Volkswagen vil tjene flere penge, og dermed optimere de produktionen, hvilket betyder den tredørs Polo får kniven.
I 2013 var overskudsgraden på 2,9 %, og den faldt med 0,4 procentpoint til 2,5 % iflg. Autonews i 2014. Volkswagen har derfor hurtigt kunne se, at det går den forkerte vej med økonomien, hvilket koncerndirektøren Martin Winterkorn nu vil lave om på. Han udtaler, at overskudsgraden skal være 6 % før han er tilfreds, og hvis dette skal lykkes, er den succesfulde bilproducent nødt til at lave voldsomme besparelser.
Der skal spares 5 mio euro
I alt er der fremlagt besparelser på 5 milliarder euro, hvilket er 37,3 milliarder kroner. Planen skal sikre, at overskudsgraden på 6 % skal nås allerede i 2017.
Den store besparelse betyder, at det er nogle ret kontante besparelser som skal foretages. Dermed er det farvel til den tredørs Polo og ståltags-cabriolet’en Eos. Polo kommer ikke til at udskille sig mærkværdigt i b-segmentet, da både Clio og den nye Fabia blot fås med fem døre.
Vi gætter på Volkswagen også kunne finde på, at udfase den tredørs Golf, da både Ford Focus og Honda Civic eksempelvis blot fås med fem døre.
Vi får flere informationer om udfasningen af den tredørs Polo i løbet af de kommende måneder.