1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Verdenspremiere på den nye Volvo XC90
0

Verdenspremiere på den nye Volvo XC90

Verdenspremiere på den nye Volvo XC90
0
0

Efter måneders ventetid blev den nye Volvo XC90 forleden præsenteret. Den nye Volvo XC90 er uhyre vigtig, da den viser Volvos nye drivlinjeteknologier, den nye SPA-platform og det nye Volvo-interiør.

Volvo XC90 er det første resultat vi ser af et investeringsprogram på godt 60 milliarder kroner! Det inkluderer blandt andet der har været råd til at udvikle en ny skalerbar platform kaldet SPA. XC90’eren viser også Volvos nye designsprog, og som du nok efterhånden kan forstå, så er det langtfra en ligegyldig ny Volvo.

”Det er en af de vigtigste dage i vores historie. Vi introducerer ikke bare en bil, men genintroducerer vores mærke. Denne dag markerer en ny æra for Volvo. XC90 baner vej for en række spændende, nye biler, der dukker op de kommende år,” siger Håkan Samuelsson, administrerende direktør og koncernchef i Volvo Car Group.

Selvsikkert nordisk design

Designet er blevet mere selvsikkert, og det t-formede kørelys er en signatur som gør den let at genkende i bakspejlet. Af andre vigtige designsignaturer kan nævnes en større motorhjelm med ny typografi, midterlinjen og de mere skarpe profiler, som er forbundet med de signifikant anderledes nye baglygter. Man kan endda udstyre XC90’eren med 22” fælge, hvilket får den til at blive ekstra speciel.

Læs også:  9 tips til at køre sikkert og lovligt på de tyske veje

Volvo selv fortæller de har været i standard til at skabe verdens første kompromisløse SUV grundet den nye SPA undervogn. Efter sigende er den ligeså adræt som en meget mindre og lavere bil, men der er stadig rigelig med plads indvendig. Desuden er sikkerheden ikke nedprioriteret, så den er også i verdensklasse.

Økonomisk hybridmotor er en mulighed

XC90’eren tilbydes i en række to-liters, firecylindrede Drive-E motorer. Topmodellen er en såkaldt ”Twin Engine”, der både gør brug af en toliters firecylindret turbobenzinmotor, en superlader samt en el-motor. Sammenlagt er ydelsen 400 hestekræfter, men CO2-emissionen er blot 60 g/km ved blandet kørsel.

På sikkerhedsfronten introducerer XC90’eren også to verdensnyheder i form af et beskyttelsessystem, der er med til at forhindre, at bilen forlader vejbanen utilsigtet, og mulighed for automatisk opbremsning i vejkryds.

”Med XC90 tager vi det første skridt hen imod selvkørende biler. En ny funktion, der automatisk følger en forankørende ved køkørsel, giver en radikalt anderledes, semi-autonom køreoplevelse,” siger Lex Kerssemakers, seniorchef i Volvo Cars’ afdeling for produktstrategi og styring af modelprogrammet.

Ekstremt luksuriøst interiør

Interiøret er Volvo også usædvanligt stolte af, og kalder det for det mest luksuriøse interiør Volvo nogensinde har skabt. Den berøringsfølsomme skærm, der minder om en tablet, er en af de mest slående detaljer. Den er omdrejningspunktet i betjeningen og gør, at instrumentpanelet er stort set fri for kontakter. Samtidig giver den adgang til en bred vifte af internetbaserede produkter og tjenesteydelser.

Læs også:  Golf 8 Facelift: 50-års Jubilæet for den ikoniske model

Kabinen byder på en kombination af træ og læder med håndforarbejdede detaljer, inklusiv en gearknop i krystal fra det kendte, svenske glasværk Orrefors og diamond cut kontakter til start/stop og volumenknappen.

Der er plads til syv personer, og de nydesignede sæder frigør plads indvendig til passagererne på både anden og tredje sæderække. På tredje sæderække kan man være op til 170 cm før man støder på loftet.

1.400 watt fra højtalerne

Har du råd praler Volvo også med, at de kan tilbyde et af verdens bedste lydanlæg, Anlægget er udviklet i samarbejde med Bowers & Wilkings og har en volumen på 1.400 watt klasse D forstærker og 19 højtalere. Endvidere en af de første luftventilerede bashøjttalere, der er indbygget i karrosseriet, og som gør kabinen til én kæmpestor bashøjttaler.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Du skal være hurtigt ude

De første 1.927 eksemplarer som bliver solgt kan kun købes via nettet, og de har fået betegnelsen “First Edition”. Salget åbner d.3 september kl.16:00 CET, og bilerne er individuelt nummererede.

First Edition udgaverne har et unikt emblem på bagklappen, og har en højtydende benzin- eller dieselmotor. I Danmark fås den 225 hestes og 470 newtonmeter momentstærke D5 dieselmotor med biturbo. Motoren er koblet til en ottetrins automatgearkasse. På papiret er den angivet til 17,2 km/l, og accelerer fra 0-100 km/t på blot 7,8 sekunder.

Desuden byder First Edition på den el-styrede luftaffjedring med fem indstillinger, sorte nappa lædersæder, 21” fælge, det nye smarte infotainmentsystem og det ekstreme Bowers & Wilkins 1.400 watt anlæg.

tags: