1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Mini Cooper S
0

Test: Mini Cooper S

Test: Mini Cooper S
0
0

Når ferien skal foregå bag rattet, foretrækker de fleste af os en stor og rummelig familiecontainer med plads til både køleboks, kufferter og klapstole. Spørgsmålet er, om friske køreegenskaber kan kompensere for manglende praktiske egenskaber. Vi kører til Sverige i Cooper S for at give dig svaret.

Tredje generation af den populære Mini Cooper er nu på gaden i Danmark. Topmodellen hedder Cooper S og er den sportslige variant med hele 192 hk mod standardmodellens 136. Resultatet er en usædvanligt livlig og villig køremaskine, som rammer 100 km/t på mindre end syv sekunder. Den nye større 2-liters benzinmotor sikrer et formidabelt bundtræk med 300 Nm allerede ved 1.250 omdrejninger, og de sportslige sæder giver kroppen stabilitet, når bilen kastes gennem svingene. Der er ingen grund til at trække den del af testen i langdrag. Mini Cooper S kører fremragende!

Selvom den nye Mini er væsentlig større end forgængerne, kan Cooper’eren fortsat ikke betegnes som en familiebil. Og det prøver den bestemt heller ikke på at være. Pladsen på bagsædet er trang, adgangen dertil er besværlig, og bagagerummet er usædvanligt lille sammenlignet med konkurrenterne. Så hvordan klarer Mini Cooper S sig, hvis man sender den over Øresund på en ugelang simuleret kør-selv-ferie for to?

Turen begynder på en parkeringsplads i Københavns Nordvest-kvarter. Bag bilen begynder bagagen at hobe sig op. Kufferter, køletaske, dyner og puder – og hvad man nu ellers lige skal have med, hvis man skal klare sig en uge i det svenske. Men da bagagerumsklappen åbner sig og afslører, hvor lidt 211 liters bagage reelt set er, står det hurtigt klart, at kufferterne må erstattes af bløde weekendtasker. Dyner og puder erstattes af små soveposer. Og køletaskens indhold ryger tilbage i køleskabet i lejligheden – med undtagelse af et par flasker vand og en Capri Sonne, som lige akkurat kan klemmes ind i det afkølede handskerum. Så er vi klar.

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

Inde bag rattet ses det tydeligt, at hele kabinen har fået en solid overhaling i forhold til den tidligere Mini Cooper. Speedometeret, som tidligere var placeret midt i bilen, er kommet tilbage bag rattet, hvor det hører hjemme, så man rent faktisk kan se, hvor hurtigt man kører mens man kører. Til gengæld er den store runde plads i midten af konsollen fyldt ud med en to-delt skærm, hvor bilens navigation-, informations- og mediesystem er placeret. Opdelingen af skærmen gør, at man kan følge navigationen selvom man eksempelvis er ved at finde en anden radiokanal. Og vælger man navigation i begge felter, kan man zoome ind og ud, som det passer én, hvilket gør, at man kan få lokal og præcis navigation, som man kender det, samtidig med at man på det andet kort kan se, hvor man befinder sig i regionen, landet, kontinentet eller verden. Dét er en fed detalje, når man kører i et andet land, hvor man ikke er stedkendt.

Vi triller op langs den svenske veskyst, hvor antallet af stationcars næsten er større end befolkningstallet. Og det er naturligvis med Volvo-logoet på fronten. Her føles Mini Cooperen meget lille sammenlignet med de store svenskere, men jeg er ikke misundelig. For med navigationen indstillet til at undgå motorvejskørsel, tilbagelægger vi adskillige hundrede kilometer på de snoede svenske landeveje som en leg. Omdrejningstælleren pisker op og ned i takt med min højre fod, og opmærksomheden er hele tiden rettet mod næste sving (eller fotofælde).

Gearkassen kan virke hård og ubarmhjertig, hvis du kommer direkte fra en slasket Peugeot 208 eller en standard Hyundai i20. Men når man først har vænnet sig til den sportslige gearkasse, er det en fornøjelse at geare ned mod et sving for derefter at arbejde sig op gennem gearene igen.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Mini Cooper er en af de få forhjulstrukne modeller i BMW-koncernen, som overtog produktionen af det britiske mærke i 2001. Det giver nogle gange udfordringer, når man accelererer kraftigt. Særligt i et sving. For hvor baghjulstræk giver forhjulene ro til at styre bilen, også selvom baghjulene skulle begynde at spinde rundt, bliver styrtøjet meget livligt, når de forreste dæk på en forhjulstrukken bil både skal sikre fremdriften og kørselsretningen. Ikke desto mindre er styrtøjet knivskarpt og præcist. Og responsen i rattet er nøjagtig som den skal være, så man kan mærke dækkenes kontakt med vejbanen forplante sig helt op i fingrene.

Efter et par dage bliver klipperne på den svenske vestkyst skiftet ud med skovene – og de forbandede myg – længere inde i landet. Her skal man være på vagt. For det første er der væsentligt højere risiko for a pløje et ordentligt dyr ned, som krydser vejen. Og for det andet giver de høje træer ikke solen mulighed for at tørre asfalten jævnt overalt, så der kan være våde og glatte steder undervejs. På intet tidspunkt lader Cooper S mig dog i stikken. Og selvom hastigheden sænkes, er det fortsat en fornøjelse at trille gennem landskabet. Også selvom det er samme t-shirt jeg kører med på tredje dag i streg, fordi skiftetøjets omfang blev begrænset af bagagerummets størrelse.

En Mini Cooper S koster fra 355.000 kr. i Danmark. Og selvom jeg er ovenud begejstret for det lille bæst, så er det rigtig mange penge for en bil af denne størrelse. Til gengæld kan du i Sverige anskaffe dig en ny Mini Cooper S for mindre end 175.000 danske kroner. Jep, den er god nok. Du skal betale mere end dobbelt så meget for en Cooper S i Danmark i forhold til i Sverige. Det er forrykt. Og så bliver det ikke bedre af, at denne specifikke model, som er spækket med ekstraudstyr, løber op i 527.000 gode danske dollars.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Tilbage i Danmark bliver regnskaberne gjort op. Trods et teoretisk forbrug på omkring 17 km/l har jeg altså ikke formået at få den over 13 km/l. Men jeg har naturligvis heller ikke kørt i øko-mode hele vejen. Vasketøjet bliver også gjort op. Det er der ikke meget af. For der har ikke været meget bagage med på turen. Heldigvis kan et langt bad og halvanden liter sæbe rette op på meget. Og konklusionen på denne del af testen bliver, at jeg hellere end gerne går på kompromis med bagagepladsen, hvis jeg kan køre med et kæmpe smil på læben en hel uge i streg. Hurra for gode køreegenskaber. Hurra for deodorant. Hurra for svenske landeveje. Og hurra for Mini Cooper S.

Vi synes:

Mini Cooper S er en smuk fusion af skarpe køreegenskaber og et klassisk design i en ny fortolkning. Vi er vilde med den trods en relativt høj pris.

Mini Cooper S
2,0 liters firecylindret benzin
Ydelse: 192 hk v. 4.700 o/min
Moment: 300 Nm v. 1.250 o/min
Topfart: 235 km/t
0-100 km/t: 6,8 sek
Oplyst forbrug: 17,5 km/l
Køreklar vægt: 1.235 kg
Mål i cm: L: 390 B: 173 H: 142
Bagagerumsvolumen: 211 / 731 l.
Pris: 355.000 (testmodel: 527.000)