1. Home
  2. Baggrund
  3. Vejafgift ad bagdøren – FDM raser
14

Vejafgift ad bagdøren – FDM raser

Vejafgift ad bagdøren – FDM raser
0
14

Femern Bælt-forbindelsen vil med sin 19 km lange tunnel gøre det let at rejse mellem Danmark og Tyskland men forudsætter ny finansieringsmodel.

Den danske stat stiller nu alene garanti for hele den forventede projektpris på 64,4 milliarder kroner. Det er dog netop kommet frem, at pengene skal findes ved hjælp af en vejafgift for at køre ind i Storkøbenhavn med benzin og dieselbiler!

Om Femern-forbindelsen

Aftalen om en Femern Bælt-forbindelse blev besluttet i juni 2007, og i 2008 underskrev den danske og den tyske transportminister en bindende traktat. Aftalen indebærer Danmark betaler for tunnelforbindelsen, men ligeledes høster gevinsten, når tunnelen er tilbagebetalt om mellem 40-50 år. Udover anlægsomkostningerne til landanlæg og den såkaldte sænketunnel kommer der omkostninger til modificering og udbygning af både veje, broer og toge, så de kan klare den ekstra trafik, som pludselig vil præge området. Tyskerne har kviet sig ved denne merudgift, en nu har Danmark tilkendegivet over for Tyskland, at vi også vil betale disse udgifter for nu endeligt at få projektet, som er forsinket flere gange, i gang.

Læs også:  Porsche hylder ikon med ny eksklusiv version

Femern-forbindelsen vil reducere rejsetiden for bilister fra mindst 45 minutter til blot 10 minutter, mens togrejsende fra København til Hamborg vil spare to timers transport!

femern-forbindelsen

Betalingsafgift for at køre i Storkøbenhavn

Transportministeren har med opbakning fra både SF og Enhedslisten foreslået i Folketingets Finansudvalg, at man indfører vejafgift i form af et obligatorisk klistermærke i bilens forrude, når man kører Storkøbenhavn. Løsningen er allerede kendt i mange europæiske lande, hvor der kræves de såkaldte vignetter for at køre på motorvejene.Vedtages forslaget fortæller transportministeren, at tunnelen og tilkørselsanlæggene vil være tilbagebetalt på den halve tid, hvilket også vil reducere renteomkostningerne. Dette er beregnet at tunnelen dagligt vil blive passeret af mellem 12.000-15.000 biler.

Godt for miljøet

Transportministeren peger endvidere på de mange andre positive aspekter ved at indføre vignetter, herunder trængselsreduktion og miljøforbedringer.

Læs også:  Derfor bør du investere i en hybridbil

De miljøbelastende færger ved Femern-forbindelsen udfases hurtigere og transportministeren er ikke afvisende over for at graduere prisen på vignetterne efter bilernes energimærkning for herigennem at give de energirigtige biler et skub fremad og miljøet en hjælpende hånd. El-biler vil naturligvis være helt undtaget fra vignettekravet.

betaling-vignette

FDM raser

Jens Jensen som er kommunikationschef i FDM finder forslaget ugennemtænkt og med en skæv regionalprofil.

”Hvorfor skal bilisterne holde for? De danske billister er de billister i verden, som betaler mest til staten for at anskaffe og køre i deres typisk små og ældre biler. Det er helt urimeligt at pålægge dem yderligere udgifter. Herudover savner det helt mening, at storkøbenhavnerne alene skal betale en broforbindelse, som alle vil have glæde af. Det er uacceptabelt.”

Også Venstre og Konservative imod forslaget, og kalder det at pådutte danskere bosiddende i Storkøbenhavn en ekstra skat og et brud på skattestoppet.

Læs også:  Juli bød på vækst i bilsalget

Indførelsen af vejafgift i Storkøbenhavn skal ifølge forslaget indføres i 2018.

Hvad mener du?

Læs også:

Ny Top Gear vært!

Fartlotto

tags: