Den næste generation af Ford Focus RS vil anvende en 2.3-liters EcoBoost motor, når den lander på markedet i 2014.
Ford hæver ydelsen i næste generation af Focus RS. Kræfterne vil øges, takket være en nyudviklet 2.3-liters firecylindret EcoBoost motor, der muligvis også vil være at finde i 2015-modellen af Ford Mustang.
0-100 km/t på under fem sekunder
Den vil levere omkring 350hk ved hjælp af en manuel gearkasse.
Det er 100 hk mere end den nye Focus ST, hvilket vil give en 0-100 km/t tid på under fem sekunder.
Fords europæiske performance-afdeling, Team RS, har forkastet idéen om at videreudvikle den 250 hk stærke 2.0-liter EcoBoost fra den nye ST, da flere kræfter ville kræve en større turbo.
“If it’s too big and capable of too much power, you lose bottom- end torque and response,” sagde Team RS direktør for drivlinjer Len Urwin.
Den nye RS vil sende kræfterne til forhjulene, ligesom den forgående model. Den ydede 300 hk fra dens femcylindrede turbomotor, men denne gang kunne Focus RS anvende et snedigt spærredifferentiale, et såkaldt E-diff.
“You could drop a mechanical diff in as we did with the old Focus RS, but an E-diff would take that a step forward in that you can really optimise traction in all situations.” sagde Unwin.
En manuel gearkasse er sikkert, men Ford drøfter hvorvidt en dobbeltkoblingsgearkasse med PowerShift teknologi også skal anvendes.
“There is a trend to go to dual clutch, but they are heavier,” sagde ingeniør ved Team RS. “Whether we should have a manual and a PowerShift is still up for debate.”
Prisen vil være stort set den same som den foregående model, så det ser ud til at den nye RS fortsat vil ydmyge mere kostbart metal, når den går på markedet i begyndelsen af 2014.