Peugeot har endnu ikke fortalt, hvorfor de valgte at forlade Le Mans så hurtigt, men alt tyder på, at de har været bange for Toyota raceren, som er offentliggjort i dag.
Efter udbredelsen af adskillige grynede spionbilleder af Toyotas nye Le Mans udfordrer, har Toyota nu besluttet at præsentere bilen på official vis, med billeder og specifikationer på den nye bil.
De essentielle fakta omkring bilen er, at TS030, som er det fængende navn bilen har fået tildelt, er den første hybridbil i LMP1-klassen, men at alle detaljerne omkring drivlinjen endnu ikke er offentliggjort af den japanske fabrikant.
Som forventet leveres kræfterne af en 3.4-liters V8 benzinmotor, men eftersom reglementet siger, at en elektrisk motor udelukkende må trække et sæt hjul, har Toyota endnu ikke besluttet hvilken aksel den elektriske motor skal trække.
Toyota eksperimenterer fortsat med en baghjulstrukken elmotor fra Denso, samt en forhjulstrukket udgave fra Aisin AW.
Chassiset er gjort i kulfiber, bygget fra bunden af Toyota motorsport GmbH, der har hovedsæde i Cologne. Motorsportskendere vil nikke genkendende til overstående navn, da det er samme afdeling der stod bag skabelsen samt udviklingen af Toyotas Formel-1 program i sin tid.
Den nye bil vil debutere i anden runde af det nye FIA World Endurance Championship, som er et 6-timers løb på Spa banen i Belgien 5. maj. Her vil kørerne Alex Wurz, Nicolas Lapierre og Kasuki Nakajima være at finde bag rattet.
Til Le Mans kan vi naturligvis forvente en bil nummer to, men kørerne til denne er endnu ikke offentliggjort.
Fakta om Toyota TS030 Hybrid
Den nye japanske Le Mans racer har Toyotas THS-R hybrid-system, og en 3.4 liters V8 motor. Du kan se specifikationerne på den forneden.
Toyota TS030 Hybrid får debut d. 5 maj ved 6 timers løbet Spa-Francorhamps, som er den anden runde i FIA World Endurance mesterskabet. – Målet er at have den klar til 24 timers løbet Le Mans i juni.