Home Bilnyheder Volvos standardmonterede sikkerhedsudstyr nedbringer antallet af skader med 28%
8

Volvos standardmonterede sikkerhedsudstyr nedbringer antallet af skader med 28%

Volvos standardmonterede sikkerhedsudstyr nedbringer antallet af skader med 28%
0
8

Volvos standardmonterede sikkerhedsudstyr nedbringer antallet af forsikringsskader med 28%. Det viser en undersøgelse baseret på skadeanmeldelser fra svenske forsikringsselskaber.

Ingen er i tvivl om, hvor meget svenske Volvo prioriterer deres sikkerhedsudstyr. Tidligere på året udtalte de nemlig, at bilproducentens mål med deres “Vision 2020” er at levere nye biler, hvor ingen kommer alvorligt til skade eller mister livet fra år 2020, og så er målet på længere sigt at udvikle biler, der overhovedet ikke kolliderer. Volvo går altså imod retningen af selvkørende biler, og de kommer tættere og tættere på hele tiden. Det viser en undersøgelse baseret på skadeanmeldelser indsamlet af de svenske forsikringsselskaber If og Volvia.

Det er nemlig Volvos standardmonterede City Safety-teknologi, der nedbringer antallet af anmeldte forsikringsskader med 28 procent. Og det er en del. Teknologien blev introduceret i alle nye Volvo-biler fra 2008, og producenten har siden da holdt øje med, hvordan systemet fungerer i Volvo-biler i Sverige, hvor producenten har 20 procent markedsandel. Hver femte bil på de svenske veje er en Volvo, og man finder det derfor relevant at basere en undersøgelse på dette.

City Safety-teknologien fra Volvo inkluderer blandt andet automatisk opbremsning op til 30/50 km/t i visse trafiksituationer, og i 2015 har teknologien fået en opdatering med den betydning, at systemet nu er aktivt ved alle hastigheder. Det gælder i første omgang den nye Volvo XC90, og således udtaler Magdalena Lindman, teknisk ekspert i Volvo Cars’ afdeling for analyse af trafiksikkerhedsinformation:

Vi ser vores løbende udvikling af systemer til kollisionsforebyggelse og styreassistance som vejen frem mod selvkørende biler. Vi mener, at kollisionsforebyggelsesteknologier kommer til at bane vej for biler, der ikke kolliderer og give bilisterne frihed til at vælge mellem selv at køre eller at lade sig køre til deres bestemmelsessted,

Grundlæggende set er systemer til kollisionsforebyggelse blevet mere og mere populært hos bilister de seneste par år, og det er en udvikling man kun ønsker fortsat.

Læs også:  Flere kræfter i firma-Opel

Resultatet af undersøgelsen fra de svenske forsikringsselskaber blev præsenteret under 24th ESV (Enhances of Vehicles) konferencen i Göteborg i juni måned 2015.

tags: