Home Bilnyheder Test: Mercedes S63 AMG 4Matic

Test: Mercedes S63 AMG 4Matic

Test: Mercedes S63 AMG 4Matic
0

Da Mercedes besluttede at lave den nye S-klasse, var målet at lave verdens bedste bil, intet mindre… Vi har netop prøvet den med 585 hestekræfter og 900 newtonmeter i form af S63 AMG 4Matic Lang!

AMG-modellerne er ofte meget dramatisk designet, men Mercedes har gjort en undtagelse med den meget elegante S-klasse. AMG-modellen kan kendes på de 19” AMG-fælge, de to dobbelte AMG-udstødningsrør, frontskørt, hækskørt, sideskørt, emblemer og et gitter over luftindtaget, som er lakeret i sort højglans. Prisen, lige over tre millioner kroner, hvis det er Lang-modellen med 4Matic firehjulstræk.

En perle under hjelmen

Perlen er motoren, M157 som den bliver kaldt i Stuttgart. Den er håndbygget, har otte cylindre og en volumen på 5.5 liter. Dermed er det en downsizing ift. den gamle 6.2 liters V8’er, men man savner ikke den gamle motor, da den nye er langt mere performanceorienteret med de to turboladere. Allerede ved omkring 2.000 omdrejninger yder motoren 900 newtonmeter, hvilket næsten er ti gange det en 60-hestes up! har at byde på… Man skal dog have i mente, at mens en up! vejer 930 kilo, så er S-klassen en tung krabat på næsten 2.100 kilo – dette er til trods for, at S-klassen har tabt sig mere end 100 kilo i forhold til den gamle model. Den høje vægt er dog ingen hindring for S63 AMG 4Matic alligevel flytter sig fra 0 til 100 km/t på blot 4 sekunder, og med AMG Drivers Package stopper speedometeret først ved 300 km/t. AMG Drivers Package inkluderer endda også et køreteknisk kursus i Tyskland, så man lærer at holde styr på de mange kræfter.

Med sine 585 heste og 900 newtonmeter er det samme udgave af AMG-motoren, som man finder i den ekstreme E63 AMG S, der blot skal bruge 3,7 sekunder fra 0 til 100 km/t. Det er ikke kun startaccelerationen som er imponerende, da mellemaccelerationerne i S63 AMG kaster en tilbage i sædet uanset fart. Motoren er kort sagt en perle og helt igennem fantastisk.

Læs også:  Ford og B&O PLAY i nyt samarbejde

Når de enorme kræfter slippes løs, nydes det i AMG-sæderne udført i nappalæder. Sæderne er såkaldt aktive sportssæder, således de puster sig op i den ene side, hvis du tager et skarpt sving, så du bliver holdt ordentligt på plads. S63’eren vi prøvede havde endda en basefarvet læderkabine, der ser særdeles godt ud i kombination med det sorte eksteriør. Lige meget hvorhen man kigger i kabinen, bliver man imponeret. Vælger du varme i sædet, kommer der også varme i overfladerne på midterkonsollen og døren. IWC AMG-uret pryder det øverste af midterkonsollen, mens man også finder AMG-logoet på aflæggerummet i midten. Infotainmentsystemet styres via en 12,3” skærm, hvor man kan styre ALT i bilen. Eksempelvis er det derfra man starter en af de fem massagefunktioner, skifter ambient lighting, navigation, Bluetooth og de forskellige funktioner som virker i kombination med internettet. Testvarianten var udstyret med det ekstreme Burmeister anlæg, der spiller over 1.500 Watt, og koster cirka 165.000 kroner ekstra…

Alsidig som bare fanden

De efterhånden mange AMG-modeller vi har haft muligheden for at sidde bag rattet i, har været meget kontante. Det samme gælder for andre performancemodeller såsom Audi RS og BMW M. Dermed siger man farvel til komfort, og hej til en ekstrem køreoplevelse. Mercedes S63 AMG er dog alsidig som bare fanden! Det skal dog hurtigt fortælles, at man ikke skal forvente en ekstrem køreoplevelse i S63 AMG Lang, da 2.100 kilo og en længde på over 5,2 meter gør det noget besværligt at køre hurtigt i hårnålesving, som man ville kunne gøre i en A45 AMG eller lignende. S63’eren kører dog usandsynligt godt i forhold til dens størrelse, men man har stadig en oplevelse af, at der mangler noget nærhed til vejen ift. de mindre AMG-modeller.

