1. Home
  2. Baggrund
  3. Tesla “Gigafactory”
0

Tesla “Gigafactory”

Tesla “Gigafactory”
0
0

Panasonic og Tesla har underskrevet en aftale om en kæmpefabrik med produktion af batterier.

Tesla, producenten af elbilen Model S og Roadster, har indgået en aftale om at bygge en enorm fabrik som skal levere batterier til nuværende samt fremtidige modeller.
Aftalen går i bund og grund ud på at Tesla køber landet, sørge for bygninger og vedligeholdelse af området. Panasonic har til opgave at sørge for al inventar til fabrikken, så den kan fremstille batterierne.

Målet med ”gigafabrikken” er at mindske prisen på de batteripakker som elbilerne benytter sig af. Fabrikken kommer til at spille en vigtig rolle i Tesla mål om at producere en elbil til $35,000.
Denne bil forventes at være på størrelse og en konkurrent til BMW 3-serie segmentet. Da fabrikken ikke vil levere batterier som imødekommer Tesla forbrug, lige til start, vil Tesla stadig købe batterier fra Panasonics fabrikker i Japan, et samarbejde der forsættes fra før planerne af ”gigafabrikken” blev færdige. Denne aftale forventes at holde indtil fabrikken er helt færdig og arbejde ved fuld produktion.

Læs også:  Vision 357 Speedster: Endnu et retro-koncept fra Porsche

Aftalen giver endnu ingen nøjagtige informationer, kun at fabrikken skal placeres et sted i USA og at den skal være i stand til at producere 35 giga watt timer (GWh) af battericeller og 50 giga watt timer (GWh) af batteripakker til elbiler.

For at sætte de tal i kontekst, har den største batteripakke i Tesla Model S P85+ 85 kilo watt timer (KWh). Når fabrikken når den fulde produktion, som Tesla lover at den vil have, vil det være nok til at bygge omkring 580.000 batteripakker til den store, kraftige Model S. Den anslåede produktions kapacitet skal dog tages med et gran salt, da det stadig ikke er fastslået hvor store og/eller små de batteripakker de vil bygge på den store fabrik, når den er færdig.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Lige nu har Tesla en produktions kapacitet til at bygge 200.000 biler om året, men for at nå 300.000 er der brug for den såkaldte `gigafactory´, anslået til at koste 27.8 milliarder kroner.
Tesla forventer selv at fabrikken vil have 6.500 ansatte i år 2020.