1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Alt om den spritnye KIA Sportage
0

Alt om den spritnye KIA Sportage

Alt om den spritnye KIA Sportage
0
0

Vi har ikke været nærige med at omtale den nye Kia Sportage her på Bilsektionen, men der har også været rigeligt at fortælle om.

Endelig har Kia offentliggjort alle de officielle oplysninger, således vi kan kombinere disse med billederne, som vi allerede har kunne vise jer.

Den fjerde generation af Sportage har fået et nyt design både indvendigt og udvendigt. Fronten er helt ny og klart bilens designmæssige største forandring. Kølergrillen er også blevet både længere og bredere, hvilket sammen med lygterne som er løftet fra kølergrillen gør fronten mere markant. Overhænget foran er blevet længere(+20mm) og bagtil er det blevet kortere(-10mm).

Markant flottere og bedre interiør

Interiøret har fået en gevaldig ansigtsløftning, og Kia fortæller designteamet har haft som mål, at skabe en mere førerorienteret kabine med et enkelt og moderne design. Materialerne er iflg. Kia også blevet blødere – før var der en tendens til hård plast.
Pladsmæssigt er der nu 5mm bedre loftshøjde foran og 16mm bagtil, mens den maksimale benplads er øget med hhv. 19mm og 7mm til 1.129mm og 970mm. Vil man have det ekstra komfortabel, kan man vælge det 10-vejs el-indstillelige førersæde eller 8-vejs el-indstillelige passagersæde. Generelt set skulle sæderne dog også være blevet forbedret.

KIAs nye navigationssystemet vil også blive tilbudt, og det kan blive vist på enten en 7” eller 8” touchskærm. Og elsker man musik, kan det kombineres med et 320W audiosystem fra JBL.
Som noget helt specielt bliver Sportage også den første bil i C-SUV-segmentet, der tilbydes med trådløs oplader til mobiltelefoner – smart!

Læs også:  Bilsikkerhedsteknologi: Højteknologiske systemer

Bagagerummet er udvidet fra 465 liter til 503 liter, mens bagagerumsbunden nu også kan placeres i to højder, hvilket betyder man kan skjule ting under bagagerumsafdækningen, som folk evt. Ikke skal kunne se ind til.

Færre vibrationer og mindre støj

En anden ting man også værdsætter inde i kabinen er, at Kia har formået at reducere støjniveauet i bilen. I tomgang med benzinmotoren larmer den nye sportage 36 db, hvilket er 2 db lavere end den nu udgående model – 44 db for dieselmotoren, hvilket også er en 2 db reducering. Vejstøjen er også reduceret med 3 db, og Kia har kunne reducere støjen ved hjælp af nye bøsninger til det bagerste ophæng samt ved brug af bedre støjabsorberende materialer i hjulkasserne.

Også bedre på sikkerheden

Den helt nye Sportage har en markant stærkere struktur, hvilket bl.a. skyldes brugen af ultrahøjstyrkestål, der gør samlingerne stivere og giver en bedre absorbering ved kollision. Den gamle model bruge 18 % ultrahøjstyrkestål, mens de nye bruger 51 %. Torsionsstivheden er blevet forbedret med markante 39 % ift. den tidligere model.

Læs også:  Toyota afslører ny generation Land Cruiser

Afhængig af land kan man også få aktive sikkerhedssystemer, og vi forventer bestemt, at dette bliver en mulighed i Danmark, hvor vi går så højt op i sikkerhed.
Systemerne inkluderer emergency braking, lane depature warning, blind spot detection, high beam assist og mange andre.

Langt bedre støddæmpning og opdateret motorprogram

Sportage har ligeledes fået en opgradering af undervognen, og i kombination med en 40mm forøgelse af akselafstanden ift. den udgående model, så er støddæmpningen nu blevet markant bedre på dårligere vej.

Motorprogrammet vil inkludere en den turboladede 1.6 liters motor fra bl.a. cee’d GT, og ydelsen lyder på 177 hk og 265 Nm mellem 1.500-4.500 omdr/min. Den mindre 1.6 liters benziner har ikke turbo og yder 132 hk og 161 Nm. På dieselsiden finder man den 1.7 samt en stærkt opgraderet 2-liters turbodiesel, der har fået en fem kg lettere motorblok og diverse andre opdateringer. Den 2-liters turbodiesel yder enten 136 hk og 373 Nm eller 184 hk og 400 Nm.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

Den 1.6 liters turbomotor kan leveres med den syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse DCT, mens de andre motorer leveres enten med en sekstrins manuel gearkasse eller sekstrins automatgearkasse.

Sportage vil desuden fortsat kunne leveres med enten forhjulstræk eller firehjulstræk.

Salget af den nye Kia Sportage starter allerede i Europa i første kvartal af 2016. Prisen i Danmark er dog endnu ukendt, og vil først blive offentliggjort tættere på introduktionen.

tags: