1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Audi RS6 Avant og RS7 fås nu i Performanceudgave med 605 hk
0

Audi RS6 Avant og RS7 fås nu i Performanceudgave med 605 hk

Audi RS6 Avant og RS7 fås nu i Performanceudgave med 605 hk
0
0

Hvad kalder man en Audi RS6 Avant og RS7 med lidt ekstra hypper? Jo, hvad med Performance? Det er ikke specielt kreativt, men der er masser af hypper under hjelmen så alt er tilgivet.

Audi har netop offentliggjort to nye Audi RS-udgaver af RS6 og RS7 med tilnavnet Performance. De to modeller har sådan set alt tilfælles, da de bygger på samme teknik.

En normal Audi RS6 Avant eller RS7 byder på en 4-liters V8 motor med 560 hestekræfter og 700 Nm mellem 1.750-5.500 omdr/min. Begge modeller accelerer også fra 0-100 km/t på blot 3,9 sekunder og har en topfart på 250 km/t.

Performance-modellerne har dog fået yderligere 45 hestekræfter og 50 Nm (ved overboost), hvilket gør den klarer 100 km/t sprinten 0,2 sekunder hurtigere. Imponerende. 0-200 km/t tager desuden 12,1 sekunder, hvilket er hele 1,4 sekunder hurtigere end den regulære model.

Mercedes E63 AMG S 4Matic stationcar med ”kun” 585 hestekræfter men derimod hele 800 accelerer også fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

Vælger man ”dynamic pakken” bliver topfarten hævet fra 250 km/t til hhv. 280 eller 305 km/t afhængig af model.

Motoropgraderingen er højst sandsynligt den samme som S8 Plus, der også har 605 hestekræfter. Gearkassen er fortsat også den ottetrins tiptronic gearkasse, som sender kræfterne videre til Quattro firehjulstrækket, der under normale omstændigheder fordeler kræfterne 40/60.

Lidt ekstra standardudstyr

Audi RS6 Avant og RS7 Performance har begge en adaptiv luftaffjedring fra standard, der kan sænke sig med op til 20mm. Man kan dog også vælge strammere RS sportsundervogn, der har Dynamic Ride Control (DRC) samt et dynamisk styretøj med variabelt udslag.

Du vil bl.a. kunne genkende Performancemodellen på de 21” alufælge udført i mat titanium, hvilket hjælper med at holde vægten nede. Desuden har Audi tilføjet et ekstra Quattro-logo.

Læs også:  Fra 0 til 100 på et øjeblik: 3 lynhurtige biler

I Tyskland koster en Audi RS6 Avant 110.000€ (cirka 820.000 DKK), mens Performanceudgaven blot koster 7.000€ ekstra (cirka 52.000 DKK). I Danmark koster en Audi RS6 Avant 2.140.000 kr., og prisspringet til Performancemodellen bliver nok en del højere end i Tyskland.