1. Home
  2. Biltest
  3. First drive: Mazda CX-5 diesel
0

First drive: Mazda CX-5 diesel

First drive: Mazda CX-5 diesel
0
0

Mazda skjuler ikke vigtigheden af den nye CX-5, da de udtaler den er lige så vigtig som Mazda6 var tilbage i 2002!

Tilbage i december var vi i Bari(Italien) for at se nærmere på den nye Mazda CX-5, som på daværende tidspunkt ikke var helt færdigudviklet. Vi fik dog alligevel et indtryk af den nye konkurrent til VW Tiguan, KIA Sportage, Toyota Rav4, Nissan Qashqai og Ford Kuga, hvilket lovede rigtig godt.

Da Mazda CX-5 på daværende tidspunkt ikke var færdigudviklet måtte vi tage til takke med meget korte ture i de respektive modeller. Sidenhen er benzinmodellen kommet til Danmark, men da dieselmotorerne først introduceres til juli fik vi muligheden for rigtig at prøve dem.

Ny designstil og teknologi

CX-5 er ikke hvilken som helst ny Mazda, den repræsenterer nemlig den nye designstil: ”KODO – Soul of Motion”, og har den nye banebrydende ”Skyactiv” teknologi. Mens de andre bilproducenter downsizer har Mazda valgt er optimere alle aspekter af bilen, hvilket betyder man kan have en 2.2 liters dieselmotor som stadig kører over 21 km/l!

Kigger man på motorerne kan det fortælles, at de har det laveste kompressionsforhold i en seriebygget dieselbil! – Kun 14:1, hvilket også gælder for benzinmotoren som dermed er rekord højt.

Fine gearkasser

Køber man en Mazda CX-5 vil undertegnet uden tvivl vælge den 6-trins manuelle gearkasse som standard følger med. Den er inspireret af MX-5 med sine stramme og korte spring, hvilket gør det til en fornøjelse at skifte.
Den automatiske gearkasse er forbedret siden sidst, hvor den ikke ligefrem imponerede. Automatgearkassen er ikke en dobbeltkoblings, men den byder stadig få forholdsvis bløde skift, så er man til automatgear skal man endelig ikke springe fra.

Køber man Mazda CX-5 med automatgear bliver brændstofforbruget dog forringet en smule, selvom der er arbejdet med både vægten og måden gearkassen arbejder på.

To stærke dieselmotorer

De to dieselmotorer man kan vælge imellem er begge firecylindret 2.2 liters med hhv. 150 og 175 hk. I forhold til de gamle motorer er de nye 10 % lettere. Derudover har de begge en to-trins turbolader, som sikrer moment ved både lave og høje omdrejninger.

Læs også:  Mazda ruller et kompakt sportsvognskoncept ud i Tokyo

Motorerne hjælper til CX-5 med 150 hk kan køre op til hele 21,7 km/l, mens motoren stadig kan trække hele 2 ton! – Den større model med 175 hk kan ikke trække yderligere.

Den store 175 hk har 420 Nm ved 2.000 omdrejninger i minuttet, mens den mindre 150 hestes har 380 Nm fra 1.800-2.600 omdrejninger i minuttet. Man kan godt mærke en lille forskel, men man skal ikke vælge den store diesel for at få flere kræfter, da den lille klarer opgaven til UG og kan trække lige så meget.

Firehjulstrækket man kan tilkøbe vil værdsøttes i pløre, når der er glat eller hvis man kører råddent. Som udgangspunkt er CX-5 nemlig forhjulstrukken, og det er først hvis systemet noterer forhjulene ikke har fat, at der bliver sendt op til 50 % af kræfterne til baghjulene.

Den er praktisk på mange områder

Under begge præsentationer vi har overværet, har Mazda haft travlt med at fortælle om de praktiske elementer. Der er dog også mange af dem, da man med mellemudstyrsniveauet Vision og op blandt andet får det smarte ”Karakuri”-bagsædesystem, hvor sæderne kan slås ned hver for sig, to og to eller alle tre på én gang. – Det gøres nemt ved hjælp af nogle knapper i bagagerummet.

Kigger man på bagsædepladsen er den også klassledende i forhold til KIA Sportage, VW Tiguan, Rav4 osv. På passagersædet foran kniber det dog en smule med ben og specielt knæpladsen, og hvis man først rykker sædet tilbage mister man fordelen på bagsædet.

