Et godt stykke oppe i Sverige – ja vi vil kalde det udkantssverige – finder man byen Skövde, hvor Volvo har sin største motorfabrik.
Fabrikken strækker dig over 265.000 kvadratmeter, holder rundt regnet 1.900 personer beskæftiget og har en årlig produktionskapacitet på 530.000 motorer, hvilket gør den til en af de største motorfabrikker i Europa.
Historien om motorfabrikken i Skövde går helt tilbage til 1927, hvor fabrikken leverede sin første motor. Bilen hed ÖV4 og havde en 28 hestekræfters firecylindret motor.
Topmoderne fabrik og motorer
I dag står ”menuen” på både ældre femcylindrede motor samt Volvos helt nye motorfamilie, der kun består af firecylindrede enheder.
Benzin:
- Femcylindret med en volumen mellem 2,0 til 2,5 liter. 166-254 hk og en vægt på mellem 140-170 kg.
- Firecylindret med en volumen på mellem 1,5 og 2,0 liter. 122-400hk(hybrid) og en vægt på mellem 127-163 kg.
Diesel:
- Femcylindret med en volumen mellem 2,0 til 2,4 liter. 150-215 hk og en vægt på 179 kg med manuelt gear.
- Firecylindret med en volumen på 2,0 liter. 120-225hk og en vægt på mellem 134-152 kg.
Om end fabrikken nogle steder bære præg af de efterhånden mange år på bagen, så er der også topmoderne teknologier at finde næsten alle steder. Selvkørende biler er noget af det helt nye i branchen, men på Volvo motorfabrikken i Skövde kører der allerede både små og store vogne rundt helt automatisk. Disse vogne ved præcis hvor de skal hen, hvad de skal hente og at de skal stoppe, hvis nogen går ud foran den – dét er smart!
Helt automatiseret blev fabrikationsprocessen af en motor dog aldrig fortæller vores guide på fabrikken. Der vil altid være brug for mennesket til at kontrollere maskinerne, ligesom der er nogle opgaver mennesket faktisk bedre kan udføre.
Foruden motorfabrikken i Skövde, Sverige, har Volvo også åbnet en ny motorfabrik i Zhangijakou, Kina, på 66.000 kvadratmeter. Denne fabrik har en kapacitet på 200.000 motorer, og skal dermed sørge for, at Volvo kan nå den vækst, som de gerne vil opleve på det kinesiske marked.