1. Home
  2. Bilmærker
  3. Alfa Romeo
  4. La meccanica delle emozioni: Den nye Alfa Romeo Giulia
70

La meccanica delle emozioni: Den nye Alfa Romeo Giulia

La meccanica delle emozioni: Den nye Alfa Romeo Giulia
0
70

Giulia er navnet på den nye italienske konkurrent til BMW M4 og Mercedes C63 AMG. Ferrari-inspirerede teknologier finder vi ligeledes i den nye Alfa Romeo. Spændende…

I forbindelse med A.L.F.As 105-års jubilæum pr. dags dato, er den nye Alfa Romeo Giulia netop blevet præsenteret for medierne i Alfa Romeo-museet “La macchina del tempo” i Arese lidt udenfor Milano. Men den nye Giulia… hvad er det egentlig for en sag? Kort og konkret, så er det efterfølgeren til den populære Alfa Romeo 159, og italienerne har valgt indtil videre kun at offentliggøre den største og kraftigste udgave.

Hurtig som bare…pokkers

Faktisk kan den sammenlignes med både BMW M4 og Mercedes-Benz C63 AMG. Motoren i den nye Giulia Quadrifoglio, som er den største model på markedet, er en 3.0-liters V6 turbobenziner med 510 hestekræfter, som er udviklet mere letvægts aluminiumdele. Mindre vægt er altid godt, og den nye Giulia accelerer da også fra 0-100 km/t på blot 3,9 sekunder. Det er på niveau med de tyske konkurrenter. Akselafstanden er på den nye Giulia ligeledes størst i sin klasse, og det er blandt andet med til at forbedre stabiliteten, komforten samt praktikaliteten.

Glemte vi at nævne, at motoren er udviklet med kæmpe inspiration fra søstrene hos Ferrari?

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

Diverse komponenter i bilen er placeret således, at vægtdistributionen hedder 50/50, hvilket mange vil forbinde med en ægte driver’s car, og man kan mærke det med det samme man sætter sig ind bag rattet. Firehjulstræk eller baghjulstræk? Italienerne kan klare det hele og lader køberen bestemme, og ifølge Alfa Romeo er man uanset valg af drivhjul sikret en fed oplevelse i den nye Giulia. Med den elektronisk-kontrollerede adaptive affjedring bør styringen også føles meget direkte, naturlig og samtidig en smule instinktiv selv ved højere hastigheder. I hvert fald ifølge italienerne selv.

Selvkørende – aldrig

Men modsat de tyske konkurrenter, som er vilde med at få bilerne til at køre af sig selv, går Alfa Romeo i den anden vej og udtaler såvel, at de kun implementerer elektroniske systemer for at gøre ens egen kørsel og styring bedre: der skal altid være en bag rattet, og systemerne implementeres altså kun for at frembringe “the ultimate driving experience”. Det gælder blandt andet deres smarte dobbeltkoblings “Torque Vectoring”-system, der sender kræfterne ud til baghjulene uafhængigt af hinanden for at opnå mest muligt greb i asfalten.

Et integreret og nyudviklet bremsesystem finder vi også i den nye Giulia, der blandt andet kombinerer stabilitet og en traditionel servobremse for bedre bremserespons og eftersigende rekordsættende bremsedistancer.

Læs også:  Juli bød på vækst i bilsalget

Den nye Giulia gør også brug af et nyt Alfa DNA-system, således man kan vælge imellem ‘Dynamic’, ‘Natural’, ‘Advanced Efficient’ og ‘Racing mode’. Sidstnævnte findes kun i den version, der er blevet offentliggjort nu her (Quadrifoglio), og ellers betyder de hver især, at bilens opsætning for alvor ændrer sig, så den passer mest til den valgte indstilling.

Downforce er der masser af, og det sker i form af den aktive ‘aero’-frontsplitter foran, således man opnår bedre stabilitet og greb i svingene selv ved høje hastigheder.

Designmæssigt i den høje ende

Og designet? Det er ikke værst i hvert fald. Den nye Giulia ligner en italiener, og det skal den også gøre. Linjerne er naturlige, og så er den samtidig moderne. Foran ser vi som altid på en Alfa Romeo den trekantede frontgrill, og generelt set ser den nye Giulia faktisk ret aggressiv ud forfra. Blandt andet med de nye LED-lygter og den lækre aero-frontsplitter, der optimerer downforce-delen.

Henad siden sker der ikke det helt store, men bagpå ser vi fire afgangsrør og en kæmpe bagdiffuser, og så er der også en lille spoiler på bagklappen. Lygterne ser også ganske fine ud, og umiddelbart kunne den nye Giulia let gå hen og blive en af vores klare favoritter rent designmæssigt.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Interiørmæssigt er kabinen meget centreret om køreren, af hvad vi har fået at vide på trods af, at vi endnu ingen billeder har. På rattet finder vi en række knapper, så man principielt set kan styre det hele fra rattet af, og så finder vi også et stort infotainmentsystem i midten af instrumentbrættet. I ægte Alfa Romeo-stil er der kun gjort brug af premium materialer herunder carbonfiber og ægte træ. Vi glæder os til at se mere til kabinen…

Den nye Alfa Romeo Giulia er indtil videre kun offentliggjort i den vilde Quadrifoglio-udgave med 510 hestekræfter og kan ifølge producenten selv opsummeres i form af den italienske vending “la meccanica delle emozioni”, som på engelsk betyder “the mechanics of emotion”.