Læs også:  Test: Alfa Giulia - Benzin eller diesel?

S63 AMG kommer fra standard med det fantastiske Magic Body Control system, hvor kameraer læser vejen forude og gør affjedringen klar til eventuelle forhindringer såsom huller. Testmodellen med 4Matic har dog luftaffjedring, og Magic Body Control er afhængig af hydraulik, hvorfor man fravælger det smarte ”affjedringssystem. Alligevel er undervognen selvfølgelig stadig meget raffineret, og man kan vælge mellem en Comfort- og Sportsindstilling. Når man triller stille af sted, er komfortoplevelsen meget nær den man kender fra den almindelige S-klasse!

Gearkassen er den syvtrins MCT, der blandt andet også er at finde i E63 AMG. MCT-gearkassen er basalt set den samme som den mere velkendte 7G-Tronic, der normalt er at finde i Mercedes-modeller med automatgear. MCT-gearkassen har ingen momentomformer, men i stedet en vådkobling samt mange andre optimeringer der gør, at den kan skifte gear lynhurtigt! Faktisk kan MCT-gearkassen skifte gear på mindre end 100 millisekunder ved opgearing. Gearkassen har desuden tre indstillinger: ECO, Manuelt og Sport. I ECO får man silkebløde skift og omdrejningerne holdes nede til gavn for både støjniveauet og brændstofforbruget. Desuden aktiveres Start/Stop-systemet i ECO-programmet, og mens jeg personligt ikke tidligere har ment, at Start/Stop hører til i en AMG, så giver det god mening i S-klassen. Sportsfunktionen åbner for motorens lyd, og trædes speederen godt ned mod gulvet, mærker man de hurtigere kontante skift. Man kan dog sagtens bruge sportsfunktionen til hverdag, da gearkassen er hurtig til at tilpasse sig ift., hvor meget gas den får – dejligt, da man også gerne vil nyde lyden fra den fantastiske motor i hverdagen.

Læs også:  Orange BMW M5 med 830 hestekræfter

Alternativerne til en Mercedes S63 AMG virker ikke som mange. Det ekstreme og væsentligt dyrere alternativ er en Bentley Flying Spur, mens de billigere konkurrenter hedder Audi S8 og BMW M6 GranCoupé. S8’eren er dog teknologisk efter, og man mærker hurtigt S-klassen er en ny bil, mens A8’eren blot fik et facelift. BMW M6 er på ingen måde alsidig som S63 AMG men langt mere sportsorienteret.

Fakta: Har S63’eren ikke kræfter nok, kan en S65 AMG vælges. Den har en 6-liters V12 biturbomotor med 630 hestekræfter og enorme 1.000 newtonmeter! Den 12-cylindrede motor er dog en hel del tungere, og således tager det også 4,3 sekunder fra 0-100 km/t. Det skal dog siges den kun trækker på baghjulene…

Vi synes:

Tysk finesse i spitzenklasse hele vejen rundt. Klassens bedste bil og vores favoritkøretøj, hvis autobahn skal opleves med 300 km/t fra bagsædet…

Tak til Auto Farum for udlån
www.autofarum.dk
Gammelgårdsvej 90
3520 Farum
Tlf. 32 16 98 90

Mercedes S63 AMG 4Matic Lang
5.5 liters ottecylindret benzinmotor med to turboer
Ydelse: 585 hk v. 5.500 omdr/min, 900 Nm v. 2.250-3.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t (300 km/t med AMG Drivers Package) – 0-100 km/t: 4 sekunder
Forbrug: 9,7 km/l
Køreklar vægt: 2.070 kg
Mål i cm: Længde: 524,6 Bredde: 189,9 Højde: 149,4
Bagagerumsvolumen: 530 liter.
Pris: 3.051.900 kr.