ 1.455 liter
Pris: 791.000 kr.

tags: