1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: VW Polo R WRC

Test: VW Polo R WRC

Test: VW Polo R WRC
0
0

Volkswagen har lavet en gadeudgave af rallybilen Polo R WRC, og trods den under motorhjelmen langtfra minder om den ”ægte” model, så bør der være lagt i ovnen til rigelig med skæg.

Den rigtige rallybil trækker på alle fire hjul, og har en 1.6 liters turbomotor med 315 hestekræfter og 425 newtonmeter. Dermed mangler den næppe kræfter, og de 355 mm ventilerede bremseskiver foran sørger for at komme ned i fart igen. Gademodellen er ikke helt udramatisk, da 220 heste i en Polo bestemt heller ikke lyder kedeligt. Det er i hvert fald den mest ultimative gademodel af Polo indtil R-udgaven med cirka 230 heste og firehjulstræk lanceres.

Der er kun produceret 2.500 eksemplarer, og testmodellen var nummereret med 1.106 på hækspoileren. De 2.500 producerede eksemplarer blev hurtigt afsat til fanatikere, og eftersigende er der kun én model i Danmark, denne…

Motoren er den vi kender fra Golf GTI Mk6, hvorfor det er en 2.0 liters turbomotor i stedet for den 1.4 TSI med både turbo og kompressor, som man finder i den almindelige Polo GTI. Den faceliftede Polo GTI får 190 hestekræfter, hvilket gør ydelsesforskellen 30 hestekræfter, men det er specielt drejningsmomentet der er interessant, da det er forøget med næsten 100 Nm til 350 newtonmeter mellem 2.500-4.400 omdrejninger i minuttet.

Den almindelige Polo GTI har også kun kunne erhverves med DSG dobbeltkoblingsgearkassen, og det har ærgret mange, at man ikke selv havde mulighed for at røre i suppen, hvilket der nu også bliver lavet om på. I Polo R WRC udgaven har man dog selvfølgelig en sekstrins manuel gearkasse, men da dette også var standard i den gamle Golf GTI, så har der næppe været nogen ekstra udvikling ved det.

Læs også:  Bilsikkerhedsteknologi: Højteknologiske systemer

Men nok snak om specifikationerne. Jeg tropper op hos Auto Farum på Gammelgårdsvej, hvor man straks ser den lille racerbil. Den gamle Polo ser efterhånden træt og meget konservativ ud, men det kan man bestemt ikke sige om Polo R WRC!
Bi-Xenon lygter med LED kørelys, 18” alufælge, blå bremsekalibre, sortlakerede sidespejle, WRC stafferinger, hækspoiler og en mere sportslig front gør, at den fremstår som en rigtig lille rallybil på afveje.

Trods den ser mægtig skæg ud udefra, så er jeg ikke tvivl om, at det er lidt sjovere bag rattet. Derfor spæner jeg ind af forhandlerens dør, får overdraget nøglen også er det ellers ud af forhandlerens indkørsel.

Det første man bemærker i kabinen er Alcantararattet med blå syninger fra R-line. En anden lille detalje er den grå positionsmarkering på rattet kendt fra rally. Der gik altså ikke lang tid før jeg følte mig som Sébastien Loeb. Alcantara sportssæderne er også fine med god støtte, men Recaro lædersportssæderne i Fiesta ST2 er bedre.

Nu med Golf GTI motor

Motoren er nu blevet varm, og det er tid til rigtig at få prøvet motoren. Gud bevares, det er blot 220 heste, men det bør bestemt også føles voldsomt i en Polo! Og det gør det såmænd også. Topfarten er 243 km/t, men så meget fik jeg dog ikke testet i løbet af dagen.

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

Med tilpas fart ramte jeg nogle velkendte snoede landeveje, hvor den lille raket blev afprøvet på hjemmebane. Det er nemlig her, den efter sigende ville vise sit værd.
Polo R WRC har trækker kun på forhjulene, og man kunne godt have forventet mere greb, hvilket VW blandt andet ville kunne have skaffet ved at have brugt det elektromekaniske differentiale fra Golf GTI Performance. Både undervogn, bremser og andre vitale dele er opgraderet, og sammen med de 18” lavprofil Dunlop dæk udviklet til højtydende sportsvogne er det en hård opsætning. Det gør dog ikke noget, for Polo R WRC er en ret ekstrem bil. Styretøjet er det samme elektromekaniske vi kender fra Polo GTI, og her savner man den sidste præcision og involvering. Med R WRC efter modelnavnet havde jeg forventet mere kommunikation gennem styretøjet, ligesom undervognen er ganske hårdt sat op.

På landevejene er det nemmere at udfordre motoren, og den leverer kræfterne på fornem vis med masser af bundtræk. Faktisk giver motoren først op ved omkring 7.000 omdr/min. Lyden er også god, men man er ikke i tvivl om, at der er placeret sound composer et sted i kabinen. I den almindelige Polo GTI og for den sags skyld Ibiza Cupra er lyden dog meget falsk, men det problem er heldigvis fjernet i Polo R WRC.
På papiret er 0-100 km/t overstået på 6,4 sekunder, hvilket gør den jævnbyrdig med Golf GTI Performance. Det føles dog voldsommere når først kræfterne slippes løs, og specielt i andet gear kan man mærke Poloen vil fremad.

Læs også:  Volkswagen ID.X Performance: Fremtidens elektriske sportslimousine

Det virker vanvittigt at give næsten 450.000 kr. for en let brugt Polo, men den er også noget særligt. Til sammenligning kan man få en spritny Golf GTI for 15.000 kroner ekstra, men den er også gabende kedelig til sammenligning. Polo R WRC er noget helt specielt, og det må man selvfølgelig betale for.

Vi synes:

Ekstrem Polo til ekstrem pris.

Bilnavn: VW Polo R WRC
Nr. 1.106 af 2.500
Km: 2.000 km
Årgang: 2014
Pris: 448.500 kr.

AutoFarum ApS,
Gammelgårdsvej 90
3520 Farum
Tlf.: 32 16 98 90

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo/20-tsi-220-r-wrc/1970060

Volkswagen Polo R WRC
2.0 liters firecylindret benzinmotor
Ydelse: 220 hk v. 4.500-6.300 omdr/min, 350 Nm v. 2.500-4.400 omdr/min
Præstationer: Topfart: 243 km/t – 0-100 km/t: 6,4 sekunder
Forbrug: 13,3 km/l
Køreklar vægt: 1.324 kg
Pris: 448.500 kr.