Mazda CX-5 er dog også 4,54m lang, 1,84m bred og 1,67m høj, hvorfor den også er blandt klassens største i mål. Bagagerummet byder også på 503 liters plads, mens det hurtigt ved hjælp af knapper til at slå bagsæderne ned kan forøges til 1.620 liter!

Læs også:  Mazda ruller et kompakt sportsvognskoncept ud i Tokyo

Selvom CX-5 er praktisk på mange måder, så skal bagageklappens og motorhjelmens højde kritiseres. Ved først nævnte skal man bøje sig for at komme ind over, hvis man er en smule højere end gennemsnitshøjden i Danmark. Skal man se nærmere på motoren, er der heller ikke meget plads når motorhjelmen først er sat i spænd.

Fine køreegenskaber af en SUV

Sammenligner man med de andre SUV’er i klassens, så er Mazda CX-5 i blandt de mere skarpe hvad angår køreegenskaberne. Den har dog stadig en undervogn som suger alle hullerne til sig, og med den meget lydisolerede kabine er motor-, vind, og hjul-støj ikke et problem man oplever.

Pga. den ekstra frihøjde har man dog stadig de normale SUV-problemer i køreegenskaberne, hvis man virkelig presser den igennem en rundkørsel eller på snoede landeveje.

Selve køreoplevelsen er dog muligvis den mest interessante i klassens, hvilket er godt hjulpet på vej af den fantastiske gearkasse og de momentstærke dieselmotorer.

Massere af sikkerhedssystemer og stærke priser!

På det seneste har man set mange sikkerhedsassistent-systemer, og derfor har Mazda også udviklet deres. Et af de mere specielle er Lane Departure Warning(LDW)-system, som giver en advarsel når man skifter vejbane uden at blinke. MEN, det som gør systemet helt specielt er, at den advarer igennem stereo-anlægget og fra den side, hvor man er i gang med at overskride.

I den testede model var der skruet helt op for advarselstonen, og lyden lød mest som et tågehorn på et skib.
Køber mellemudstyrsvarianten Vision får man tilmed Rear Vehicle Monitoring(holder øje bagfrakommende biler) og Smart City Brake Support(bremser selv ved hastigheder mellem 4-30 km/t.).

Priserne i Danmark på dieselmodellerne er fra 361.943 kr., men man skal have Vision-udstyret før det rigtig bliver sjovt. Hermed ryger prisen op på lige under 400.000 kr. med den 150 hestes diesel, forhjulstræk og den fantastiske 6-trins manuelle gearkasse. Brændstofforbruget er tilmed på 21,7 km/l mens CO2-udledningen er 119 g/km, hvilket placerer CX-5 i energiklasse A!

Læs også:  Mazda ruller et kompakt sportsvognskoncept ud i Tokyo

Vil man have topudstyret med 19” aluminiumsfælge, læderindtræk, bakkamera, Bose-anlæg udviklet specielt til CX-5 og nøglefri betjening må man vælge den store diesel med firehjulstræk som koster fra 457.242 kr.

Sammenligner man med konkurrenternes specifikationer er dette særdeles stærke priser!

Konklusion

Som du måske bemærker er vi ganske imponeret over Mazda CX-5 diesel. Benzinmodellen er allerede i Danmark, men har man råd og passer ens kørselsmønster til en dieselmotor, så anbefaler vi du venter på den!

Iflg. den danske Mazda-importør vil der muligvis kun kunne skaffes 400 modeller af CX-5 til Danmark, hvorfor man gør klogt i at bestille i forvejen, hvis man vil være en af de første lykkelige ejere. – Vi kan yderligere fortælle, at 25 % af den samlede produktion for 2012 allerede er forudbestilt i Europa!

Vi ser i hvert fald frem til en længerevarende test af den nye store letvægter.

Mazda CX-5 diesel

Lille diesel: – med manuelt gear og forhjulstræk

Ydelse: 150 hk ved 4.500 omdr./min / 380 Nm ved 1.800-2.600 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 202 km/t. 0-100 km/t på 9,2 sek

Oplyst forbrug: 21,7 km/l – 119g/km

Køreklar vægt: 1.528 kg

Store diesel: – med manuelt gear og firehjulstræk

Ydelse: 175 hk ved 4.500 omdr./min / 420 Nm ved 2.000 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 207 km/t. 0-100 km/t på 8,8 sek

Oplyst forbrug: 19,2 km/l – 136g/km

Køreklar vægt: 1.607 kg

Fælles specifikationer:

Bagagerumsvolumen: 503/ 1.620 liter

Mål i cm: Længde: 455,5 cm, Bredde: 216,8 cm, Højde: 167 cm

.

tags: