1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Wiesmann drejer nøglen om
0

Wiesmann drejer nøglen om

Wiesmann drejer nøglen om
0
0

Økonomiske problemer for den tyske sportsvognsproducent Wiesmann tvinger dem til at lukke.

Rygterne indikere at Wiesmann, den aparte sportsvognsfabrikant med base i Nordtyskland, har lukket. Producenten blev sat under administration i august 2013, efter at det blev konstateret at det ikke var muligt at betale leverandørerne. På trods af forsøg på at holde Wiesmann flydende og redde de 125 arbejdspladser som havde et hjem hos fabrikanten, viste det sig umuligt at finde en køber der vil tage ansvar for Wiesmanns stigende driftsomkostninger og faldende markedsandel.

Wiesmanns økonomiske problemer tog fart i 2009, da en uheldigt timet udvidelse af fabrikken og bilproduktionen faldt sammen med den globale økonomiske krise og dens indvirkning på bilsalget. På trods af Wiesmanns tætte partnerskab med BMWs M-afdeling, der leverer drivlinjer til det nuværende modelprogram måtte firmaet erklære sig konkurs sidste år.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Den åbenbare lukning af Wiesmann er sidste ord i historien om den 21-år gamle producent, der originalt blev stiftet som en tuningsvirksomhed i 1985 med speciale i hardtop-tag til åbne biler. Wiesmann fokuserede senere på konstruktion af baghjulstrukne to-sæders sportsvogne med retro styling, med kræfter fra de daværende BMW M3 og M5.

Det nuværende modelprogram omfatter den 405-hestes MF4 roadster til den 550-hestes GT MF5, der deler sin twin-turbo V8 motor med BMW X5 M og X6 M. Det er den hurtigste bil fra Wiesmann og kan klare 0-100 km/t på 3.9 sekunder og 310 km/t på toppen. Prisen er i nærheden af fire millioner kroner med dansk afgift og bilen tager mere end 350 timer at håndbygge.
Det forventes at tyske BMW forhandlere vil tilbyde service til eksisterende Wiesmann ejere, grundet bilernes delte komponenter.

tags: